Aportes de las controversias científicas y la resolución de problemas a la construcción del conocimiento del concepto enlace químico para docentes en formación

Authors

  • Paula N. Ramírez C
  • Karen Martínez
  • Luis Peña

Keywords:

Scientific controversy, problem solving, teacher training

Abstract

In this article are presented partial results of the use of the scientific controversy and resolution of problems in the design and implementation of a teaching unit about the concept of chemical bonding, as part of a research project conducted in the Undergraduate Curriculum Project in Chemistry Faculty of Science and Education of the University Francisco José de Caldas. In this paper we develop aspects such as: why are used Problem Solving and Scientific Controversy as teaching methodology for teachers in training, and the history of science as a central focus of both methodologies, we show results project phases and prospects of the remaining phases that are still developing

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cid, C. E. (2009). La controversia de los agrocombustibles, una propuesta didactica para las ciencias para el mundo contemporaneo. . Eureka , enseñanza y divulgacion cientifica. , 132-141.

Colombo De Cudmani, L. (1998). La resolucion de problemas en el aula . Revista Brasileira de Ensino de Fisica. vol 20. , 75-85.

Gallego, R. P. (2003). El problema del cambio en las concepciones epistemologicas, pedagogicas y didacticas. Bogota.: Universidad Pedagogica Nacional.

García Alejandra, G. R. (2006). Desarrollo de una unidad didactica : el estudio del enlace quimico en el bachillerato. Revista enseñanza de las ciencias , 111-124.

García, A. M. (1998). La resolucion de problemas: una línea prioritaria de investigacion en la enseñanza de las ciencias. Revista educativa Voluntad , 14-19.

Grau S, R. (1994). ¿Que es lo que hace dificil una investigación? . Alambique: Didactica de las ciencias experimentales , 27-36.

Martinez, C. G. (1999). Los problemas de lápizy papel en la formación de profesores. Enseñanza de las ciencias , 211-225.

Valverdú, J. (2005). ¿Cómo finalizan las controversias? Un nuevo modelo de analisis: la controvertida historia de la sacarina. CTS No 5, Vol 2 , 20-50.

Published

2012-12-04
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    134
  • PDF (Español (España))
    91

How to Cite

Ramírez C, P. N. ., Martínez, K., & Peña, L. (2012). Aportes de las controversias científicas y la resolución de problemas a la construcción del conocimiento del concepto enlace químico para docentes en formación. Papeles, 4(8), 62–72. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/302

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics