Interdisciplinary Curricular Proposal in Environmental Research and Education Aimed at a Group of Secondary Basic Students

Authors

  • Luz Elena Arévalo Arévalo Universidad Antonio Nariño

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v12n23.648

Keywords:

environmental education, formative research, curriculum, Delphi methodology, interdisciplinarity

Abstract

This paper presents the construction of an education program related to environmental education and investigation training for basic secondary students, in addition to the results of the first stage of its implementation. The Delphi method is used to consolidate the group of experts who support the development of the curriculum and its implementation; the techniques of survey and semi-structured interview are also used to support the main methodology. For the analysis of quantitative data, the statistical software SPSS (version 25) by IBM is used. The preliminary results of the first stage of curriculum implementation give indications of a positive change in the perception that students have of research and conceptualization of the environment, attributable to the interdisciplinary construction strategy of the training program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ángel-Maya, A. (2014). La aventura de los símbolos: una visión ambiental de la historia del pensamiento. Bogotá: Ecofondo.

Cabero, J. y Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. Revista electrónica de Tecnología Educativa, (48), 1-16.

Casanova, M. (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 6-20.

Casas, M. C. (2002). Manual de tratados internacionales en medio ambiente y desarrollo sostenible. Bogotá: Ministerio del Medio Ambiente.

Fernandes, I., Pires, D. y Villamañán, R. (2014). Educación científica con enfoque ciencia-tecnología-sociedad-ambiente. Construcción de un instrumento de análisis de las directrices curriculares. Formación universitaria, 7(4), 23-32.

Foradori, M. l. (2016). La Educación Ambiental como herramienta para la concientización y participación ciudadana en el paradigma del buen vivir, frente a la racionalidad capitalista en Latinoamérica (Repositorio Institucional). Universidad Nacional de Villa María, Villa María, Argentina. Recuperado de http://catalogo.unvm.edu.ar/doc_num.php?explnum_id=718

García, J. E. (2004). Los contenidos de la Educación Ambiental: una reflexión desde la perspectiva de la complejidad. Revista Investigación en la escuela (53), 31-51.

González-Gaudiano, E. y Arias, M. (2009). La Educación Ambiental institucionalizada: actos fallidos y horizontes de posibilidad. Perfiles educativos (124), 58-68.

González, D. (2017). Formación e investigación: balance de un campo en tensión. Actualidad pedagógica (69), 277-294.

Gutiérrez, H. (2015). Problemática de la Educación Ambiental en las instituciones educativas. Revista Científica (23), 57-76.

Leff, E. (2004). Racionalidad ambiental. La reapropiación social de la naturaleza. Ciudad de México: Siglo XXI.

López, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XXI, 21(1), 17-40.

Ministerio de Educación Nacional y Ministerio del Medio Ambiente. (2002b). Política Nacional de Educación Ambiental SINA. Bogotá: MEN.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: MEN.

Ministerio de Educación Nacional. (2002a). Decreto 230. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-103106.html

Mora-Ortiz, J. (2015). Los proyectos ambientales escolares. Herramientas de gestión ambiental. Revista Bitácora, 25(2), 67-74.

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Porras, Y. (2014). Retos y oportunidades de la Educación Ambiental en el siglo XXI. Bogotá: Fondo editorial Universidad Pedagógica Nacional.

Reguant-Álvarez, M. y Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 9(2), 87-102.

Restrepo-Gómez, B. (2004). Seminario Taller de Docencia e Investigación. En Universidad de Antioquia (Ed.), Formación investigativa e investigación formativa: acepciones y operacionalización de esta última (pp. 119-121). Medellín: Fondo editorial Universidad de Antioquia.

Sauvé, L. (2014). Educación ambiental y ecociudadanía. Dimensiones claves de un proyecto político-pedagógico. Revista científica (18), 12-23.

Scott, W. (2010). La investigación y la educación ambiental: la necesidad de apuestas multidimensionales. En M. Torres-Carrasco (Ed.), Investigación y educación ambiental. Apuestas investigativas pertinentes a los campos de reflexión e intervención en educación ambiental (pp. 23-36). Medellín: Corantioquia.

Secretaría Distrital de Educación y Jardín Botánico José Celestino Mutis (2008). Diagnóstico del estado del proyecto ambiental escolar-PRAE. Bogotá: SED.

Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. México: Universidad Autónoma de Guadalajara. Recuperado de http://www.conalepfresnillo.com/images/stories/conalep/Formaciónbasadaencompetencias.SergioTobón.pdf

Torres Carrasco, M. (Ed.). (2010). Investigación y Educación Ambiental. Apuestas investigativas pertinentes a los campos de reflexión e intervención en educación ambiental. Medellín: Corantioquia.

Yáñez-Gallardo, R. y Cuadra-Olmos, R. (2008). La técnica Delphi y la investigación en los servicios de salud. Ciencia y enfermería, 14(1), 9-15.

Published

2020-06-15
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    391
  • PDF (Español)
    238

How to Cite

Arévalo Arévalo, L. E. (2020). Interdisciplinary Curricular Proposal in Environmental Research and Education Aimed at a Group of Secondary Basic Students. Papeles, 12(23), 112–124. https://doi.org/10.54104/papeles.v12n23.648

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics