Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional

Authors

  • Luisa Marina Reyes Forero Universidad Pedagógica
  • William Florián Cano Universidad Pedagógica
  • Alexander Rodríguez Potes Universidad Pedagógica

Keywords:

teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special education

Abstract

Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have
developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the
basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

stibera, A. (1968), Metodología de la investigación, Buenos Aires, Editorial Kapeluz.

Bautista, R. (1993), Necesidades educativas especiales, Málaga, Ediciones Alguibe.

Bell Rodríguez, R. et ál. (1996), Sublime profesión

de amor, La Habana, Editorial Pueblo y Educación.

De Zalasar, N. et ál. (2000), Comunicación

aumentativa y alternativa, Santafé de Bogotá, Arfo

Editores Ltda.

García de Zelaya, B. (1996), Educación especial,

Guatemala, Editorial Piedrasanta.

Gardner, H. (1993), La nueva ciencia de la mente,

Buenos Aires, Paidós.

Klingler, C. y Vadillo, G. (1997), Psicología cognitiva. Estrategias en la práctica docente, México,

McGraw-Hill - Interamericana Editores, S.A. de

C.V.

Malist, M. (2006), “Institutos y universidades

apuntan por la plataforma libre de e-learning

Moodle”. Disponible en la página de internet:.

http://portal.sol.edu/index.php?option=com_con

tent&view=article&id=51:institu

tos-y-universidades-apuestan-por-la-plataformade-qe-learningq-moodle&catid=45&Itemid=79

Maturana R., H. y Bloch, S. (2000), Biología del

emocionar y alba emoting: respiración y emoción,

bailando juntos, Santiago, Dolmen Ediciones.

Mayor, L. et ál. (1998), Cognición y aprendizaje.

Fundamentos psicológicos, Madrid, Pirámide, S.A.

Porksen, B. y Maturana, H. (2004), Del ser al

hacer: los orígenes de la teoría del conocer, Santiago

de Chile, J.C. Sáez.

Riviera, A. (1990), “La teoría cognitiva social del

aprendizaje: implicaciones educativas”, en Coll,

C.; Palacios J. y Marchesi A. (eds.), Desarrollo

psicológico y educación. II Psicología de la educación,

Madrid, Alianza Editorial.

Rodríguez Gómez, G. et ál. (1996), Metodología

de la investigación cualitativa, Málaga, Ediciones

Aljibe.

Unesco (1995), Necesidades especiales en el aula,

Madrid, Nancea Ediciones.

Published

2009-12-19
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    307
  • PDF (Español (España))
    136

How to Cite

Reyes Forero, L. M., Florián Cano, W., & Rodríguez Potes, A. (2009). Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional. Papeles, 1(2), 43–55. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/774

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics