Community Risk Plan as a Non-formal Education Strategy Aimed at Unplanned Urban Communities

Plan comunitario de riesgos como estrategia educativa no formal dirigido a comunidades urbanas no planificadas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v16n31.1721

Keywords:

Non-formal education, risk management, disaster, resilience, community

Abstract

Introduction: Unplanned urban communities are a reality, with socioorganizational characteristics that make them vulnerable to adverse events; therefore, building a more resilient community should take place from non-formal education in disaster risk management. The intentionality of this study is to design an educational proposal where the community risk plan is used as a strategy for non-formal education in unplanned urban communities, case study: La Lagunita - Sucre, Mariche - Miranda state, Venezuela. Methodology: Qualitative - interpretative study with feasible project modality. For the collection of information, we worked with four community leaders chosen from a criteria-based sampling, to whom an interview was applied for the development of the diagnosis; the feasibility of the proposal was determined from a SWOT matrix. Results and discussion: The diagnosis allowed to recognize that the informants lack the knowledge for disaster risk management, but that they have the willingness to participate in educational interventions that train them in this particular; the SWOT matrix helped to understand that the proposal is viable. The proposal is based on a total of seven training phases, where strategies are proposed for addressing the pedagogical moments of a formal learning situation (beginning, development and closure). Conclusions: The findings underline the importance of developing training programs adapted to the specific needs of these communities, taking advantage of the strengths of community organization and the willingness for teamwork.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez González, C. E., Santana Ramos, E. J. F., Álvarez López, A. E., Segovia Albariño, Y. Z. y González Domínguez, M. C. (2021). Llamado a debate entre los Objetivos del Desarrollo Sostenible y los asentamientos y barrios precarios urbanos. Revista Científica UPAP, 1(1), 105-120. https://doi.org/10.54360/rcupap.v1i1.17

Barrantes Martínez, A. M. (2007). La gestión de riesgos y la prevención de desastres en el sector educación. Revista Iberoamericana de Educación, 44(2), 1-2. https://doi.org/10.35362/rie4422250

Bravo, L., Hernández, R. J., Llatas, I. y Salcedo, A. (2010). Desarrollo de un sistema de alerta temprano comunitario en el estado Vargas, Venezuela. Revista Temas de Coyuntura, 61, 169-178. https://revistasenlinea.saber.ucab.edu.ve/index.php/temasdecoyuntura/article/view/1928/1667

Cabalé Miranda, E. y Rodríguez Pérez de Agreda, G. M. (2017). Educación no formal: Potencialidades y valor social. Revista Cubana de Educación Superior, 36(1), 69-83. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v36n1/rces07117.pdf

Caride, J. A. (2020). La (in)soportable levedad de la educación no formal y las realidades cotidianas de la educación social. Laplage em Revista, 6(2), 37-58. https://doi.org/10.24115/s2446-6220202062908p.37-58

Caro Zúñiga, C. A., Prosser Bravo, G., Stark Gutiérrez, V., Jara Pacheco, J. I. y Pérez Tello, S. (2021). Resiliencia comunitaria ante la falla de San Ramón: Un estudio exploratorio desde dirigentes sociales. Bitácora Urbano Territorial, 31(3), 85-199. https://doi.org/10.15446/bitacora.v31n3.86827

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (s. f.). Participación ciudadana en la gestión pública. https://comunidades.cepal.org/ilpes/es/grupos/discusion/participacion-ciudadana-en-la-gestion-publica

Coto-Cedeño, W., Centeno-Morales, J. y Zúñiga-Arias, Y. (2023). Participación comunitaria y estrategias ciudadanas para la gestión del riesgo de desastres: Experiencias locales para la sustentabilidad en Pandora Oeste de El Valle La Estrella, Limón, Costa Rica. Reder: Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres, 7(1), 174-185. https://doi.org/10.55467/reder.v7i1.115

Dávila Pérez, L. M. y Acosta Soto, N. (2023). La educación como medio para el desarrollo humano: Una meta inconclusa todavía. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 4(8), 87-97. https://doi.org/10.59654/redip.v4i8.99

Delgado Villasmil, J. (2002). Hacia una planificación urbana para la reducción de riesgos ambientales: Vulnerabilidad urbana del Área Metropolitana de Caracas. Urbana, 7(30), 25-41. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_urb/article/view/6019

Farias, B., Márquez, A. y Guevara, E. (2022). Pobreza, desigualdad social y vulnerabilidad a los desastres en Venezuela. Reder: Revista de Estudios Latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres, 6(1), 51-65. https://doi.org/10.55467/reder.v6i1.84

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Foschiatti, A. M. H. (2010). Las dimensiones de la vulnerabilidad sociodemográfica y sus escenarios. Párrafos Geográficos, 9(1), 1-17. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/58629/CONICET_Digital_Nro.c1a29806-fafa-40d1-b750-a15ad0c6c343_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Gadamer, H. (2022). Hermenéutica, estética e historia (3.ª ed.). Sígueme.

Gallo Álvarez, A. G. y Sánchez Dávila, K. (2021). Gestión de riesgos de desastres y cambio climático en la provincia de Alto Amazonas. Ciencia Latina: Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 6686-6727. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.791

Gobierno del Estado de Veracruz, Secretaría de Protección Civil. (2014). Guía para la elaboración del mapa comunitario de riesgos (MCR). http://www.veracruz.gob.mx/wp-content/uploads/sites/5/2014/08/Guia-para-Elaboracion-Mapas-Comunitarios-de-Riesgos-Veracruz.pdf

Gutiérrez Miranda, M., Fernández Saborío, M. C. y Valverde Barquero, M. J. (2021). Adaptación al cambio climático y la gestión del riesgo en comunidades del río Tempisque, Costa Rica. Estudios de La Gestión: Revista Internacional de Administración, 10, 75-95. https://doi.org/10.32719/25506641.2021.10.4

Martínez Miguélez, M. (2014). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Trillas.

Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. https://www.scielo.br/j/csc/a/VgFnXGmqhGHNMBsv4h76tyg/?format=pdf&lang=es

Menoscal-Cevallos, J. J. y Córdova-Montufar, M. A. (2022). La planificación local y su enfoque de gestión de riesgos en el Ecuador a partir del terremoto de 2016. Quivera Revista de Estudios Territoriales, 24(1), 65-82. https://doi.org/10.36677/qret.v24i1.15859

Mujica López, Á., Arenas, A., Rosales-Veítia, J. A. y Ballesteros Arenas, L. (2022). Estrategias didácticas para la enseñanza de la Geografía en instituciones de educación básica. Revista Andina de Educación, 6(1). https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.4

Padrón Chacón, C. A. (2018). Gestión del riesgo de desastres en barrios informales: Buenas prácticas para la construcción de resiliencia. Terra, 34(56), 1-18. https://www.redalyc.org/journal/721/72157132003/72157132003.pdf

Pereira, R. da S. D., Sato, D. P., Ferreira Luna, B., Alves, V. C. de S., Matsuo, P. M., Iwama, A. Y. y Raimundo, S. (2022). Prevenir ou morrer na praia? Compartilhando a visão de docentes sobre a redução de riscos e desastres no litoral norte paulista. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 17(6), 151-169. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.13510

Quintero Galbán, L. G. (2020). Los riesgos naturales en la historia de Venezuela: Estudios de caso para la formación multidisciplinaria de docentes de Ciencias Sociales. Warisata: Revista de Educación, 2(4), 36-43. https://doi.org/10.33996/warisata.v2i4.144

Rosales Veitía, J., Pernalete Lugo, J. y Odor Rossel, Y. (2022). Gestión de riesgos y la transformación curricular de educación media general en Venezuela. Franz Tamayo: Revista de Educación, 4(9), 10-29. https://doi.org/10.33996/franztamayo.v4i9.790

Rosales-Veítia, J. (2021). Evolución histórica de la concepción de la gestión de riesgos de desastres: Algunas consideraciones. Revista Kawsaypacha: Sociedad y Medio Ambiente, 7, 67-81. https://doi.org/10.18800/kawsaypacha.202101.004

Rosales-Veítia, J. y Marcano-Montilla, A. (2023). Planes comunitarios de riesgos en Suramérica: Una revisión sistemática. Revista Geográfica de América Central, 70, 107-134. http://dx.doi.org/10.15359/rgac.70-1.4

Rosales-Veítia, J. y Marcano-Montilla, A. (2021). Amenaza por remoción en masa: Una experiencia en la comunidad La Lagunita, estado Miranda, Venezuela. IPSA Scientia: Revista Científica Multidisciplinaria, 6(2), 63-81. https://doi.org/10.25214/27114406.1103

Sampaio, J. A. L. y De Oliveira, E. R. (2019). A justiça espacial e ambiental e a teoria do risco: A responsabilidade do governo na prevenção contra desastres (no Brasil). Revista de Direito Internacional, 16(2). https://doi.org/10.5102/rdi.v16i2.6129

Siena, M. (2014). Desastres y vulnerabilidad: Un debate que no puede parar. Bulletin de l’Institut Français d’études Andines, 43(3), 433-443. https://doi.org/10.4000/bifea.5900

Sifuentes Palomino, N. P., Sifuentes Palomino, L. M., Sifuentes Palomino, J. M. y Ortiz Arias, R. C. (2022). Gestión de riesgos de desastres y su influencia en la conciencia ambiental del Perú. Franz Tamayo: Revista de Educación, 4(10), 32-44. https://doi.org/10.33996/franztamayo.v4i10.876

Smitter, Y. (2006). Hacia una perspectiva sistémica de la educación no formal. Laurus, 12(22), 241-256. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102213.pdf

Sousa, J. I. J. (2014). A comunicação do risco na minimização de desastres naturais na região autónoma da madeira [tesis de doctorado, Universidade Nova de Lisboa]. https://run.unl.pt/bitstream/10362/13759/1/A%20COMUNICA%c3%87%c3%83O%20DO%20RISCO%20NA%20MINIMIZA%c3%87%c3%83O%20DE%20DESASTRES%20NATURAIS%20NA%20REGI%c3%83O%20AUT%c3%93NOMA%20DA%20MADEIRA.pdf

Torres Lima, P., Torres Vega, P. y Castro Garza, G. (2021). Asentamientos informales y resiliencia comunitaria: Itinerarios para su evaluación ante riesgos de desastres. Revista Ciudades, Estados y Política, 8(1), 129-146. https://doi.org/10.15446/cep.v8n1.91947

Ugas, M., Mojica, R., Hernández, M., Dieppa, G. y Rosales-Veítia, J. (2013). Zonificación de la amenaza a las inundaciones mediante la construcción de un inventario de amenazas y recursos en el sector La Punta - Mata Redonda, sur del lago de Valencia, estado Aragua, Venezuela. II Congreso Regional de Investigación. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.36477.49123

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2016). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales (5.ª ed.). https://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/3993.pdf

Published

2024-03-16
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    308
  • PDF (Español)
    104

How to Cite

Rosales-Veítia, J., & Marcano-Montilla, A. (2024). Community Risk Plan as a Non-formal Education Strategy Aimed at Unplanned Urban Communities: Plan comunitario de riesgos como estrategia educativa no formal dirigido a comunidades urbanas no planificadas. Papeles, 16(31). https://doi.org/10.54104/papeles.v16n31.1721

Metrics