A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities

Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v15n30.1495

Keywords:

Second foreign language, university, higher education, teaching style, Early Childhood Education

Abstract

Introduction: After the implementation of the European Higher Education Area (EHEA), modules on foreign languages (especially, English) gained importance through a series of changes introduced in the curriculum in the framework of the new Bolonia Process, motivated as well by the Common European Framework of Reference for Languages (CEFRL). In the case of the Degree in Early Childhood Education, the inclusion of English as a Foreign Language (EFL) modules had a very instrumental focus, concentrating on linguistic aspects of the language. Nonetheless, the competences in such EFL modules were general without taking into consideration the professional and academic needs. Methodology: Hence, the aim of this work is to identify tendencies in the EFL modules in the Degrees in Early Childhood Education. With a convenience sample of 10 Spanish state universities, their Academic Guides were analyzed using an ad hoc instrument based on Garcés (2021a). Results and conclusion: The results obtained demonstrated a balance between specific context on education, and language-related aspects, with a certain degree of variation between the items analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcón Soler, E. (2011). La universidad multilingüe. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 119-127. https://doi.org/10.4995/redu.2011.6152

Cortina Pérez, B. (2011) La expresión oral en lengua inglesa de los futuros maestros: Un reto para el Espacio Europeo de Educación Superior. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 16, 155-177. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/32014/CortinaPerez.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Council of Europe. (2017). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Language Policy Unit.

Declaración de Bolonia. Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación. Bolonia, 19 de Junio de 1999. https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/boloniaeees/documentos/02que/declaracionbolonia.pdf?documentId=0901e72b8004aa6a

Declaración de La Sorbona. Declaración conjunta para la armonización del diseño del Sistema de Educación Superior Europeo (a cargo de los cuatros ministros representantes de Francia, Alemania, Italia y el Reino Unido). La Sorbona, París, 25 de mayo de 1998. https://www.ehea.info/media.ehea.info/file/1998_Sorbonne/62/2/1998_Sorbonne_Declaration_Spanish_552622.pdf

Edwards Schachter, M. y López Santiago, M. (2008). Las competencias comunicativas en el diseño de títulos universitarios en España. Revista Complutense de Educación, 19(2), 369-383. https://digital.csic.es/bitstream/10261/11041/1/RCED0808220369A.pdf

Garcés-Manzanera, A. (2021a). El contexto educativo en las materias de lengua extranjera (inglés) en los grados de Educación Primaria de las universidades españolas. En S. A. Flores Borjabad y R. Pérez Cabaña (eds.), Nuevos retos y perspectivas de la investigación en literatura, lingüística y traducción (pp. 1406-1430). Dykinson.

Garcés-Manzanera, A. (2021b). Implementing communicative tasks for the education context: Primary education undergraduates’ perceptions of a didactic proposal. En REDINE (coord.), Medios digitales y metodologías docentes: Mejorar la educación desde un abordaje integral (pp. 1-11). Adaya Press. https://www.adayapress.com/wp-content/uploads/2021/06/medidoc.pdf

Hager, P., Gonczi, A. & Athanasou, J. (1994). General issues about assessment of competence. Assessment And Evaluation in Higher Education, 19(1), 3-16. https://doi.org/10.1080/0260293940190101

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2012). Estudio europeo de competencia lingüística. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. http://educalab.es/inee/evaluaciones-internacionales/eecl

Jover, G., Fleta, T. y González, R. (2016). La formación inicial de los maestros de educación primaria en el contexto de la enseñanza bilingüe en lengua extranjera. Bordón: Revista de Pedagogía, 68(2), 121-135. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68208

Le Boterf, G. (1995). De la compétence: Essai sur un attracteur étrange. Les Editions d’Organisations.

Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. “BOE” núm. 307, de 24 de diciembre de 2001. https://www.boe.es/buscar/pdf/2001/BOE-A-2001-24515-consolidado.pdf

Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. “BOE” núm. 89, de 13 de abril de 2007, páginas 16241 a 16260. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-7786

Martín del Pozo, M. (2013). Formación del profesorado universitario para la docencia en inglés. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 197-208. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5526

Martínez Clares, P. y González Morga, N. (2019). El dominio de competencias transversales en educación superior en diferentes contextos formativos. Educação e Pesquisa, 45, 1-23. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945188436

Sanz-Trigueros, F. J. y Guillén-Díaz, C. (2023). Naturaleza de las expectativas competenciales logradas por docentes en formación inicial para la enseñanza temprana del inglés. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 39, 315-335. https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.25141

Tejedor Calvo, Santiago y Cervi, L. (2017). Análisis de los estudios de periodismo y comunicación en las principales universidades del mundo: Competencias, objetivos y asignaturas. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1626-1647. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1238

Torres Zúñiga, L. y Carrasco Flores, J. A. (2020). La enseñanza del inglés en educación infantil en España: Implicaciones para la formación del profesorado. Docencia e Investigación: Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 45(31), 5-23.

Urbano Marchi, B. y González Las, C. (2013). La enseñanza-aprendizaje de lenguas en el Grado de Maestro de Educación Primaria. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 20, 223-236. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/24671/14%20%20Brigitte.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Published

2023-06-23
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    201
  • PDF (Español (España))
    22

How to Cite

Garcés-Manzanera, A. (2023). A Descriptive Analysis of English Subjects in Early Childhood Education Degrees in Spanish Universities: Análisis descriptivo de las materias de inglés en los grados de Educación Infantil en las universidades españolas. PAPELES, 15(30). https://doi.org/10.54104/papeles.v15n30.1495

Metrics