Competencias docentes y enfoques de aprendizaje

Authors

  • Fidel Antonio Cárdenas S.

Keywords:

competition, pedagogical knowledge specific to the discipline, learning approaches, declarative knowledge and fuctional knowledge

Abstract

This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific discipline and its contextual nature and, finally, the generation of learning vocation. In line with this, the approaches superficial and deep are sketched setting the difference between declarative and functional knowledge. In the above context, we propose four teachers’ competencies to examine and discuss: didactics, transferable skills, research and social nature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berthiaume, D. (2009), “Teaching in the Disciplines”, en: A Hand Book for Teaching and Learning in Higher Education. Enhancing Academic Practice. Edited by Heather, F.; Ketteridge, S. and Marshal, S. Routlege. New York and London. p. 215-225.

Biggs, J. (1999), “What the Student Does: teaching for enhancing learning”. Higher Education Research and Development, Vol. 18, Nº 1, p. 1-19. Biggs, J. y Tang, C. (2007), Teaching for Quality Learning at university: Open University Press. Maidenhead: McGraw Hill.

____ (2009), Applying Constructive alignment to outcomes-based Teaching and Learning. Hobart University. Maidenhead: McGraw Hill.

Brunner, J. S. (2001) , El proceso mental en el aprendizaje. Narcea. S.A. de Ediciones. Madrid. España.

Cárdenas, F., Zapata, P. y Oviedo, P., “(2009). Estilos de enseñanza y estilos cognitivos de los docentes: un estudio de las relaciones cognitivas, conceptuales y prácticas”. Revista de investigación, núm. 55., p. 31-43.

Cárdenas, F., Zapata, P., Oviedo, P., Rendón, M., Rojas, Y. y Figueroa, L.(2010), “Estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje: implicaciones para la educación por ciclos”. Revista actualidades pedagógicas Nº 55, p. 31-43.

Cárdenas, S. F.A. (1998), “Desarrollo y Evaluación de los Procesos de Razonamiento Complejo en Ciencias”. Revista TEA. Tecne, Episteme y Didaxis. Revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología. Universidad Pedagógica Nacional. Nº 3. p. 53.

Cárdenas, F., “(2011a), El conocimiento pedagógico específico de las disciplinas y sus implicaciones para la enseñanza”. Conferencia presentada en el Seminario Internacional de Pedagogía y Didáctica: La enseñanza de las Ciencias Hoy. Bogotá junio 21 y 22 .

Cárdenas, F., “(2011b), Del conocimiento declarativo al conocimiento funcional: La necesidad de una transformación didáctica”. Conferencia presentada en el VII Foro Pedagógico. Facultad de Educación Universidad de La Salle. Maestría en Docencia. Noviembre 4.

Grasha, A. (2002), Teaching with Style. A practical Guide to Enhancing Learning by Understanding Teaching and Learning. San Bernardino. CA. USA: Alliance publishers.

Hughes, I y Overton, T. (2009), Key Aspects of Learning and Teaching in Experimental Sciences. Capítulo 16. In A Hand Book for Teaching and Learning in Higher Education. Enhancing Academic Practice. U.K.

Marton, F. y Säljö, R. (1976), On qualitative Differences in Learning-1: Outcomes and Process. British journal of Educational Psychology. 46, p. 4-11.

Paquette, G. (2010), Visual Knowledge modeling for semantic web technologies: Models and Ontologies. Information Science Reference. Hershey-New York.

Rust, C. (2002), The impact of assessment on student learnig. Active Learning in higher Education. The Institute for learning and teaching in higher education and SAGE publications. London: p. 145-158.

White, R. T. (1979), Achievement, Mastery, Proficiency and Competence. Studies in Science Education, núm. 6, pp. 1-22.

Zabala, M. A (2006), Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid, Narcea.

Published

2011-12-09
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    144
  • PDF (Español (España))
    132

How to Cite

Cárdenas S., . F. A. . (2011). Competencias docentes y enfoques de aprendizaje. Papeles, 3(6), 8–17. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics