Autonomía y autorregulación: aplicación de competencias en tecnología e informática
Keywords:
public art, community art, experimental workshop, research-creation, artistic methodology of project-based learning (PBL), strengthening the arts emphasisAbstract
The present investigation was aimed at ascertaining the autonomy and self-regulation skills in a group of Grade 11 students Technical College District Julio Flórez in the subjects of technology and information. In order to identify the competencies was an experience in which students design on paper made robot prototype and subsequently digitized into a computer software; subsequently materialized in the technology workshop. Significant changes were noted in the attitudes of students and it was evident as between students stood and demanded performance goals according to the tasks imposed are obvious changes in the levels of regulation by students, these results are part of research in application of information technology researchers institutional educational knowledge allows modification in the teaching-learning methodologies.
Downloads
References
Contreras Martínez, J. J. (2008). Diseño de un robot bípedo. Chihuahua: Instituto Tecnológico de Delicias.
Fernández Hugo, S. D. (2010). “Diseño y construcción de un robot bípedo”. Disponible en: http://fisica.usach.cl/~ecerda/howthingswork/ sitios/robotcaminante/web/armado.html
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo: Paz e Terra.
Garrido Arroyo, M. C. y Berrocoso, J. V. (1999). “La formación del maestro en la sociedad actual: Consecuencias inmediatas y nuevas perspectivas formativas”. En: Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(1).
Gloria Morales, J. A. (2010). “Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía en secundaria”. En: Educación Básica. Secundaria. Asignatura Estatal. Programa de Estudio 2010. Secretario de Educación, Secretaría de Educación Jalisco, Jalisco, México.
López Silvia. (1992). “Autorregulación y desarrollo de capacidades que incrementan la coherencia entre juicio y acción”. En: Comunicación, lenguaje y educación, 15, pp. 111-118.
Manrique Villavicencio, L. (2004). El aprendizaje autónomo en la educación a distancia. Departamento de Educación, Pontificia Universidad Católica del Perú.
Maza, Rubén D. et ál. Taller de robótica en la escuela. Laboratorio de Robótica Aplicada (LABRA), Sede Regional orán, Universidad Nacional de Salta, Perú (UNSA).
Muñoz Pedroza, P. (2009). Competencias básicas en la enseñanza secundaria obligatoria. En: Innovación y Experiencias Educativas, 22, sep., 2009.
Reisch, R. (1990). Formación basada en proyectos y el método de textos-guía. Heidelberg: Hiba.
Revel Chion, A. y González Galli, L. (2007) “Estrategias de aprendizaje y autorregulación”. En: Latinoamericana educación, Manizales (Colombia), 3 (2), pp. 87-98, julio-diciembre, 2007.
Rojas Lazo, o. y Rojas Rojas, L. (2006). “Diseño asistido por computador”. En: Revista de Diseño y Tecnología, junio, 2006.
Rosado Franco, Aurora. (2009). La autorregulación en el aprendizaje en alumnos de secundaria del Instituto Comercial Bancario. Instituto Universitario Patria.
Tippelt R. y Lindemann, H. (2001). El método de proyectos. El Salvador.
Vera Batista, J. L. (2005). “Fundamentos teóricos y prácticos de la autonomía del aprendizaje en la enseñanza de las lenguas extranjeras”. En: Revista Recre@rte, 3, junio, pp. 1699-1834.
Vygotsky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México: Grijalbo.
Downloads
Published
-
Abstract143
-
PDF (Español)59
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.