Approach to punctuation marks from an epistemic perspective

Authors

  • Laura Julio Chitiva
  • Yury Castro Robles

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v9n17.467

Keywords:

punctuation marks, writing, cognitive processes, perceptions, education

Abstract

The comparative analysis between the conceptions and uses of punctuation used by students makes possible to understand why the acquired knowledge about its rules in the educational field is not reflected in their textual practices. In this way, this paper aims to become an exhortation to rethink the elements that permeate the writing processes according to the punctuation marks in order to enable a strengthening in them; thus it is an epistemic recognition of relation among thinking, writing and punctuation. For this, a case study was carried out with 10th grade students from Colombo Florida Bilingual School, which allowed it to account for the phenomenon presented here.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Arroyo, R. (s.f.) Lectura para todos. El aporte de la fácil lectura como vía para la equiparación de oportunidades. Asociación Española de comprensión lectora. Recuperado de: Recuperado de: file:///C:/Users/090/Downloads/Dialnet-EnsenanzaInclusivaDeCompetenciasEscritorasIntercul-5068197.pdf Barriga, F., y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes ara un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw-hill

(2) Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama

(3) Castro, Y. y Sánchez, H. (2016). La escritura académica en los procesos de formación en investigación: representaciones, saberes y contrastes. Revista Papeles, 8(15), pp. 21-36.

(4) Ciruelo, P. (2010). Los signos de puntuación: para aprender el uso de la puntuación de textos en español. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L. Recuperado de: http://site.ebrary.com/lib/bibliouansp/reader.action?docID=11038800

(5) Condemarín, M., y Chadwick, M. (2000). La enseñanza de la escritura Bases teóricas y prácticas (Manual). Madrid: Ed. Visor distribuciones.

(6) González, A.; Calleja, V.; López L.; Padrino P. y Puebla P. (2009). Los estudios de la encuesta. UAM Métodos de Investigación en Educación Especial Curso.

(7) RAE. Recuperado de http://lema.rae.es/dpd/srv/search?id=XAD3nkRJmD6NjdyDQ0

(8) Sánchez, C. (2004). La puntuación y las unidades textuales: una perspectiva discursiva para el estudio de los problemas de su uso y para su enseñanza. Revista Educación 28(2): 233-254.

(9) Semana. (2015, 12, 05). Colombianos se rajaron en escritura. Semana. Recuperado de: http://www.semana.com/cultura/articulo/colombianos-redactan-mal/452318-3

(10) Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Revista lenguaje, 42 (1), 97-122.

Published

2017-08-17
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    686
  • PDF (Español (España))
    504

How to Cite

Julio Chitiva, L., & Castro Robles, Y. (2017). Approach to punctuation marks from an epistemic perspective. Papeles, 9(17), 38–48. https://doi.org/10.54104/papeles.v9n17.467

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics

Most read articles by the same author(s)