Colombian Undergraduates: Critical Readers? A Study on Literacy Skills within the Most Demanded Undergraduates in Colombia’s Labor Market

Authors

  • Germán Acero Amaya
  • Lucas Daniel Aguirre
  • Diego Fernández Rodríguez
  • Jorge Andrés Moya
  • Yoan Romero Ramírez
  • Nicolás Sierra Rojas

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v9n17.475

Keywords:

Labor Market, Colombian undergraduates, Literacy, Standardized Public Tests, Wages, Skills, Income, Employability

Abstract

The purpose of this study is to shed clues on how the Colombian labor market promotes higher reading-writing skills by the undergraduates that finish their studies every year at Colombian universities. Thus, we turn to the Colombian National University looking to make a contrast between the undergraduate programs with a better performance at the standardized public tests, and those programs whose students experience a bigger welcome by the labor market once they finish their studies. Thereby, we find that, in spite of how crucial are reading-writing skills on an individual’s
development, this is not as evident in the working world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Decreto No 3963. Por el cual se reglamenta el Examen de Estado de Calidad de la Educación Superior. 14 de octubre de 2009. República de Colombia. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-205955_archivo_pdf_decreto3963.pdf

(2) Ministerio de Educación Nacional. (2008). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

(3) Observatorio Laboral para la Educación. (abril de 2016). Perfil Académico Y Condiciones De Empleabilidad: Graduados De Educación Superior (2001 – 2014). Obtenido de Observatorio para la Educación Superior: http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/articles- 348102_recurso_3.pdf

(4) Observatorio Laboral para la Educación. (2017). Observatorio Laboral para la Educación. Obtenido de Estructura del sistema de información: http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/w3-article-347409.html

(5) Portafolio. (23 de febrero de 2017). ¿Cómo ha cambiado el mercado laboral en Colombia? Obtenido de http://www.portafolio.co/economia/empleo/mercado- laboral-en-colombia-para-2017-503619

(6) Semana. (12 de marzo de 2016). ¿Por qué los estudiantes colombianos no comprenden lo que leen? Obtenido de http://www.semana.com/cultura/articulo/pruebas-saber-11-nivel-de-lectura- sigue-siendo-falencia-del-pais/507868

Published

2017-08-17
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    245
  • PDF (Español)
    270

How to Cite

Acero Amaya, G., Aguirre, L. D., Fernández Rodríguez, D., Moya, J. A., Romero Ramírez, Y., & Sierra Rojas, N. (2017). Colombian Undergraduates: Critical Readers? A Study on Literacy Skills within the Most Demanded Undergraduates in Colombia’s Labor Market. Papeles, 9(17), 96–106. https://doi.org/10.54104/papeles.v9n17.475

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics