The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree

La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v15n30.1554

Keywords:

Information and communication technologies, WebQuest, competencies, teacher education, physical education, higher education

Abstract

Introduction: The use of information and communication technologies for the acquisition of cross-curricular and teaching competencies in higher education, although common in some areas, has been little studied in the initial training of Early Childhood teachers. The purpose of this study was to analyze the students’ perception of using a WebQuest (WQ) to facilitate the acquisition of cross-curricular and professional competencies in Physical Education in the initial teacher training. Methodology: A quasi-experimental research design with a control group, pretest, and posttest was applied in a Physical Education subject of the Preschool Education Degree. The validated scale for students’ self-perception of competences was used to collect this information. The sample, consisting of 129 students from the Faculty of Education, was divided into two groups. Both received the same methodology, Tutored Learning Projects. One group did it through a WQ, while the other group did not use any web-based methodology. Results and discussion: The results indicated that the use of WQ favoured a greater perception of students in the acquisition of transversal competences. Significant differences were also found between the two groups in the learning of professional teaching competencies. Conclusions: It was found that the WQ resource, after its application, had a positive impact on students in terms of their acquisition of occupational competences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbitt, J. y Ophus, J. (2008). What we know about the impacts of WebQuests: A review of research. AACE Review (formerly AACE Journal), 16(4), 441-456. https://www.learntechlib.org/p/26092/

Adell Segura, J. y Castañeda Quintero, L. J. (2012). Tecnologías emergentes: ¿Pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (eds.), Tendencias emergentes en educación con TIC (pp. 13-32). Asociación Espiral, Educación y Tecnología. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/29916/1/Adell_Castaneda_emergentes2012.pdf

Álvarez González, S. (2011). La WebQuest: Una actividad convincente para la enseñanza-aprendizaje del francés turístico. Anales de Filología Francesa, 19, 7-24. https://revistas.um.es/analesff/article/view/155511/136591

Arias-Gundín, O., Fidalgo, R. y García, J. N. (2008). El desarrollo de las competencias transversales en magisterio mediante el aprendizaje basado en problemas y el método de caso. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 431-444. https://revistas.um.es/rie/article/view/94011/90631

Baartman, L. y Ruijs, L. (2011). Comparing students’ perceived and actual competence in higher vocational education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), 385-398. https://doi.org/10.1080/02602938.2011.553274

Bagiryan, D. (2014). Integration of WebQuests into esp course curriculum. En Pixel, Conference proceedings: The future of education (pp. 430-434). Libreria universitaria.it edizioni.

Barba Martín, J. J., Martínez Scott, S. y Torrego Egido, L. (2012). El proyecto de aprendizaje tutorado cooperativo: Una experiencia en el Grado de Maestra de Educación Infantil. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 123-144. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6125

Barba, C. (2010). Les WebQuests a Catalunya. En C. Barba y S. Capella (coords.), Los ordenadores en las aulas: La clave es la metodología (pp. 97-115). Graó.

Bernabé Muñoz, I. (2008). Las WebQuests en el Espacio Europeo de Educación Superior: Desarrollo y evaluación de competencias con TIC en la Universidad [tesis doctoral, Universitat Jaume I de Castellón].

Bernabé Muñoz, I. y Adell Segura, J. (2006). El modelo WebQuest como estrategia para la adquisición de competencias genéricas en el EEES. Edutec: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 1-18. https://elbonia.cent.uji.es/jordi/wp-content/uploads/docs/iolanda-bernabe-munoz.pdf

Carvalho, F. B. da C. M. de, Lima, C. P. de, Dutra, A., Rosa, V. F. da y Oliveira, J. de. (2018). Uso de recursos podcast e WebQuest no estudo do tema avaliação na educação infantil. Textolivre Linguagem e Tecnologia, 11(2), 92-205. https://doi.org/10.17851/1983-3652.11.2.192-205

Castaño, R., Jenaro C. y Flores, N. (2017). Percepciones de estudiantes del Grado de Maestro sobre el proceso y resultados de la enseñanza semipresencial —blended learning—. RED: Revista de Educación a Distancia, 52. http://dx.doi.org/10.6018/red/52/2

Castaño, R., Poy, R., Tomşa, R., Flores, N. y Jenaro, C. (2015). Pre-service teachers’ performance from teachers’ perspective and vice versa: Behaviors, attitudes and other associated variables. Teachers and Teaching, 21(7), 894-907. https://doi.org/10.1080/13540602.2014.995487

Castao-Muoz, J., Duart, J. y Teresa, S. V. (2015). Determinants of Internet use for interactive learning: An exploratory study. Journal of New Approaches in Educational Research (NAER Journal), 4(1), 24-31. https://www.learntechlib.org/p/150688/

Castro Nuño, M., Gómez-Calero Valdés, M. P., Pablo-Romero Gil-Delgado, M. del P., Sanz Díaz, M. T. e Yñiguez Ovando, R. (2011). Una experiencia en la docencia de introducción a la economía a través de tecnologías interactivas. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 43-57. https://revistas.um.es/rie/article/view/111131/126922

Chiva Sanchis, I., Ramos Santana, G., Moral Mora, A. M. y Pérez Carbonell, A. (2021). Validación de una escala reducida para valorar competencias básicas de aprendizaje del alumnado universitario. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 19(1), 129-145. https://doi.org/10.4995/redu.2021.15125

Corujo Vélez, C., Gómez del Castillo, M. T. y Merla González, A. E. (2020). Construtivist and collaborative methodology mediated by ICT in Higher education. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 57, 1-57. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/195965/corujo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Da Costa, F. B., Pereira, C., Dutra, A., Da Rosa, V. F. y De Oliveira, J. (2018). Uso de recursos podcast e WebQuest no estudo do tema avaliação na educação infantil. Textolivre Linguagem e Tecnologia, 11(2), 92-205. https://doi. org/10.17851/1983-3652.11.2.192-205

Dodge, B. (1995). WebQuests: A technique for internet-based learning. Distance Educator, 1(2), 10-13.

Dueñas, V. H. (2001). El aprendizaje basado en problemas como enfoque pedagógico en la educación en salud. Colombia Médica, 32(4), 189-196. https://colombiamedica.univalle.edu.co/index.php/comedica/article/view/209/212

Fernández Martínez, M., García Sánchez, J. N., Caso Fuertes, A. de, Fidalgo Redondo, R. y Arias Gundín, O. (2006). El aprendizaje basado en problemas: Revisión de estudios empíricos internacionales. Revista de Educación, 341, 397-418. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/69066/00820083000114.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fernández-Jiménez, C., Polo Sánchez, M.ª T. y Fernández Cabezas, M. (2017). Aplicación de la autoevaluación en una experiencia de aprendizaje basado en problemas con alumnado de educación en asignaturas relacionadas con la discapacidad. Estudios sobre Educación, 32, 73-93. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/43286/1/4.pdf

Flores Lueg, C. (2015). Análisis de las experiencias docentes con implementación del WebQuest en educación superior. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 52, 1-13. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.602

Fraile Aranda, A., Manrique Arribas, J. C., Romero Martín, M. R. y Vallés Rapp, C. (coords.) (2023). Evaluar competencias docentes del profesorado: Guía práctica para la evaluación de las competencias del docente de Educación Física y otras áreas. Pirámide.

Göktepe, S. (2014). A WebQuest example for mathematics education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2175-2179. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.539

Gómez Ruiz, M. A., Gallego Noche, B., Ibarra Sáiz, M. S. y Rodríguez Gómez, G. (2010). DiagWeb: Una experiencia de enseñanza basada en proyectos tutorados en educación superior mediante una WebQuest alojada en Moodle. RED: Revista de Educación a Distancia, 24. https://revistas.um.es/red/article/view/125221/117191

Gómez-Ruiz, M. Á., Rodríguez-Gómez, G. y Ibarra-Sáiz, M. S. (2013). Desarrollo de las competencias básicas de los estudiantes de educación superior mediante la e-evaluación orientada al aprendizaje. Relieve: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 19(1), 1-17. https://doi.org/10.7203/ relieve.19.1.2457

González, J. y Wagenaar, R. (eds.) (2010). Tuning Educational Structures in Europe. Universidad de Deusto. https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_EN.pdf

Guerrero Romera, C. (2011). La evaluación del aprendizaje orientada a la evaluación por competencias en el Grado de Educación Social. RES: Revista de Educación Social, 13. https://www.eduso.net/res/pdf/13/eval_res_13.pdf

Gülbahar, Y., Madran, R. O. y Kalelioglu, F. (2010). Development and evaluation of an interactive WebQuest environment: “Web Macerasi”. Journal of Educational Technology & Society, 13(3), 139-150.

Guzmán Ibarra, I. y Marín Uribe, R. (2011). La competencia y las competencias docentes: Reflexiones sobre el concepto y la evaluación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 151-163. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217017192012.pdf

Hernández Trasobares, A. y Lacuesta Gilaberte, R. (2007). Aplicación del aprendizaje basado en problemas (PBL) bajo un enfoque multidisciplinar: Una experiencia práctica. En J. C. Ayala Calvo (coord.), Conocimiento, innovación y emprendedores: Camino al futuro (pp. 30-43). Universidad de La Rioja. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2232506

Holgado Sáez, C. (2010). Las WebQuest en la docencia universitaria: Aprendizaje colaborativo con LAMS. Revista de Educación a Distancia (RED), 24, 1-18. https://revistas.um.es/red/article/view/125281/117221

Hortigüela Alcalá, D., Salicetti Fonseca, A., Hernando Garijo, A. y Pérez Pueyo, Á. (2015). El trabajo autónomo del alumno universitario en las clases de Educación Física: Análisis de su percepción sobre la práctica. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 17(3), 251-265. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/177214/agora_17_3d_hortiguela_et_al.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Iskeceli-Tunc, S. y Oner, D. (2016). Use of WebQuest design for inservice teacher professional development. Education and Information Technologies, 21, 319-347. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9323-y

Katayama Cruz, E. y Rojas Montero, J. A. (2021). WebQuest como escenario para el aprendizaje colaborativo y el desarrollo de competencias digitales. Hamut’ay, 8(3), 54-61. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i3.2332

Lara, S. (2006). Estudio de la eficacia de la WebQuest para fomentar el aprendizaje activo en alumnos universitarios [conferencia]. V International Conference on Multimedia and Information and Communication Technologies in Education (m-ICTE2006), Sevilla, España.

Lara, S. y Repáraz, C. (2007). Eficacia de las WebQuest para el aprendizaje cooperativo. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 5(13), 731-756. https://doi.org/10.25115/ejrep.v5i13.1256

Lemarié Oyarzún, F. y Gallardo González, M. (2011). Las WebQuest como recurso didáctico en el aprendizaje basado en problemas: Su uso en el aprendizaje de TIC. En Nuevas ideas en informática educativa (pp. 129-135). TISE. https://www.tise.cl/volumen7/TISE2011/Documento17.pdf

López Luengo, M.ª A. y Vicente Rodado, F. (2015). Proyecto de aprendizaje tutorado en la formación científica inicial de las estudiantes del Grado Educación Infantil. En N. González Fernández, I. Salcines Talledo y E. García Ruiz (coords.), Tendencias emergentes en evaluación formativa y compartida en docencia: El papel de las nuevas tecnologías (pp. 959-978). Universidad Cantabria.

Manrique Arribas, J. C. (2017). El potencial de los proyectos de aprendizaje tutorados en la formación inicial del profesorado. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 36-41. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.696

Manrique Arribas, J. C., López Pastor, V. M., Monjas Aguado, R. y Real Rubio, F. (2010). El potencial de los proyectos de aprendizaje tutorado y los sistemas de evaluación formativa en la mejora de la autonomía del alumnado: Una experiencia interdisciplinar en formación inicial del profesorado. Revista Española de Educación Física y Deportes (REEFD), 388, 39-57. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/53593/El-potencial-de-los-proyectos-de-aprendizaje-tutorado.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Márquez, C., Rocha, R., Bruna, C., Inzunza, B. y Druck, S. (2012). WebQuest de genética humana para carreras de área de la salud. Edutec-e: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.40.365

Marsh, H. W. (2007). Students’ evaluations of university teaching: Dimensionality, reliability, validity, potential biases, and usefulness. En R. P. Raymond y J. C. Smart (eds.), The scholarship of teaching and learning in higher education: An evidence-based perspective (pp. 319-383). Springer.

Martín, M. V. y Quintana, J. (2011). Las WebQuests en el ámbito universitario español. Digital Educational Review, 19, 36-55. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/108630/1/597552.pdf

Martínez Mínguez, L. (2015). Proyecto docente psicomotriz: “Buena práctica” en el Grado de Educación Infantil de la UAB. En N. González Fernández, I. Salcines Talledo y E. García Ruiz (eds.), Tendencias emergentes en evaluación formativa y compartida en docencia: El papel de las nuevas tecnologías (pp. 1093-1120). Universidad Cantabria.

Martínez Mínguez, L. y Nieva Boza, C. (2017). Proyecto de aprendizaje tutorado: Sesión de psicomotricidad. Buena práctica para estudiantes y profesorado del Grado en Educación Infantil de la UAB. Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 702-708. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.804

Martínez-Arias, R., Castellanos, M. A. y Chacón, J. C. (2014). Métodos de investigación en psicología. EOS.

Martínez-Mínguez, L., Moya Prados, L., Nieva Boza, C. y Cañabate Ortiz, D. (2019). Percepciones de estudiantes y docentes: Evaluación formativa en proyectos de aprendizaje tutorados. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 59-84. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.004

Masero Moreno, I., Camacho Peñalosa, M. E. y Vázquez Cueto, M. J. (2016). Las TIC y las matemáticas en la economía y la empresa: Análisis de una experiencia con WebQuest. En R. Roig-Vila (ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 869-875). Octaedro.

Masero Moreno, I., Camacho Peñalosa, M. E. y Vázquez Cueto, M. J. (2017). Una cuestión de voluntades: El desarrollo de competencias no matemáticas en las asignaturas de Matemáticas en Economía, Empresa y Finanzas. En VIII Jornadas de Innovación e Investigación Docente (pp. 14-21). Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/64612/Una%20cuesti%c3%b3n%20de%20voluntades_el%20desarrollo%20de%20competencias....pdf?sequence=1&isAllowed=y

Matos Eugênio Cunha, F. dos S. (2022). WebQuest: Práctica pedagógica y competencias docentes [tesis doctoral, Universidad de las Islas Baleares]. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/160511/Matos_Eugenio_Cunha_Fabianadossantos.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mitra, A. y Steffensmeier, T. (2000). Changes in student attitudes and student computer use in a computer-enriched environment. Journal of Research on Computing in Education, 32(3), 417-433. https://doi.org/10.1080/08886504.2000.10782289

Molina Soria, M., López-Pastor, V. M., Pascual Arias, C. y Barba Martín, R. A. (2019). Los proyectos de aprendizaje tutorado como buena práctica en educación física en primer curso de doble titulación (Educación Infantil y Educación Primaria). Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8, 1-14. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i1.11988

Nieva Boza, C., Martínez-Mínguez, L. y Moya Prados, L. (2020). Formative assessment in Project of Co-Oriented Psychomotor Learning (PCo-OPL): Student perceptions on acquisition of professional skills. Sportis: Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(2), 327-346. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.6109

Nieva Boza, C., Martínez-Mínguez, L. y Moya Prados, L. (2023). Posibilidades y limitaciones de la evaluación formativa en los proyectos de aprendizaje tutorados. Cultura, Ciencia y Deporte, 18(55), 105-131. https://doi.org/10.12800/CCD.V18I55.1939

Orcajada Sánchez, N., Mirete Ruiz, A. B. y García Sánchez, F. A. (2014). La WebQuest como estrategia de aprendizaje en educación superior. En A. B. Mirete Ruiz y M. Sánchez Martín (eds.), La formación del profesorado frente a los desafíos del sigo XXI (pp. 31-41). Editum.

Ortega Sánchez, D. y Gómez Trigueros, I. M.ª (2017). Las WebQuests y los MOOCs en la enseñanza de las ciencias sociales y la formación del profesorado de Educación Primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 205-220. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.258551

Ospina, E. y Garzón, J. (2021). El uso de videos educativos para la mejora de la motivación del alumnado en el aula de educación física. Papeles, 15(29), e1458. https://doi.org/10.54104/papeles.v15n29.1458

Palacios Picos, A. (2009). Las WebQuest como estrategias metodológicas ante los retos de la convergencia europea de educación. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 34, 235-249. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/91967/00820113014590.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Palacios Picos, A., López-Pastor, V. y Fraile Aranda, A. (2019). Perception questionnaire of teaching competencies in physical education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 19(75). https://doi.org/10.15366/rimcafd2019.75.005

Pérez Buendía, C. (2013). Los cinco reinos: Diseño de materiales usando las nuevas tecnologías y evaluación de aprendizajes [tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].

Pérez-Pueyo, Á. y Sobejano Carrocera, M. (2017). Elaboración de instrumentos (escalas de valoración y graduadas) para la evaluación formativa. Revista Infancia, Educación y Aprendizaje, 3(2), 808-814. https://doi.org/10.22370/ieya.2017.3.2.823

Pérez, A. y Dos Santos, F. (2016). Análisis de estudios académicos sobre WebQuest aplicada a la enseñanza-aprendizaje de una segunda lengua. Revista de Medios y Educación, 49, 135-148. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.09

Pierce McMahon, J. (2011) La aplicación de la teoría del constructivismo al aprendizaje de lenguas para fines específicos a través de la WebQuest. Innovación Educativa, 21, 279-288. https://revistas.usc.gal/index.php/ie/article/view/39

Pinya Medina, C. y Rosselló Ramon, M. R. (2013). La WebQuest como herramienta de enseñanza-aprendizaje en educación superior. Edutec-e: Revista de Tecnología Educativa, 45, 1-16. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.26

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424843

Quintana Albalat, J. y Higueras Albert, E. (2007). Les Webquest, una metodologia d’aprenentatge cooperatiu, basada en l’accés, el maneig i l’ús d’informació de la Xarxa. Universidad de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/1921/1/QDU_11.pdf

Rivera Patrón, Y. P. (2010). Evaluación de las WebQuests como recurso didáctico en la educación superior. Enseñanza and Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 28(1), 139-155. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:Ense-2010-28-1-5025/Evaluacion_WebQuest.pdf

Robledo Ramón, P., Fidalgo Redondo, R. Arias Gundín, O. y Álvarez Fernández, M. L. (2015). Percepción de los estudiantes sobre el desarrollo de competencias a través de diferentes metodologías activas. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 369-383. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.201381

Rocu Gómez, P., Blández Ángel, M. J. y Sierra Zamorano, M. Á. (2019). Construyendo aprendizajes en expresión corporal a través de WebQuest: Un estudio de caso múltiple. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1013-1029. https://dx.doi.org/10.5209/rced.59905

Rodríguez Gómez, G., Ibarra Sáiz, M. S. y Gómez Ruiz, M. Á. (2011). e-Autoevaluación en la universidad: Un reto para profesores y estudiantes. Revista de Educación, 356, 401-430. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/94122/00820123015062.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rodríguez Gómez, G., Ibarra Sáiz, M. S., Gallego Noche, B., Gómez Ruiz, M. Á. y Quesada Serra, V. (2012). La voz del estudiante en la evaluación del aprendizaje: Un camino por recorrer en la universidad. Relieve: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 18(2), 1-21. https://doi.org/10.7203/relieve.18.2.1985

Rojas Bahamón, M. J. (2017). Propuesta de práctica investigativa con la WebQuest: Estrategia pedagógica de comprensión del concepto e importantica del “bosque”. Hamut’ay, 4(2), 65-79. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v4i2.1473

Romero-Martín, R., Castejón-Oliva, F. J., López-Pastor, V. M. y Fraile-Aranda, A. (2017). Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado. Comunicar, 25(52), 73-82. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.3916/C52-2017-07

Ruè, J. (2013). Formación docente del profesorado universitario: Una perspectiva internacional. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 17-22. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5516/5507

Salcines, I., González-Fernández, N., Ramírez-García, A. y Martínez-Mínguez, L. (2018). Validación de la escala de autopercepción de competencias transversales y profesionales de estudiantes de educación superior. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 22(3), 31-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.7989

San Juan Rivera, I. G. (2010). Estudio de caso: El uso de internet entre los estudiantes de la Licenciatura en Comunicación y Cultura del plantel Centro Histórico de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México. https://recursos.educoas.org/sites/default/files/11831.pdf

Sosa Díaz, M.ª J. (2013). La WebQuest: Ventajas e inconvenientes como recurso educativo [conferencia]. V Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables. https://web.upsa.es/spdece08/contribuciones/146_poster_WEBQUESTdefinitiva.pdf

Sosa Díaz, M.ª J., Peligros García, S. y Díaz Muriel, D. (2010). Buenas prácticas organizativas para la integración de las TIC en el sistema educativo extremeño. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), 148-179. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/72867/BUENAS_PRACTICAS_ORGANIZATIVAS_PARA_LA_I.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Thomas, J. R., Martin, P., Etnier, J. L. y Silverman, S. J. (2022). Research methods in physical activity. Human Kinetics.

Torres Gastelú, C. A. (2015). Percepción de estudiantes universitarios sobre el modelo educativo y sus competencias en TIC. Educere, 19(62), 145-156. https://www.redalyc.org/pdf/356/35641005012.pdf

Trovato, G. (2013). Las nuevas metodologías didácticas en el aprendizaje del español L2: La WebQuest y sus aplicaciones en el ámbito del español del turismo. Revista de Lenguas modernas, 18, 299-311. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/12368/11622

Villardón Gallego, L. (2006). Evaluación del aprendizaje para promover el desarrollo de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, 57-76. https://revistas.um.es/educatio/article/view/153/136

Yang, C., Tzuo, P. y Komara, C. (2011). Using WebQuest as a universal design for learning tool to enhance teaching and learning in teacher preparation programs. Journal of College Teaching and Learning, 8(3), 21‐29. https://doi.org/10.19030/tlc.v8i3.4121

Yenmez, A. A., Özpinar, İ. y Gökçe, S. (2017). Use of WebQuests in mathematics instruction: Academic achievement, teacher and student opinions. Universal Journal of Educational Research, 5(9), 1554-1570. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1151891.pdf

Zabalza Beraza, M. Á. (2017). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Narcea.

Published

2023-12-28
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    280
  • PDF (Español)
    84

How to Cite

Ureña Ortín, N., Alarcón López, F., & Madinabeitia Cabrera , I. (2023). The acquisition of cross-curricular and teaching competencies with tutorial learning projects integrated in a WebQuest in the Early Childhood Degree: La adquisición de competencias transversales y docentes con proyectos de aprendizaje tutorado integrados en una WebQuest en el Grado de Infantil. Papeles, 15(30). https://doi.org/10.54104/papeles.v15n30.1554

Metrics