A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities
Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v15n30.1495Keywords:
Second foreign language, university, higher education, teaching style, Early Childhood EducationAbstract
Introduction: After the implementation of the European Higher Education Area (EHEA), modules on foreign languages (especially, English) gained importance through a series of changes introduced in the curriculum in the framework of the new Bolonia Process, motivated as well by the Common European Framework of Reference for Languages (CEFRL). In the case of the Degree in Early Childhood Education, the inclusion of English as a Foreign Language (EFL) modules had a very instrumental focus, concentrating on linguistic aspects of the language. Nonetheless, the competences in such EFL modules were general without taking into consideration the professional and academic needs. Methodology: Hence, the aim of this work is to identify tendencies in the EFL modules in the Degrees in Early Childhood Education. With a convenience sample of 10 Spanish state universities, their Academic Guides were analyzed using an ad hoc instrument based on Garcés (2021a). Results and conclusion: The results obtained demonstrated a balance between specific context on education, and language-related aspects, with a certain degree of variation between the items analyzed.
Downloads
References
Alcón Soler, E. (2011). La universidad multilingüe. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 119-127. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6152
Cortina Pérez, B. (2011) La expresión oral en lengua inglesa de los futuros maestros: Un reto para el Espacio Europeo de Educación Superior. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 16, 155-177. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/32014/CortinaPerez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Council of Europe. (2017). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Language Policy Unit.
Declaración de Bolonia. Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación. Bolonia, 19 de Junio de 1999. https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/boloniaeees/documentos/02que/declaracionbolonia.pdf?documentId=0901e72b8004aa6a
Declaración de La Sorbona. Declaración conjunta para la armonización del diseño del Sistema de Educación Superior Europeo (a cargo de los cuatros ministros representantes de Francia, Alemania, Italia y el Reino Unido). La Sorbona, París, 25 de mayo de 1998. https://www.ehea.info/media.ehea.info/file/1998_Sorbonne/62/2/1998_Sorbonne_Declaration_Spanish_552622.pdf
Edwards Schachter, M. y López Santiago, M. (2008). Las competencias comunicativas en el diseño de títulos universitarios en España. Revista Complutense de Educación, 19(2), 369-383. https://digital.csic.es/bitstream/10261/11041/1/RCED0808220369A.pdf
Garcés-Manzanera, A. (2021a). El contexto educativo en las materias de lengua extranjera (inglés) en los grados de Educación Primaria de las universidades españolas. En S. A. Flores Borjabad y R. Pérez Cabaña (eds.), Nuevos retos y perspectivas de la investigación en literatura, lingüística y traducción (pp. 1406-1430). Dykinson.
Garcés-Manzanera, A. (2021b). Implementing communicative tasks for the education context: Primary education undergraduates’ perceptions of a didactic proposal. En REDINE (coord.), Medios digitales y metodologías docentes: Mejorar la educación desde un abordaje integral (pp. 1-11). Adaya Press. https://www.adayapress.com/wp-content/uploads/2021/06/medidoc.pdf
Hager, P., Gonczi, A. & Athanasou, J. (1994). General issues about assessment of competence. Assessment And Evaluation in Higher Education, 19(1), 3-16. https://doi.org/10.1080/0260293940190101
Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2012). Estudio europeo de competencia lingüística. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. http://educalab.es/inee/evaluaciones-internacionales/eecl
Jover, G., Fleta, T. y González, R. (2016). La formación inicial de los maestros de educación primaria en el contexto de la enseñanza bilingüe en lengua extranjera. Bordón: Revista de Pedagogía, 68(2), 121-135. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68208
Le Boterf, G. (1995). De la compétence: Essai sur un attracteur étrange. Les Editions d’Organisations.
Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. “BOE” núm. 307, de 24 de diciembre de 2001. https://www.boe.es/buscar/pdf/2001/BOE-A-2001-24515-consolidado.pdf
Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. “BOE” núm. 89, de 13 de abril de 2007, páginas 16241 a 16260. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-7786
Martín del Pozo, M. (2013). Formación del profesorado universitario para la docencia en inglés. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 197-208. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5526
Martínez Clares, P. y González Morga, N. (2019). El dominio de competencias transversales en educación superior en diferentes contextos formativos. Educação e Pesquisa, 45, 1-23. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945188436
Sanz-Trigueros, F. J. y Guillén-Díaz, C. (2023). Naturaleza de las expectativas competenciales logradas por docentes en formación inicial para la enseñanza temprana del inglés. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 39, 315-335. https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.25141
Tejedor Calvo, Santiago y Cervi, L. (2017). Análisis de los estudios de periodismo y comunicación en las principales universidades del mundo: Competencias, objetivos y asignaturas. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1626-1647. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1238
Torres Zúñiga, L. y Carrasco Flores, J. A. (2020). La enseñanza del inglés en educación infantil en España: Implicaciones para la formación del profesorado. Docencia e Investigación: Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 45(31), 5-23.
Urbano Marchi, B. y González Las, C. (2013). La enseñanza-aprendizaje de lenguas en el Grado de Maestro de Educación Primaria. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 20, 223-236. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/24671/14%20%20Brigitte.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Downloads
Published
-
Abstract259
-
PDF (Español)71
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Aitor Garcés-Manzanera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.