Importance of activity and physical condition in school performance: a literature review

Importancia de la actividad y la condición física en el desempeño escolar: una revisión de literatura

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v13n25.1120

Keywords:

physical activity, physical condition, excecutive function, academic performance

Abstract

The aim of this article was to carry out a bibliographic synthesis of the scientific studies published in the last six years that assess the relationship between physical activity, physical condition and academic performance in schoolchildren and adolescents. The bibliographic search was based on articles published between 2014 and 2019, in the following databases: Scopus, Google Scholar, Scielo and Redalyc. The used keywords were physical activity, physical education, physical condition, school sport, cognitive performance, executive functions, and academic performance in adolescents. There were analyzed 96 articles from which 64 were selected for the review. The selected categories were physical activity and its benefits, suggested levels of physical activity, physical condition and academic or cognitive performance, physical activity and sport as enhancers in the development of executive functions, and the academic performance and physical activity. The results indicate that the levels of activity and physical condition may be positively associated with the improvement in academic performance by developing some executive functions, such as working memory, cognitive flexibility, capacity for inhibition and sequential planning. The findings contribute to consolidate the importance of regular physical activity on the cognitive development of adolescents and shows a way of working that can be adequate to achieve an increase in the academic performance of students. However, it is necessary to continue investigating other studies that analyze these effects in more detail.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, F., Castillo, A., Ureña, N., Torre, E., y Cárdenas, D. (2017). Creatividad táctica y funciones ejecutivas en los deportes de interacción. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 147-152.

Althoff, T., Hicks, J. L., King, A. C., Delp, S. L., Leskovec, J., & others. (2017). Large-scale physical activity data reveal worldwide activity inequality. Nature, 547(7663), 336–339.

Alvear, M., Galeano, L., Martínez, E., y Villanueva, M. (2015). Sedentarismo en Estudiantes de la Escuela INSTENALCOL. Salud y Movimiento, 38-43.

Balderrama, J., Díaz, P., y Gómez, R. (julio-diciembre de 2015). Activación física y deporte: su influencia en el desempeño académico. Ra Ximhai, 11(4), 221-230.

Balkis, M., & Erdinc. (n.d.). Gender differences in the relationship between academic procrastination, satifaction with academic life and academic performance.

Baños, R., Ortíz, M., Baena, A., y Tristán, J. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de secundaria y bachillerato: antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación. Espiral. Cuadernos del profesorado, 10(20), 40-50.

Blair, C., y Diamond, A. (2008). Procesos biológicos en prevención e intervención: la promoción de la autorregulación como medio de prevención de fracaso escolar. Desarrollo y psicopatología, 20(3), 899-911.

Calonge, S., y González-Gross, M. (2016). Physical activity is more than energy expenditure. Anales de la Real Academia Nacional de Farmacia, 87, 146-157.

Cancela, J., Ayán, C., y Sanguos, M. (2016). Relación entre la condición física y el rendimiento académico en matemáticas y lenguaje en estudiantes españoles de educación secundaria: un estudio longitudinal. Cultura, ciencia y deeporte, 11(31), 7-16.

Chaddock, L., Hillman, C., Pontifex, M., Johnson, C., Raine, L., y Kramer, A. (2012). Childhood aerobic fitness predicts cognitive performance one year later. Journal of Sport Sciences, 421-430.

Conde, M., y Tercedor, P. (2015). La actividad física, la educación física y la condición física pueden Estar Relacionadas con el Rendimiento Académico y Cognitivo en Jóvenes. Revisión bibliográfica. Arch Med Deporte, 100-109.

Cruz, A., Vargas, R., Jirón, O., y Gómez, R. (2018). Aptitud física en niños y adolescentes: un aspecto necesario para el ámbito escolar. RPCAFD, 5(3), 655-665.

Escámez, C., Gálves, A., Gómez, L., Escribá, A., Tárraga, P., y Tárraga, L. (2018). Influencia de la actividad física y la capacidad aeróbica sobre el rendimiento académico en la adolescencia: una revisión bibliográfica. Journal of Negative y No Positive Results, 3(1), 49-64.

Estrada, P. R., Vázquez, E. I. A., Gáleas, Á. M. V., Ortega, I. M. J., Serrano, M. D. L. P., y Acosta, J. J. M. (2016). Beneficios psicológicos de la actividad física en el trabajo de un centro educativo. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (30), 203-206.

Estrada, S. (2017). Relación entre niveles de actividad física, comportamientos sedentarios y rendimiento académico en adolescentes. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.

Gallego, V., Hernández, A., Reigal, R., y Juárez, R. (julio-septiembre de 2015). Efectos de la actividad física sobre el funcionamiento cognitivo en preadolescentes. Apunts Educación Física y Deportes(121), 20-27.

