The Language in Teacher Education Programs through the Historical Archive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v17n33.2142

Keywords:

Linguagem, Formação docente, Currículo

Abstract

This research explores how language has been configured as both an object of teaching and a means of professional formation in the study programs of Teacher Training Colleges (Escuelas Normales), through a historical analysis of the archives of the Escuela Normal Rural Ricardo Flores Magón (ENRRFM). Guided by the research question: How has language been configured as an object of teaching and a means of formation in the study programs of Teacher Training Colleges, based on the historical analysis of the documents from the ENRRFM Archive?, the study adopts a qualitative and interpretive methodological approach. Grounded Theory was used as the central method, incorporating documentary analysis and semi-structured interviews, with open, axial, and selective coding. The findings reveal a shift in the conception of language from a normative and prescriptive approach toward a more critical, communicative, and sociocultural perspective. Emerging categories portray language as a tool for literacy, identity formation, and critical thinking, as well as a social practice closely tied to community contexts. The study concludes that the treatment of language in teacher training programs has not been neutral but rather reflects ideological tensions between homogenization and inclusion. Language has thus become a transversal axis in teacher education, integrating knowledge, ethics, and social commitment. This historical perspective allows for an understanding of language teaching in initial teacher education as both a political and pedagogical tool for educational transformation, particularly in contexts shaped by linguistic and cultural diversity

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apple, M. W. (2004). Ideología y currículo. Morata.

Barrientos, J. (2022). Perfiles de egreso en la formación inicial docente: Un análisis desde la percepción de los actores educativos en Perú. Académica.

Besse, J. (2019). Memoria pedagógica y archivo en América Latina: Horizontes para una historia crítica de la educación. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Bonilla Hernández, S. y Sosa Trujillo, C. (2005). Evaluación de las prácticas de crianza y su impacto en la calidad de vida infantil en una muestra de escuelas PEC y NO PEC en el municipio de Puebla [tesis doctoral, Universidad de las Américas Puebla]. https://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lid/bonilla_h_s/indice.html

Canese, V., y Mereles, A. (2024). Innovación educativa y políticas públicas en la formación inicial docente. Revista Latinoamericana de Educación, 18(2).

Carrasco Altamirano, A. y López-Bonilla, G. (2013). Lenguaje y educación: Temas de investigación educativa en México. SM.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.

Díaz Barriga, A. (1997). Currículum: Un modelo para armar. Paidós.

Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. Routledge.

Ferreiro, E. y Teberosky, A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Siglo XXI.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Aldine.

Guevara Araiza, A., Ríos Cepeda, V. L. y Ponce Villarreal, J. (2016). La evaluación de los aprendizajes en los programas de formación docente. Revista Ra Ximhai, 12(6), 25-49. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.01.ag

Halliday, M. (1994). An introduction to functional grammar. Edward Arnold.

Imbernón, F. (2010). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: Hacia una nueva cultura profesional. Graó.

Kalantzis, M., Cope, B., Chan, E. y Dalley-Trim, L. (2012). Literacies. Cambridge University Press.

Macías-Narro, A. (2012). Las reformas educativas III: El caso de México (1900-1940). Odiseo: Revista Electrónica de Pedagogía, 9(18), 1870-1477. https://odiseo.com.mx/marcatexto/las-reformas-educativas-iii-el-caso-de-mexico-1900-1940/

Medina Pérez, J. C., & González Campos, J. A. (2024). Formación inicial docente: análisis de los perfiles de egreso de universidades regionales. Meta: Avaliação, 16(50)

Olivera Campirán, M. (2019). Evolución histórica de la educación básica a través de los programas nacionales, 1921-1999. https://maestrias.clavijero.edu.mx/cursos/MPPGEET2SEMC/modulo1/documentos/evolucionhistorica.pdf

Pinar, W. F. (2012). What is curriculum theory? Routledge.

Piñón, F. (2006). Educación y desarrollo en Iberoamérica: Perspectivas y retos. Revista Iberoamericana de Educación. https://rieoei.org/historico/jano/opinion17.htm

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.

Rodríguez, W. (2019). La formación docente: Su resignificación desde el enfoque histórico-cultural. Pedagogía, 45(1), 95-126.

Salinas, F., López, J. y Ramírez, C. (2023). Profesionalización docente y aprendizaje adaptativo: Un estudio comparativo en América Latina. Revista Internacional de Educación y Sociedad, 21(4).

Secretaría de Educación Pública. (2018). Plan de estudios para la formación de maestros de educación básica.

Secretaría de Educación Pública. (2022). Actualización del currículo de formación docente en México.

Shulman, L. S. (2005). Signature pedagogies in the professions. Daedalus, 134(3), 52-59.

Published

2025-06-24
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    4
  • PDF (Español)
    10

How to Cite

Ríos Cepeda, V. L., Hernández López, C. A., & Viramontes Anaya, E. (2025). The Language in Teacher Education Programs through the Historical Archive. Papeles, 17(33). https://doi.org/10.54104/papeles.v17n33.2142

Metrics