Competence of university teachers: theoretical alternative
Keywords:
Competence, teaching, universityAbstract
This article takes up literature on the subject of university teaching as well as research results, which argue the problem of the shortcomings of university teaching. As a solution to the problem, the concept of competence was proposed as an alternative to structure a possible model of university teaching. Thus, the article discusses the concept generally Competition, from several components: cognitive, metacognitive, social, contextual, factual and identity, from which is derived the concept Competence of university teachers. Thus: a) the context of university teaching is the university: education of subjects, professional training and curriculum building, b) the knowledge involved in cognitive and metacognitive processes are those concerning to the pedagogical-didactic located in professional scenarios, c) the construction of knowledge and learning is done in community, d) action has as aims transformation of the educational and professional fields, and e) it involves self-recognition, the recognition of others in the community and recognition of contexts.
Downloads
References
Barabtarlo, Anita, ¿Hacia dónde va la docencia universitaria? Reencuentro, 56, pp. 110-112, 2009, en: http://www.redalyc.org/redalyc/ pdf/340/34011860019.pdf
Barrón Tirado, María, “Docencia universitaria y competencias didácticas”. Perfiles Educativos, Vol. XXXI, Núm. 125, pp. 76-87, 2009, en: http://www.redalyc.org/redalyc/ pdf/132/13211980006.pdf
Echeverría, Priscila, “El papel de la docencia universitaria en la formación inicial de profesores”. Calidad en la Educación, 32, pp. 149-168, 2010, en: http://www.cned.cl/public/ Secciones/seccionpublicaciones/doc/67/ cse_articulo903.pdf
García Contreras, Germán, Desarrollo de competencias científicas a través de una estrategia de aprendizaje por investigación dirigida. [Tesis de Maestría]. Bogotá: Maestría en Docencia de la Química, Universidad Pedagógica Nacional, 2009.
Montenegro, Helena y Fuentealba, Rodrigo, “El formador de futuros profesionales: una forma de comprender la docencia en la educación superior universitaria”. Calidad en la Educación, 32, pp. 235-251, 2010, en: http:// www.cned.cl/public/secciones/seccionpublicaciones/doc/67/cse_articulo907.pdf
Rojas-Betancur, Héctor, “Docencia y formación científica universitaria”. Magis International Journal of Research in Education, 4(7), pp. 121-136, 2011, en: http://www. javeriana.edu.co/magis/numero-siete/pdfs/ magis-4-7-rojas-betancur.pdf
Shulman, Lee Taking, “Learning Seriously”. Change, 31(4), pp. 10-17, 1999.
Shulman, Lee, “Knowledge and teaching. Foundations of the new reform”. Harvard Education Review, 57(1), pp. 1-22, 1987.
Tovar-Gálvez, J.; García, C.; Cárdenas, N. y Fernández, Y., “Concepción, formación y evaluación por competencias: reflexiones en torno a posibles alternativas pedagógicas y didácticas”. Educação e Sociedade. [Em edição]. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas.
Tovar-Gálvez, Julio César, y Cárdenas, N., “Formación inicial de docentes en el marco de las actuales perspectivas en investigación educativa: la complejidad”. Memorias IV Congreso de Transdisciplinariedad, Complejidad y Ecoformación, Universidad de Costa Rica, 2010.
Tovar-Gálvez, Julio César y Cárdenas, N., “Perspectivas en enseñanza-aprendizaje: formación en competencias y metacognición a través de proyectos”. Revista Espíritu Científico en Acción, 5(10), pp. 22-34, 2009, en: http://www.educacionbc.edu.mx/departamentos/investigacion/publicaciones/ espirituaccion/Archivos/10/A.pdf
Tovar-Gálvez, Julio César, “Propuesta de modelo de evaluación multidimensional de los aprendizajes en ciencias naturales y su relación con la estructura de la didáctica de las ciencias”. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3), pp. 259- 273, 2008b, en: http://venus.uca.es/eureka/ revista/Volumen5/Numero_5_3/Tovar_2008. pdf
Tovar-Gálvez, Julio César, “Modelo metacognitivo como integrador de estrategias de enseñanza y estrategias de aprendizaje de las ciencias, y su relación con las competencias”. Revista Iberoamericana de Educación, 46(7), 2008ª, en: http://www.rieoei.org/ deloslectores/2161Tovarv2.pdf
Tovar-Gálvez, Julio César, “Evaluación metacognitiva y el aprendizaje autónomo”. Tecné Episteme y Didaxis, TEA, Número Extra (II Congreso Sobre Formación de Profesores de Ciencias), 2005.
Vygotsky, Lev., Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La Pléyade, 1977.
Downloads
Published
-
Abstract124
-
PDF (Español)53
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.