Researching and Thematic Tendencies on Colombia’s Faculties of Education: a View on the Journals

Authors

  • Carlos Rincón Zabala

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v8n15.435

Keywords:

education departments, journals, research, researching tendencies

Abstract

It is sought with this article to make an inquiry on the concept of research adopted by the departments of education in some Colombian universities. In order to achieve so, it is proposed an online-digital literary review on some of the most important journal indexes in where education and pedagogy have become in the main characters. Based on some statistics, national and international rankings as references, the paper does not pretend to inquire into what research is, that is to say, the text is not in the pursuit of defining the concept itself; instead of that, it aims to do an assessment about the researching tendencies that from the academy —especially from education departments— allow to understand how is this (the research) being thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Colciencias (2015). Listado de Revistas Indexadas II, Actualización Publindex 2014. Recuperado de http://publindex.colciencias.gov.co:8084/publindex/EnIbnPublindex/resultados.do

(2) Colciencias (2016). Política para mejorar la calidad de las publicaciones científicas nacionales. Recuperado de http://www.colciencias.gov.co/sites/default/files/upload/paginas/politicapublindex-colciencias.pdf

(3) Couture, C. (2001). Education and Research in Archival Science: General Tendencies. Archival Science, 1, 157-182. doi: 10.1007/BF02435646

(4) González, H. (2011). Formación investigativa para la educación superior desde una perspectiva pedagógica. Revista científica, 14, 72-78. Recuperado de http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/revcie/article/view/3702

(5) Gu, X. & Blackmore, K. L. (2016). Recent trends in academic journal growth. Scientometrics, 108, 693-716. doi: 10.1007/s11192-016-1985-3

(6) Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México D. F.: McGraw-Hill.

(7) Lobato, A. (2010). Representaciones sociales de los docentes sobre la investigación en las facultades de educación: antecedentes, tendencias y ausencias. Revista Educación y Desarrollo Social, 2, 130-142.

(8) Ministerio de Educación Nacional (2014). Lineamientos de Calidad para las Licenciaturas en Educación (Programas de Formación Inicial de Maestros). Bogotá D. C. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-340962_recurso_1.pdf

(9) Murcia, N. y Guacaneme, N. (2011). Educación y pedagogía, desde las tendencias en las regiones investigativas en la Universidad Tecnológica de Pereira. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 7(1), 123-140.

(10) Murcia, N., Murcia, N. y Urbina, E. (2011). Tendencias Educativas en educación y pedagogía: estudio de las regiones investigativas de la maestría en educación de la UIS. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 7(1), 81-98. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1341/134125447005.pdf

(11) Nussbaum, M. (2010). Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities (pp. 1-12). New Jersey: Princeton University Press.

(12) Nussbaum, M. (2015). Discurso de aceptación del Doctor Honoris Causa concebido por la Universidad de Antioquia. Recuperado de: http://www.parqueexplora.org/visitenos/noticias/discurso-de-martha-nussbaum-al-recibir-eldoctorado-honoris-causa-en-udea/

(13) Ospina, H. y Murcia, N. (Eds.). (2012). Regiones investigativas en educación y pedagogía en Colombia: construcción de un mapa de la actividad investigativa de tesis de maestrías y doctorados en el periodo 2000-2010. Manizales: CINDE-Universidad de Manizales.

(14) Price, D. D. S. (1976). A General Theory of Bibliometric and Other Cumulative Advantage Processes. Journal of the American Society for Information Science, 27, 292–306. doi: 10.1002/asi.4630270505

(15) Quintero, M. y Ruiz A. (2004). ¿Qué significa investigar en educación? (pp. 11-66). Bogotá D. C.: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

(16) Ramírez, C. y Gallardo, B. (2012). Focos de comprensión: perspectivas teóricas. En Ospina, H y Murcia, N. (Eds.). (2012). Regiones investigativas en educación y pedagogía en Colombia: construcción de un mapa de la actividad investigativa de tesis de maestrías y doctorados en el periodo 2000-2010. Manizales: CINDE Universidad de Manizales.

(17) SCImago (2014). SJR-SCImago Journal & Country Rank. Recuperado el 27 de febrero de 2016 desde http://www.scimagojr.com

Published

2016-07-15
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    548
  • PDF (Español (España))
    835

How to Cite

Rincón Zabala, C. (2016). Researching and Thematic Tendencies on Colombia’s Faculties of Education: a View on the Journals. Papeles, 8(15), 10–20. https://doi.org/10.54104/papeles.v8n15.435

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics