Reading Comprehension and Life Experiences: Perceptions of Middle School Students in School and Sociocultural
Comprensión lectora y experiencias de vida: percepciones de estudiantes de secundaria en contextos escolares y socioculturales de Ciudad Juárez (México)
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v15n29.1459Keywords:
reading, reading comprehension, middle school, perceptions, student, sociocultural problematics, violenceAbstract
Introduction: Reading comprehension is a fundamental tool for learning and personal development of individuals. For these reasons the aim of this work is focused on analyzing the perceptions of students belonging to six technical secondary schools from different urban and rural sectors of Ciudad Juárez, Chihuahua, Mexico. The foregoing, based on their academic and personal experiences lived at school, in the family and their sociocultural contexts. Methodology: For this reasons, 56 second-grade students with difficulties in reading comprehension participated in this research. A qualitative phenomenological study was carried out. For data collection, with open and semi-structured question guides, 36 a depth interviews were conducted, nine focus groups and the student’s journal were implemented. Results and discussion: The results showed that most of the students: they are not familiar with the concept of reading comprehension. Their reading preferences focus on topics according to their age and personal interests more than in academics contents. They perceive school as a place of shelter, to personal overcome themselves and to build friendships. They conceive the Reading class as boring, which is related to the methodologies implemented by the teachers. They dislike those teachers who continue to practice traditional teaching methods. Finally, they develop in contexts where violence is part of their daily lives. Conclusions: It is concluded that the students perceive that reading comprehension is not a relevant issue for their stage, this being generated from the violent environments and with multiple sociocultural problems that they experience.
Downloads
References
Ameigeiras, A. R. (2007). El abordaje etnográfico en la investigación social. En I. Vasilachis de Gialdino (coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 107-148). Gedisa.
Aprendemos Juntos 2030. (2021, 24 de mayo). V. Completa. Ayuda, ¡tengo un hijo adolescente! Antonio Ríos, médico psicoterapeuta [video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mmFlsSrcxP8&t=29s
Blanco, R. (2011). La bienvenida escolar: A los alumnos diferentes, a los alumnos vulnerables. En V. Zúñiga (ed.), La escuela incluyente y justa: Antología comentada al servicio de los maestros (pp. 69-72). Fondo Editorial de Nuevo León. https://www.fondoeditorialnl.gob.mx/pdfs/Laescuela.pdf
Blatier, C. (2002). La délinquance des mineurs (2.ª ed.). Presses Universitaires de Grenoble.
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2021). Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
Canales Alfaro, M. Y. (2018). Comprensión lectora y resolución de problemas matemáticos en estudiantes de un colegio privado de Lima. Revista de Investigación en Psicología, 21(2), 215-224. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v21i2.15823
Carrillo-García, S. y Uribe-Enciso, O. L. (2014). Relación entre la lecto-escritura, el desempeño y la deserción estudiantil. Entramado, 10(2), 272-285. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265433711017
Cobos, T. L. (2010). Animación japonesa y globalización: La latinización y la subcultura otaku en América Latina. Razón y Palabra, 72, 1-29. https://www.redalyc.org/pdf/1995/199514906046.pdf
Echavarría Grajales, C. V. (2003). La escuela: Un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(2), 15-43. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2003000200006
García-García, M. Á., Arévalo-Duarte, M. A. y Hernández-Suárez, C. A. (2018). La comprensión lectora y el rendimiento escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 32, 155-174. http://www.scielo.org.co/pdf/clin/n32/2346-1829-clin-32-155.pdf
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2018). Planea, Resultados nacionales 2017. 3º de secundaria. Lenguaje y Comunicación. Matemáticas. https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2019/02/P2A336-secundaria2017.pdf
Martínez Miguélez, M. (2004). Métodos fenomenológicos. En M. Martínez Miguélez (ed.), Ciencia y arte en la metodología cualitativa (pp. 137-179). Trillas.
Medrano Madriles, C. del S., Castañeda Delfín, J. C., Domínguez, M. G. y Soto Valdéz, M. de L. (2018). Percepciones de estudiantes de secundaria acerca de la atención a la multiplicidad de diferencias. Polyphonía: Revista de Educación Inclusiva, 2(2), 75-102. https://www.aacademica.org/polyphnia.revista.de.educacion.inclusiva/31.pdf
Monteagudo-Fernández, J., Rodríguez Pérez, R. A., Escribano-Miralles, A. y Rodríguez García, A. M. (2020). Percepciones de los estudiantes de educación secundaria sobre la enseñanza de la historia a través del uso de las TIC y recursos digitales. Revista Electrónica Internuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 67-79. https://doi.org/10.6018/reifop.417611
Nateras Domínguez, A. (2013). Culturas juveniles e identidades estudiantiles: Narrativas de violencias. Trabajo Social UNAM, 4, 55-70. https://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/article/view/54052
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). Comprensión lectora. https://www.oecd.org/skills/evaluaciones-de-competencias/All%20Items_ESP.pdf
Pérez López, E. (2019). Percepción e intereses del adolescente ante distintas interrogantes y toma de decisiones como estudiante de secundaria. InterSedes, 20(42), 143-166. http://dx.doi.org/10.15517/isucr.v20i42.41847
Porlán Ariza, R. y Martín, J. (1999). El diario como instrumento para detectar problemas y hacer explícitas las concepciones. En R. Porlán Ariza y J. Martín (eds.), El diario del profesor: Un recurso para la investigación en el aula (7.ª ed., pp. 25-41). Díada.
Sandoval Mena, M., Echeita Sarrionandia, G. y Simón Rueda, C. (2016). Las voces de los estudiantes sobre la justicia y la equidad: Una experiencia en secundaria. Pulso: Revista de Educación, 39, 243-254. https://doi.org/10.58265/pulso.5097
Sanmartín, R. (2003). La observación participante. En Observar, escuchar, comparar, escribir: La práctica de la investigación cualitativa (pp. 51-78). Ariel.
Secretaría de Educación Pública. (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/10933/1/images/Aprendizajes_clave_para_la_educacion_integral.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2019). La nueva escuela mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. https://dfa.edomex.gob.mx/sites/dfa.edomex.gob.mx/files/files/NEM%20principios%20y%20orientacio%C3%ADn%20pedago%C3%ADgica.pdf
Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 43-61. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/59387/1/616006.pdf
Terrail, J. P. (2011). La polémica sobre los que no quieren aprender. En V. Zúñiga (ed.), La escuela incluyente y justa: Antología comentada al servicio de los maestros (pp. 42-59). Fondo Editorial de Nuevo León. https://www.fondoeditorialnl.gob.mx/pdfs/Laescuela.pdf
Unesco. (2001). Situación educativa de América Latina y el Caribe, 1980-2000. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147439
Unicef. (2005). Familia e instituciones son los principales ámbitos donde se produce la violencia contra la infancia y la adolescencia. http://www. unicef.org/spanish/media/media_27225.html
Vanderschueren, F. (2007). Juventud y violencia. En E. Alda y G. Beliz (eds.), ¿Cuál es la salida? La agenda inconclusa de la seguridad ciudadana (pp. 189-238). Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/publications/spanish/viewer/%C2%BFCu%C3%A1l-es-la-salida-La-agenda-inconclusa-de-la-seguridad-ciudadana.pdf
Downloads
Published
-
Abstract835
-
PDF (Español)556
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Martha Patricia Alvarado Ortega, Jorge Balderas Domínguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.