Teaching Economics at the University level: characteristics in a case study
Enseñar Economía en la universidad: características en un estudio de caso
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v14n28.1293Keywords:
teaching, economics, university, qualitative research, stylesAbstract
Introduction: This article describes the findings related to Economics teaching practices that were the result of the research. The aim of the research was to characterize and understand the didactic, pedagogical, and institutional aspects of those practices. Methodology: With the support provided by critical didactics, the characteristics of economics as a discipline and the qualitative research methodology, supported by the case study method, aspects inherent to the teaching practices of economics in context were addressed. Semi-structured interviews with teachers of the Economics Department of the Universidad Nacional de Sur, non-participant classroom observations, document analysis and brief interviews with other key actors were used. Results and discussion: Based on the action in the field and the empirical findings, types and modalities of economics teacher were constructed. Conclusions: Finally, a dialogue is opened to reflect and think about teaching of economics at the university level.
Downloads
References
Alonso Benito, L. E. (1998). La mirada cualitativa en sociología: Una aproximación interpretativa. Fundamentos.
Baranger, D. (2009). Construcción y análisis de datos: Introducción al uso de técnicas cuantitativas en la investigación social. Posadas.
Buraschi, S., Ciribeni, F., Dvoskin, N., Fanzini, J., Massi, M. F., Sosa, G. O. y Viego, V. (2015). La formación de economistas en Argentina y Uruguay: La distribución de la carga horaria por áreas temas en nuestros planes de estudio. Cuadernos de Economía Crítica, 2(3), 155-164. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/69550/CONICET_Digital_Nro.0ff6ec4a-da66-4a3c-bbe1-6e4fda10e183_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Callon, M. (2008). Los mercados y la performatividad de las ciencias económicas. Apuntes CECYP, 14, 11-68. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/apuntescecyp/article/view/4029/3270
Cante Maldonado, F. (2020). Enseñar economía en tiempos turbulentos. Papeles: Revista especializada de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Antonio Nariño, 12(24), 46-57.
Colander, D. (2005). The making of an economist redux. Journal of Economic Perspectives, 19(1), 175-198. https://doi.org/10.1257/0895330053147976
Colander, D. y Klamer, A. (1987). The making of an economist. Journal of Economic Perspectives, 1(2), 95-111. https://doi.org/10.1257/jep.1.2.95
Davini, M. C. (2015). La formación en la práctica docente. Paidós.
Del Regno, P. M. (2013). Estrategias de enseñanza del profesor en el aula de nivel superior. Revista Electrónica de Didáctica en Educación Superior, 6, 1-17. http://ojs.cbc.uba.ar/index.php/redes/article/view/72/91
Erikson, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre enseñanza. En M. C. Wittrock (comp.), La investigación de la enseñanza. Vol. 2: Métodos cualitativos de observación (pp. 195-301). Paidós.
Glaser, B. G. y Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Aldine Publishing Company.
Golovanevsky, L. (2012). Individualismo metodológico, racionalidad y economía. SIMEL Nodo NOA.
Goodson, I. (2004). El estudio de la vida de los profesores. Octaedro.
Guber, R. (1991). El salvaje metropolitano: Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Paidós.
Hernández Sampieri, R., Baptista Lucio, P. y Fernández Collado, C. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Larroulet, C. y Domper, M. L. (2006). La enseñanza de economía y administración en las instituciones de educación superior. Documento de Trabajo, 169. https://repositorio.udd.cl/bitstream/handle/11447/145/pwp22.pdf
López Castellano, F. (2016). La deriva de la ciencia económica: Una mirada desde la epistemología. En F. J. García-Quero y A. Ruiz Villaverde (coords.), Hacia una economía más justa: Una introducción a la economía crítica (pp. 49-64). Economistas sin Fronteras. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5487056
Lora, E. y Ñopo, H. (2009). La formación de los economistas en América Latina. Revista de Análisis Económico, 24(2), 65-93. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-88702009000200003
Lucarelli, E. (2014). Las tensiones en el campo de la didáctica: Didáctica de nivel superior como didáctica específica. En E. Monetti y A. M. Malet (comps.), Debates universitarios acerca de lo didáctico y la formación docente: Didáctica general y didácticas específicas. Estrategias de enseñanza. Ambientes de aprendizaje. Noveduc.
Monetti, E. (2015). La didáctica de las cátedras universitarias: Estilos de enseñanza y planificación de clases. Noveduc.
Pérez, S. M. (2011). ¿Qué es la sociología? En S. M. Pérez y L. Vecslir (comps.), Introducción a la sociología (pp. 15-30). Ediuns. https://ediuns.com.ar/wp-content/uploads/2020/02/Introducci%C3%B3n-a-la-Sociolog%C3%ADa_web.pdf
Polanyi, K. (1994). Nuestra obsoleta mentalidad de mercado. Cuadernos de Economía, 14(20), 249-266. https://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/14295/20337
Rikap, C. y Arakaki, A. (2015). Contribución a la crítica de la enseñanza de economía en la UBA. Cuadernos de Economía Crítica, 2(3), 99-123. http://www.sociedadeconomiacritica.org/ojs/index.php/cec/article/view/22/41
Sautu, R. (2003). Todo es teoría: Objetivos y métodos de investigación. Lumiere.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
Tasca, J. C. (2007). La economía es una ciencia social. En Primeras Jornadas de enseñanza de la economía. Universidad de General Sarmiento. http://blogs.unlp.edu.ar/econopoliticaftsunlp/files/2017/08/Tasca.pdf
Wolf, M. (1994). Sociología de la vida cotidiana. Cátedra.
Zabalza Beraza, M. Á. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Narcea.
Zabalza Beraza, M. A. (2007). La didáctica universitaria. Bordón: Revista de Pedagogía, 59(2), 489-510. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36676/20310
Downloads
Published
-
Abstract281
-
PDF (Español)187
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Diana Isabel Lis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.