La evaluación de escolares en la formación del licenciado en educación física

Authors

  • Johao Certuche Villada

Keywords:

Physical Education, Educational Evaluation, Teacher training

Abstract

The research is the intention of identifying the conceptions of assessment of students in the teacher education process in physical education. As a starting point we examine the issue of evaluation in the context of the school from the latest thinking on the subject, trying to point out as the specific conditions educational institutions, have caused significant changes in the curricula of the different areas of knowledge, particularly in physical education; shows how these changes represent new expectations of the discipline as well as new educational requirements of teachers ultimately determine reorientations in their training programs, then, is from this scenario justifying the need to diagnose the current state of the problem of the evaluation in licensed training programs in physical education, understood as a competence inherent in the teaching profession regardless of their disciplinary field, with the point of his analysis relevance and consistency with educational bets of each training program and especially with the demands of a changing society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Méndez, J. M. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Morata.

Diez, E. J. (2006). Evaluación de la cultura institucional en educación. Santiago de Chile: Arrayan.

Gallo, L. H. (2009). Los discursos de la educación física contemporánea. Armenia: Kinesis.

López, V. et ál. (2006). “La evaluación-calificación en educación física: análisis crítico de los modelos tradicionales y planteamiento de una propuesta alternativa”. En: Lúdica Pedagógica, vol. 1, nº 9, pp. 63-71.

Martínez, J. y Andrade, P. (1997). Rene Descartes, las pasiones del alma. Madrid: Tecnos.

Ministerio de Educación Nacional (2000). Lineamientos Curriculares en Educación Física, Recreación y Deporte. Bogotá: MEN.

Morín, E. (1999). Siete saberes necesarios para la educación del futuro. París: Unesco.

Niño Zafra, L. S. et ál. (1996). Evaluación, proyecto educativo y descentralización en la educación. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. México: Centro de Maestros.

Pórtela Guarín, H. (2006). Los conceptos de la educación física. Armenia: Kinesis.

Zamora, Jorge. (2009). Epistemología de la educación física. Guatemala: Dirección General de Educación Física.

Published

2012-08-13
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    107
  • PDF (Español (España))
    44

How to Cite

Certuche Villada, J. . (2012). La evaluación de escolares en la formación del licenciado en educación física. Papeles, 4(7), 76–87. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/290

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics