Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing

Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v14n28.1271

Keywords:

Reading comprehension, reading strategies, university students, motivation, university career

Abstract

Introduction: This study evaluated reading comprehension levels and related them to the use of reading strategies, reading motivation, and sociodemographic and academic variables, in Physics-Mathematics and Engineering students. Methodology: Applied instruments: Self-Reporting of Sociodemographic and Academic Data (ADSA), the Inventory of Metacognive Strategies and Motivation for Reading (IEMML) and the Instrument for Measuring Reading Understanding in University Students (ICLAU). A total of 309 students collaborated, 218 were men and 91 women, 69 % were first-year and 31 % seniors’ students. Results and discussion: Results indicated that students showed a low level of reading comprehension (53 %) and reported using 69 % of the strategies evaluated by the instrument. A significant relationship between the total scores of both instruments was found. Similarly, significant differences in the IEMML score based on the time spent reading were found. Conclusions: Results are discussed in terms of the influence students’ training area plans and programs can have on reading comprehension and the use of strategies.on and the use of strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zaira Itzel Díaz-Rubio, Universidad Nacional Autónoma de México

 

 

 

Carmen Yolanda Guevara-Benítez, Universidad Nacional Autónoma de México

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alejandra Corona-Guevara, Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Estudios Superiores Iztacala

Alejandra Corona-Guevara BA from the Anáhuac University (UAMN in Spanish). MSc from The University of Sheffield, England, UK. She obtained a diploma in “Neuropsychological diagnosis and evaluation of cognitive processes” from the National Autonomous University of Mexico. She was awarded with the National Council of Science and Technology (CONACYT in Spanish) scholarship for postgraduate’s studies overseas. Member for the “Academic Performance and Associated Factors” research line within the Health Sciences and Education Research Unit (FESI-UNAM). She is a Junior professor on the Psychology Department at the UNAM, Iztacala Campus (FESI) and Associated professor on the Neuroscience and Psychophysiology Department the Anáhuac University (UAMN).She has written articles in Mexican and international journals, presentations and conferences.

References

Alemán Macías, L. E. y Carvajal Ciprés, M. (2017). Niveles de comprensión lectora de los estudiantes de Trabajo Social y Comunicación e Información y las tareas de lectura en el contexto aula [ponencia]. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa: Aportes y desafíos de la investigación para la transformación y la justicia social, San Luis Potosí, México. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/seccion4.htm

Andrianatos, K. (2019). Barriers to reading in higher education: Rethinking reading support. Reading & Writing, 10, 1-9. http://dx.doi.org/10.4102/rw.v10i1.241

Aragón de Moreno, A. A. (2014). La metacognición como herramienta en la lectura de textos universitarios. Acción Pedagógica, 23(1), 38-46. http://190.57.147.202:90/jspui/bitstream/123456789/823/1/Dialnet-LaMetacognicionComoHerramientaEnLaLecturaDeTextosU-6224798.pdf

Becerra Bolaños, A. y Pérez Hernández, N. (2017). La “matriz andina” y los hábitos lecto-escritores en la universidad ecuatoriana: Una propuesta didáctica. En Lectura y escritura en la sociedad global: Perspectivas y prospectivas en Hispanoamérica. Actas del III Congreso Internacional de Lectura y Escritura en la Sociedad Global (pp. 483-494). Pontificia Universidad Católica del Ecuador. https://www.researchgate.net/profile/Antonio-Becerra-Bolanos/publication/322437935_La_matriz_andina_y_los_habitos_lecto-escritores_en_la_universidad_ecuatoriana_una_propuesta_didactica/links/5a58d5b50f7e9b5fb383f4d3/La-matriz-andina-y-los-habitos-lecto-escritores-en-la-universidad-ecuatoriana-una-propuesta-didactica.pdf

Cárdenas Castro, M. y Arancibia Martini, H. (2014). Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G*Power: Complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud & Sociedad, 5(2), 210-224. https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0002.00006

Carretti, B., Borella, E., Cornoldi, C. y de Beni, R. (2009). Role of working memory in explaining the performance of individuals with specific reading comprehension difficulties: A meta-analysis. Learning and Individual Differences, 19(2), 246-251. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2008.10.002

Castillo-Blanco, R. W. y Alegre-Bravo, A. (2015). Importancia del tamaño del efecto en el análisis de datos de investigación en psicología. Persona: Revista de la Facultad de Psicología, 18, 137-148. https://doi.org/10.26439/persona2015.n018.503

Cerchiaro Ceballos, E., Paba Barbosa, C. y Sánchez, C. L. (2011). Metacognición y comprensión lectora: Una relación posible e intencional. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud, 8(1), 99-111. https://doi.org/10.21676/2389783X.258

De la Peña, C. y Luque-Rojas, J. (2021). Levels of reading comprehension in Higher Education: Systematic review and meta-analysis. Frontiers en Psicología, 12, 712901. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.712901

Erazo-Coronado, A. M., Forzoli-Dau, F., De León Zamora, W. L. y Hernández, R. (2020). Identificación del nivel de comprensión lectora de los estudiantes de Odontología de la Universidad Metropolitana: Una propuesta de estrategias para su desarrollo. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 17(2), 133-138. http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol1722020/artinv17220e.htm

Escoriza Nieto, J. (2003). Evaluación del conocimiento de las estrategias de comprensión lectora. Universidad de Barcelona.

Estienne, V. y Carlino, P. (2004). Leer en la universidad: Enseñar y aprender una cultura nueva. Uni-Pluri/Versidad, 4(3), 9-17. https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/12210

Fajardo Hoyos, A., Hernández Jaramillo, J. y González Sierra, Á. (2012). Acceso léxico y comprensión lectora: Un estudio con jóvenes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(2), 25-33. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/305

Falk-Ross, F. (2001). Toward the new literacy: Changes in College students’ reading comprehension strategies following reading/writing Projects. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 45(4), 278-288.

Gallego Ortega, J. L., García Guzmán, A. y Rodríguez Fuentes, A. V. (2014). Percepciones de estudiantes universitarios sobre la planificación de la escritura. European Scientific Journal, 10(1), 26-44. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/39422/GallegoOrtega_EstudiantesEscritura.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gallego Ortega, J. L., García Guzmán, A. y Rodríguez Fuentes, A. (2015). ¿Qué ocurre en la mente del estudiante universitario cuando escribe? Estudio de caso con alumnado de Magisterio. Revista Lengua y Habla, 19, 1-20. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/lenguayhabla/article/view/6919/6791

Georgiou, G. K. y Das, J. (2015). University students with poor reading comprehension: The hidden cognitive processing deficit. Journal of Learning Disabilities, 48(5), 535-545. https://doi.org/10.1177/0022219413513924

Gordillo Alfonso, A. y Flores, M. del P. (2009). Los niveles de comprensión lectora: Hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Actualidades Pedagógicas, 53, 95-107. https://ciencia.lasalle.edu.co/ap/vol1/iss53/8/

Guerra García, J. y Guevara Benítez, Y. (2013). Validación de un instrumento para medir comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 18(2), 277-291. https://www.redalyc.org/pdf/292/29228336005.pdf

Guerra García, J. y Guevara Benítez, C. Y. (2017). Variables académicas, comprensión lectora, estrategias y motivación en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 78-90. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.1125

Guerra García, J., Guevara Benítez, Y., López Hernández, A. y Rugerio Tapia, J. P. (2014). Identificación de las estrategias y motivación hacia la lectura en estudiantes universitarios mexicanos. CPU-e: Revista de Investigación Educativa, 19, 254-277. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i19.972

Guerra García, J., Guevara Benítez, C. Y. y Robles Montijo, S. S. (2014). Validación del inventario de estrategias metacognoscitivas y motivación por la lectura (IEMML) en estudiantes de Psicología. Psicogente, 17(31), 17-32. https://doi.org/10.17081/psico.17.31.1467

Guerra García, J., Guevara Benítez, Y., Rugerio Tapia, J. P. y Hermosillo, A. (2018). Estrategias lectoras y motivación hacia la lectura en estudiantes de distintas carreras universitarias. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 10(1), 17-29. http://mail.revistamexicanadeinvestigacionenpsicologia.com/index.php/RMIP/article/view/318

Guerra García, J., Saldívar Llanos, A. y Sandria López, S. (2021). Evaluación de comprensión lectora, uso de estrategias y su relación con variables académicas y sociodemográficas en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación, 3(2), 360-373. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.005

