Problem-based learning: teaching strategy that strengthens creative thinking
Keywords:
creative thinking, problem based learning, skillsAbstract
This article is the result of a research in Bogotá to a group of teachers, in order to understand the perceptions they have on the skills strengthening around creative thinking using Problem Based Learning (PBL, ABP in Spanish). The method used was qualitative, with an exploratory scope and also a phenomenological design. The results indicated that teachers perceive the PBL as a strategy that promotes significant learning and encourages the formation of students, which is because it becomes an ally to strengthen skills especially the creative ones.
Downloads
References
Aldape, T. (2008). Desarrollo de las competencias del docente. México: Editorial Libros en red.
Barrows, H. (1986). A Taxonomy of problembased learning methods. Medical Education, 20 (6), 481-486.
Blanco, A. (2009). Desarrollo y evaluación de competencias en educación superior. Madrid: Narcea.
Bogdan, R., y Biklen. (2003).Qualitative research for Education an introduction to theories and methods. Boston: Ally and Bacon.
Bonilla, E., Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá. Colombia: Grupo Editorial Norma.
Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Revista Theoria. (14), 61-71.
Consejo Europeo (2001). Common european Framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Madrid: Instituto Cervantes.
De la Torre, S. (2005). Sentirpensar. Fundamentos y estrategias para reencantar la educación. Málaga.España: Aljibe.
Escribano, A. y Del Valle, A. (2008). El aprendizaje basado en problemas: una propuesta metodológica en educación superior. Madrid. España: Ediciones Narcea.
García, J. (2010). De profesor tradicional a profesor innovador. Temas para la educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 11
Guilford, J. (1950). Creativity. American Psychologist, 5 (9), 444-454.
Mastache, A. (2009). Formar personas competentes: desarrollo de personas tecnológicas y psicosociales (1a. Ed.) Buenos Aires. Argentina: Noveduc libros.
Menchén, F. (2009). El maestro creativo: nuevas competencias. Revista Tendencias Pedagógicas, 14, 279-289.
Morales, P. Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas. Theoria, 13 (1), 145-157.
Perrenoud, P. (2001). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
Schiefelbein, E. (1993). En busca de la escuela del siglo XXI. ¿Puede darnos la pista la escuela nueva en Colombia?. Chile: Unesco-Unicef.
Van der Hofstadt, C. y Román, J. (2006). Competencias y habilidades profesionales para universitarios. Madrid. España: Ediciones Díaz de Santos.
Vasco, C. (2006). Siete retos de la educación colombiana para el período de 2006 a 2019. Colombia: Universidad EAFIT
Vigotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México: Ed. Crítica.
Villa & Poblete (2007). Aprendizaje basado en competencias. Bilbao. España: Ediciones Mensajero.
Weinert, F. (2001). Concept of competence: a conceptual clarification, in: D. S. Rychen y L. H. Salganik (Eds.). Defining and selecting key competencies, Göttingen: Hogrefe.
Wheeler, P. y Haertel, G. D. (1993). Resource handbook on performance assessment and measurement: A tool for students, practitioners and policymakers. Berkeley, CA: The Owl Press.
Zabala, A. y Arnau, L. (2009). Cómo aprender y enseñar competencias. España: Graó.
Downloads
Published
-
Abstract1858
-
PDF (Español)1110
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.