García, D., Chávez, M., Cruz, C., Guedea, J., Velázquez, G., y Zubiaur, M. (2018). Impacto de un programa de actividad motriz con funciones ejecutivas para el fortalecimiento del desarrollo integral del niño. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, IV(1), 37-58.

Gilbert, S., y Burgess, P. (2008). Executive function. Current Biology, 110-114.

González, E. R., y Ortega, A. P. (2013). Relación de sobrepeso y obesidad con nivel de actividad física, condición física, perfil psicomotor y rendimiento escolar en población infantil (8 a 12 años) de Popayán. Movimiento científico, 7(1), 71-84.

González, F. (2017). Relación entre aptitud física versus funciones ejecutivas en escolares que participan en modalidades deportivas en Bogotá . Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

González, J., y Portolés, A. (2014). Actividad física extraescolar: relaciones con la motivación educativa, rendimiento académico y conductas asociadas a la salud. Revista Iberoamericana del Ejercicio y el Deporte, 51-65.

González, J., y Portolés, A. (2016). Recomendaciones de actividad física y su relación con el rendimiento académico en adolescentes de la Región de Murcia. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 64-69.

Guthold, R., Stevens, G. A., Riley, L. M., & Bull, F. C. (2018). Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1·9 million participants. The Lancet Global Health, 6(10), e1077--e1086.

Illesca, R., y Alfaro, J. (2017). Aptitud física y habilidades cognitivas. Revista Analuza de Medicina del Deporte, 10(1), 9-13.

Li, L., Men, W. W., Chang, Y. K., Fan, M. X., Ji, L., & Wei, G. X. (2014). Acute aerobic exercise increases cortical activity during working memory: a functional MRI study in female college students. PloS one, 9(6), e99222.

Lipina, S., y Segretín, M. (2015). La construcción de abordajes integradores en el estudio del desarrollo de las funciones ejecutivas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 7(1),

López de los Mozos, J. (2018). Condición física y rendimiento académico. Journal of Sport and Health Research, 10(3), 349-360.

López, V., Pérez, D., Manrique, J., y Monjas, R. (enero-junio de 2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación(29), 182-187.

Marqueta, P. M., Bonafonte, L. F., Orellana, J. N., Cuixart, D. B., Nogués, J. C., Soto, C. C., ... y Galilea, P. (2016). Pruebas de esfuerzo en medicina del deporte. Documento de consenso de la Sociedad Española de Medicina del Deporte (SEMED-FEMEDE). Archivos de medicina del deporte: revista de la Federación Española de Medicina del Deporte y de la Confederación Iberoamericana de Medicina del Deporte, 33(1), 5-83.

Márquez Rosa, S., Rodríguez Ordax, J., y De Abajo Olea, S. (2006). Sedentarismo y salud: efectos beneficiosos de la actividad física. Apunts, 83, 12-24.

Martín, I., Chirosa, L., Reigal, R., Hernández, A., Juárez, R., y Guisado, R. (Octubre de 2015). Efectos de la actividad física sobre las funciones ejecutivas en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 31(3), 962-971.

Martínez-Gómez, D., Martínez-de-Haro, V., Pozo, T., Welk, G. J., Villagra, A., Calle, M. E., ... & Veiga, O. L. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Revista española de salud pública, 83, 427-439.

Maureira, F. (julio-agosto de 2018). Relación entre el ejercicio físico y el rendimiento académico escolar. Revisión actualizada de estudios. Revista Digital de Educación Física, 9(53), 168-184.

Medina, J., Alarcón, F., Castillo, A., y Cárdenas, D. (2019). Efecto del ejercicio y la actividad física sobre las funciones ejecutivas en niños y en jóvenes. Una revisión sistemática. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 43-54.

Morenilla, L., y Iglesias, E. (2012). Relación entre hábitos de práctica deportiva y condición física en adolescentes de Galicia. Apunts Educación Física y Deportes, 24-34.

Navarro, B., Díaz, E., Muñoz, S., y Pérez, J. (2017). Condición física y su vinculación con el rendimiento académico en estudiantes de Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 309-325.

O´Leary, K., Pontifex, M., Scudder, M., Brown, M., y Hillman, C. (2011). The effects of single bouts of aerobic exercise, exergaming, and videogame play on cognitive control. Clin Neurophysiol, 122(18), 1518-1525.

OMS. (23 de febrero de 2018). Actividad física. Obtenido de Datos y cifras: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

OMS. (enero de 2017). 10 Datos sobre la actividad física. Obtenido de https://www.who.int/features/factfiles/physical_activity/es/

Onambele-Pearson, G., Ventre, J., & Brown, J. A. (2018). Reducing sedentary behaviour among older people. In The Palgrave Handbook of Ageing and Physical Activity Promotion (pp. 653–672). Springer.