Guevara Benítez, Y., Guerra García, J., Delgado Sánchez, U. y Flores Rubí, C. (2014). Evaluación de distintos niveles de comprensión lectora en estudiantes mexicanos de Psicología. Acta Colombiana de Psicología, 17(2), 113-121. http://dx.doi.org/10.15517/ap.v29i118.14619

Herrera Valdez, A., Cardona Puello, S. P. y Osorio Beleño, A. J. (2018). Actitudes hacia la lectura y su incidencia sobre el proceso lector. Revista Ahead, 9, 38-48. http://ojs.unicolombo.edu.co/index.php/adelante-ahead/article/view/151/145

Inga Lindo, D. C. (2021). El método de cascada en la comprensión de textos académicos en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(22), 1-19. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.905

Jiménez Pérez, E. (2014). Comprensión lectora VS competencia lectora: Qué son y qué relación existe entre ellas. Investigaciones sobre Lectura, 1, 65-74. https://doi.org/10.24310/revistaisl.vi1.10943

Kerlinger, F. N. y Howard, L. (2012). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales (4.ª ed.). McGraw Hill.

León-Islas, E., May López, M. y Chi Tamay, J. A. (2019). Comprensión lectora y medición de fluidez en universitarios de origen maya. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 152-182. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i28.2603

León, J. A., Escudero, I. y Olmos, R. (2013). Evaluación de la comprensión lectora (ECOMPLEC). TEA.

López Baca, C. (2014). Diagnóstico de la comprensión lectora en alumnos universitarios de la carrera de Ingeniería [tesis de grado, Universidad de Piura]. https://pirhua.udep.edu.pe/handle/11042/1873

Márquez, H., Díaz, C., Muñoz, R. y Fuentes, R. (2016). Evaluación de los niveles de comprensión lectora en estudiantes universitarios pertenecientes a las carreras de Kinesiología y Nutrición y Dietética de la Universidad Andrés Bello, Concepción. Revista Educación, Ciencia y Salud, 13(2), 154-160. http://www2.udec.cl/ofem/recs/anteriores/vol1322016/artinv13216i.pdf

Martínez, M. C. (1999). Hacia un modelo de lectura y escritura: Una perspectiva discursiva e interactiva de la significación. Revista Signos, 32(45-46), 129-147. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09341999000100013

Maturano, C. I., Soliveres, M. A. y Macías, A. (2002). Estrategias cognitivas y metacognitivas en la comprensión de un texto de ciencias. Investigación Didáctica, 20(3), 414-425. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3957

México Evalúa. (2011). 10 puntos para entender el gasto educativo en México: Consideraciones sobre su eficiencia. https://www.mexicoevalua.org/mexicoevalua/wp-content/uploads/2016/05/MEX_EVA-INHOUS-GASTO_EDU-LOW.pdf

Muñoz-Muñoz, Á. E. y Ocaña de Castro, M. (2017). Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 29, 223-244. http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5865

Neira Martínez, A. C., Reyes Reyes, F. T. y Riffo Ocares, B. E. (2015). Experiencia académica y estrategias de comprensión lectora en estudiantes universitarios de primer año. Literatura y Lingüística, 31, 221-244. http://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112015000100012

Ochoa Angrino, S. y Aragón Espinosa, L. (2005). Comprensión lectora y funcionamiento metacognitivo en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 4(2), 179-196. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v4n2/v4n2a06.pdf

Oré Ortega, R. Z. (2012). Comprensión lectora, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes de primer año de una universidad privada de Lima Metropolitana [tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/11512

Paba Barbosa, C. y González Sanjuán, R. (2012). La actividad metacognitiva y la comprensión lectora en estudiantes de décimo grado. Psicología desde el Caribe, 31(1), 79-102. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/5185

Peña González, J. (2000). Las estrategias de lectura: Su utilización en el aula. Educere, 4(11), 159-163. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/19397/articulo4-11-3.pdf;jsessionid=2194917258BF545D88C20B1B917F0F7A?sequence=1

Pérez González, D. (2019). Implementación de un curso-taller orientado al conocimiento y uso de estrategias lectoras en estudiantes de Psicología [tesis de grado, Universidad Nacional Autónoma de México].

Pérez Zorrilla, M. J. (2005). Evaluación de la comprensión lectora: Dificultades y limitaciones. Revista de Educación, Número extraordinario, 121-138. http://www.ince.mec.es/revistaeducacion/re2005/re2005_10.pdf

Quintero Ramírez, M. Y. y Vela Valderrama, Y. (2016). Estado de la investigación sobre la comprensión de la lectura en estudiantes universitarios. Rastros Rostros, 18(32), 51-65. https://doi.org/10.16925/ra.v18i32.1177

Ramírez Salazar, D. A. (2002). Comprensión lectora en adolescentes con síndrome de Down. Revista Educación y Pedagogía, 14(33), 143-158. http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/handle/123456789/3130

Roces Montero, C. y Sierra y Arizmendiarrieta, B. (2017). The effectiveness of a learning strategies program for university students. Psicothema, 29(4), 527-532. https://doi.org/10.7334/psicothema2016.171

Rodríguez Fuentes, A. (2019). Estudio sobre la alfabetización de la población escolar con discapacidad en Panamá. Revista Pinceladas Inclusivas de Educación, Investigación y Desarrollo: PINCEDUC I+D, 2(1), 10-46. https://www.iphe.gob.pa/content/page/file/2562/Dr-Antonio--3b5b3ae9cbdd65419ccf898196e7e71d.pdf

Rodríguez Fuentes, A. y Alaín, L. (2018). Competencia comunicativa de escolares panameños/as con discapacidad auditiva básica para su inserción social. Revista Prisma Social, 21, 458-479. https://revistaprismasocial.es/article/view/2109

Roldán, L. Á. y Zabaleta, V. (2017). Desempeño y autopercepción en comprensión lectora en estudiantes universitarios. Cuadernos de Investigación Educativa, 8(1), 77-96. https://doi.org/10.18861/cied.2017.8.1.2640

Sáenz Sánchez, B. K. (2018). La comprensión lectora en jóvenes universitarios de una escuela formadora de docentes. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 4(1), 609-618. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/399

Sánchez Villafuerte, E. y Acle Tomasini, G. (2001). Relación entre comprensión lectora y niveles de pensamiento en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 6(2), 225-241.

Sánchez Hernández, S., Grajales Alonso, I. y García Reyes, E. (2011). Un instrumento para el diagnóstico de habilidades de lectura de los estudiantes de la Licenciatura en Enfermería, UNSIS. Perfiles Educativos, 33(132), 108-124. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2011.132.24899

Santoyo-Velasco, C. y Colmenares-Vázquez, L. (2016). Comprensión de textos científicos y profesionales: Competencias básicas en la formación universitaria. Revista de Formación de Recursos Humanos, 2(3), 1-12. https://www.ecorfan.org/spain/researchjournals/Formacion_de_Recursos_Humanos/vol2num3/Revista_de_Formaci%C3%B3n_de_Recursos_Humanos_V2_N3_1.pdf

Rodríguez González, D. y Silva Guerrero, J. E. (2021). Las prácticas y hábitos de lectoescritura en alumnos universitarios: Construcción de un instrumento de recolección de datos. Diálogos sobre Educación, 23, 1-24. https://doi.org/https://doi.org/10.32870/dse.v0i23.956

Silva Trujillo, M. (2014). El estudio de la comprensión lectora en Latinoamérica: Necesidad de un enfoque en la comprensión. Innovación Educativa, 14(64), 47-65. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-26732014000100005&lng=es&nrm=i

Torres, P. y Granados, D. (2014). Procesos cognoscitivos implicados en la comprensión lectora en tercer grado de educación primaria. Psicogente, 17(32), 452-459. https://doi.org/https://doi.org/10.17081/psico.17.32.22

Vallés Arándiga, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit, 11, 49-61. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v18n57/v18n57a7.pdf

Vega López, N. A., Banales Faz, G. y Reyna Valladares, A. (2013). La comprensión de múltiples documentos en la universidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 461-481. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/254/254

Vidal-Moscoso y Manríquez-López, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de la Educación Superior, 45(117), 95-118. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.01.009

Published

2022-07-11
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    732
  • PDF (Español)
    758

How to Cite

Guerra-García, J., Díaz-Rubio, Z. I., Guevara-Benítez, C. Y., & Corona-Guevara, A. (2022). Assessment of Reading Comprehension in Mexican University Students´ of Applied Mathematics and Computing: Evaluación de la comprensión lectora en alumnos universitarios mexicanos de matemáticas aplicadas y computación. Papeles, 14(28). https://doi.org/10.54104/papeles.v14n28.1271

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories

Metrics