Distance Teaching and Learning of Geography in the Framework of the Covid-19 Pandemic: Contribution from Venezuelan Students
La enseñanza y el aprendizaje a distancia de la geografía durante la pandemia de covid-19: aporte desde los estudiantes venezolanos
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v15n29.1422Keywords:
Teaching of Geography, Geography, didactics, technology, long distance education.Abstract
Introduction: This study aimed to analyze the distance teaching of Geography in Venezuelan general secondary education in the framework of the covid-19 pandemic based on the perception of the students of the San Antonio de Padua Private Educational Unit. Methodology: The methodology used is based on the lines of the quantitative approach, being a descriptive research with a non-experimental and field design. For the collection of information, a Likert-type questionnaire was used based on the areas of attention for distance education proposed by Cubillán and Labarca (2021), which was applied to the 4th and 5th year students of the institution under study. Results and Discussion: Among the results, it stands out that more than 45 % of the students assure that the distance classes of Geography were based on the sending of activities to be carried out; 65.6 % indicated that the most used technological tools were WhatsApp and Telegram; and 53.1 % assert that the teacher did not use Geography tools such as Google Maps to develop content. Conclusions: It is concluded that in the pedagogical area, Geography teachers dedicated themselves to making a copy of face-to-face education through virtuality; in the technological area, they turned to digital tools not specific to the area; In the area of educational design, teachers did not design Geography-specific activities using appropriate technology; and in the research area, technology was not used to create content but to memorize concepts.
Downloads
References
Barreto Pineda, B. C. y Bernal Vergara, J. L. (2016). La península de Paraguaná: Un paisaje natural para la enseñanza de la morfología litoral en Ciencias de la Tierra. Investigación y Formación Pedagógica: Revista del CIEGC, 2(4), 30-50. https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/revinvformpedag/article/view/4679
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación (3.ª ed.). Pearson.
Buzo Sánchez, I. (2015). Posibilidades y límites de las TIC en la enseñanza de la Geografía. Ar@ne: Revista Electrónica de Recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales, 195. https://raco.cat/index.php/Aracne/article/view/292034/380540
Campo País, B., Fita Esteve, S., Martínez Camarena, M. y Souto González, X. M. (2021). La pandemia y el Geoforo Iberoamericano en 2020. Ar Ar@ne: Revista Electrónica de Recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales, 253. https://revistes.ub.edu/index.php/aracne/article/view/34376/33813
Chávez Alizo, N. (2007). Introducción a la investigación educativa (4.ª ed.). González.
Contreras Vivas, E. A. (2016). Google Maps para el desarrollo del aprendizaje significativo de la geografía [tesis de maestría, Universidad del Zulia].
Córica, J. L., Hernández Aguilar, M. L., Portalupi, C. y Bruno, A. (2010). Fundamentos del diseño de materiales para educación a distancia. Editorial Virtual Argentina. http://www.editorialeva.net/libros/FDMEaD_Corica_HAguilar_Portalupi_Bruno.pdf
Cubillán, V. y Labarca-Rincón, R. (2021). La enseñanza desde la educación multimodal: ¿Cómo propiciar el intercambio de saberes? Revista Movimiento Pedagógico, 62, 36-46. https://movimientopedagogico.com.ve/web/revista62/dossier/
De Miguel González, R. (2013). Aprendizaje por descubrimiento, enseñanza activa y geoinformación: Hacia una didáctica de la geografía innovadora. Didáctica Geográfica, 14, 17-36. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/230/211
De Sousa Fernandes, S. A., Monteagudo, D. G. y Mena, N. P. (2020). Covid-19 y el cierre de las escuelas: Aportes de las ciencias sociales para la construcción de un currículo postcrítico desde el Geoforo Iberoamericano. Cirrículo sem Fronterias, 20(3), 842-870. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n3.13
Esteban-Albert, M. y Zapata-Ros, M. (2016). Estrategias de aprendizaje y elearning: Un apunte para la fundamentación del diseño educativo en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), 50. http://dx.doi.org/10.6018/red/50/15
Flores Nessi, E. M. y Romero Matos, G. A. (2021). Implicaciones de la brecha digital en la educación a distancia forzada por la pandemia covid-19. Encuentro Educacional, 28(1), 87-104. https://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/37217/40543
Fuenmayor, L. B., González Ríos, I. L., Labarca-Rincón, R. J., Cubillán Gabriela, V. C., Perdomo-González, M. y Méndez Molina, M. E. (2022). Las guías de aprendizaje del Programa Educación Universitaria de Fe y Alegría Venezuela: Un análisis en el contexto de la pandemia covid-19. Saberes Andantes, 3(9), 30-50. https://saberesandantes.org/index.php/sa/article/view/167/203
García Aretio, L. (2001). La educación a distancia: De la teoría a la práctica. Ariel.
García Aretio, L. (2020). Bosque semántico: ¿Educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, e-learning…? RIED: Revista Latinoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9-28. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.25495
García de Paz, S. y Santana Bonilla, P. J. (2021). La transición a entornos de educación virtual en el contexto de emergencia sanitaria: Estudio de caso de un equipo docente en formación profesional básica. RED: Revista Educación a Distancia, 21(65), 1-24. http://dx.doi.org/10.6018/red.450791
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Labarca-Rincón, R. J. (2018). Herramienta multimedia para la enseñanza del relieve glacial de Venezuela. Saberes Andantes: Revista de Educación, 2(5), 53-73. https://doi.org/10.53387/sa.v2i5.39
Labarca-Rincón, R. J., Bernal Vergara, J. L., Barreto Pineda, B. C. y Gil Suárez, V. T. (2019). El paisaje costero de la Laguna de Las Peonías, estado Zulia: Una propuesta de recurso educativo digital. Investigación y Formación Pedagógica, Revista del CIEGC, 5(10), 53-73. https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/revinvformpedag/article/view/7668
Llorente-Adán, J. A. (2020). La enseñanza de la geografía durante coronavirus: Percepción de la comunidad educativa. Didáctica Geográfica, 21, 203-225. https://doi.org/10.21138/DG.547
Luque Revuelto, R. M. (2011). El uso de la cartografía y la imagen digital como recurso didáctico en la enseñanza secundaria: Algunas precisiones en torno a Google Earth. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 55, 183-210. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/14187/09 %20AGE %2055.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Münch, L. y Ángeles, E. (2012). Métodos y técnicas de investigación (4.ª ed.). Trillas.
Muñoz Razo, C. (2011). Cómo elaborar y asesorar una investigación de tesis (2.ª ed.). Pearson.
Muñoz, D. J. (2021). Educación virtual en pandemia: Una perspectiva desde la Venezuela actual. Educere, 25(82), 721-730. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1377
Niño Rojas, V. M. (2011). Metodología de la investigación. Ediciones de la U.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Global Monitoring of School Closures caused by covid-19. https://covid19.uis.unesco.org/global-monitoring-school-closures-covid19/
Pérez López, E., Vázquez Atochero, A. y Cambero Rivero, S. (2021). Educación a distancia durante covid-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
Picon, G. A., González de Caballero, G. K. y Paredes Sánchez, J. N. (2020). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia covid-19. Universidad Privada María Serrana. https://www.utic.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/129/16
Santiago Rivera, J. A. (2018). Los fundamentos del enfoque cualitativo en la innovación de la enseñanza geográfica. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 35, 33-44. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/68930/6789746.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Santiago Rivera, J. A. (2019). Los fundamentos de la investigación cualitativa en la construcción del conocimiento en la enseñanza geográfica. Investigación y Formación Pedagógica: Revista del CIEGC, 5(9), 6-27. https://www.revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/revinvformpedag/article/view/7480
Souto González, X. M. (2018). La geografía escolar: Deseos institucionales y vivencias del aula. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 79, 1-31. https://doi.org/10.21138/bage.2757
Yong Castillo, É., Nagles García, N., Mejía Corredor, C. y Chaparro Malaver, C. E. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: Desafío y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 50, 81-105. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/814/1332
Downloads
Published
-
Abstract706
-
PDF (Español)327
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Ramón Labarca-Rincón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.