Oropeza, R., Ávalo, M., y Ferreyra, D. (2017). Comparación entre rendimiento académico, autoeficacia y práctica deportiva en universitarios. Actualidades investigativas en Educación, 17(1), 1-21.

Parra, L. (2015). Impacto de la actividad física en el desarrollo y evolución de las funciones cognitivas. Actualizaciones en Psicoterapia Integrativa, VII, 86-94.

Pertusa, G., Sanz, D., Salinero, J., Pérez, B., y García, T. (2018). Rendimiento académico y su relación con niveles de actividad física y de condición física en adolescentes. Revista de Psicología del Deporte, 27(1), 125-133.

Pindus, D. M., Davis, R. D. M., Hillman, C. H., Bandelow, S., Hogervorst, E., Biddle, S. J., & Sherar, L. B. (2015). The relationship of moderate-to-vigorous physical activity to cognitive processing in adolescents: findings from the ALSPAC birth cohort. Psychological research, 79(5), 715-728.

Pino, M., y Arán, V. (Mayo-agosto de 2019). Concepciones de niños y niñas sobre la inteligencia. ¿Qué papel se otorga a las funciones ejecutivas y a la autorregulación? Propósitos y Representaciones, 7(2), 269-303.

Prieto, D., Correa, J., y Ramírez, R. (2015). Niveles de actividad física, condición física y tiempo en pantallas en escolares de Bogotá, Colombia. Estudio FUPRECOL. Nutrición Hospitalaria, 32(5), 2184-2192.

Ramírez, W., Vinaccia, E., y Suárez, G. (2014). El Impacto de la Actividad física y el deporte sobre la Salud, la cognición, la socialización, y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de Estudios Sociales(18), 67-75.

Reloba, S., Chirosa, L., y Reigal, R. (2016). Relación entre actividad física, procesos cognitivos y rendimiento académico de escolares: revisión de la literatura actual. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 9(4), 166-172.

Richards, M. (2015). Mente, cuerpo y espíritu. La actividad física como herramienta para el logro del autocontrol. De simplemente moverse a moverse con pensamiento. II Jornadas de autorregulación: parar, pensar y actuar (págs. 56-63). Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata CONICET.

Romero, M., Benavides, A., Fernández, M., y Pichardo, C. (2017). Intervención en funciones ejecutivas en educación infantil. INFAD. Revista de Psicología, 3(1), 253-261.

Ruiz, A., Ruiz, J., De la Torre, M., Latorre, P., y Martínez, E. (2016). Influencia del nivel de atracción hacia la actividad física en el rendimiento académico de los adolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología(48), 42-50.

Sallis, J. F., Cerin, E., Conway, T. L., Adams, M. A., Frank, L. D., Pratt, M., Salvo, D., Schipperijn, J., Smith, G., Cain, K. L., & others. (2016). Physical activity in relation to urban environments in 14 cities worldwide: a cross-sectional study. The Lancet, 387(10034), 2207–2217.

Sánchez-Alcaraz, B., y Andreo, M. (2014). Influencia de la Práctica de la Actividad Física Extraescolar en el Rendimiento Académico de Jóvenes Escolares. Revista Digital de Educación Física, sp.

Secchi, D., García, C., y Rodolfo, C. (2016). ¿Evaluar la condición física en la escuela? Conceptos y discusiones planteadas en el ámbito de la educación física y la ciencia. Enfoques, XXVIII(1), 67-92.

Torres-Luque, G., Carpio, E., Lara, A., y Zagalaz, L. (2014). Niveles de condición física de escolares de educación primaria en relación de su nivel de actividad y género. RETOS. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación(25), 17-22.

Toscano, W., y Rodríguez, L. (2008). Actividad física y calidad de vida. Hologramática, 1(9), 3-17.

Valdes, P., y Yanci, J. (2016). Análisis de la condición física, tipo de actividad física realizada y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 64-69.

Villena, M., Castro, R., Moreno, R., y Cachón, J. (2015). Estudio comparativo del rendimiento académico y la actividad física en dos institutos de enseñanza secundaria de Andalucía (España). Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 4(2), 11-18.

World Health Organization. (1996). The Heidelberg guidelines for promoting physical activity among older persons.

Yañez, R., Barraza, F., y Mahecha, S. (2016). Actividad Física, Rendimiento Académico y Autoconcepto Físico en Adolescentes de Quintero, Chile. Educación Física y Ciencia, 18(2), 1-10.

Zafra, A. O. (2013). Tipos de investigación en el ámbito de la actividad física y la salud. Ediciones Díaz de Santos.

Published

2021-12-12
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1978
  • PDF (Español)
    1218

How to Cite

Suárez-Cano, L.-F. (2021). Importance of activity and physical condition in school performance: a literature review: Importancia de la actividad y la condición física en el desempeño escolar: una revisión de literatura. Papeles, 13(25). https://doi.org/10.54104/papeles.v13n25.1120

Metrics