Pedagogical training in inclusive education for high school teachers
Formación pedagógica en educación inclusiva para docentes de bachillerato
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v14n28.1266Keywords:
Education, Training, secondary teacher education, inclusive education, teacher attitudesAbstract
Introduction: The objective of this study was to develop a training program on inclusive education for high school teachers. Methodology: For this purpose, a quantitative approach methodology was used, with a transversal design based on descriptive and exploratory research. The sample consisted of 30 male and female teachers. The data collection instrument was the questionnaire validated by the criteria of experts, supported by the survey technique. A data analysis based on descriptive statistics techniques was presented. Results and discussion: The first result was that there was a considerable and acceptable level of training on inclusive education on the part of the teachers. The second result was the design and implementation of a training program for teachers on inclusive education, which helped to create a harmonious and enriching training climate. The third result was that after the application of the training program on inclusive education, there was satisfaction on the part of the teachers, both in terms of mood and academics. Conclusions: In short, it is shown that there were favorable results thanks to the intervention proposal, demonstrating that a training program contributes to teacher training on inclusive education.
Downloads
References
Angenscheidt Bidegain, L. y Navarrete Antola, I. (2017). Actitudes de los docentes acerca de la educación inclusiva. Ciencias Psicológicas, 11(2), 233-243. https://doi.org/10.22235/cp.v11i2.1500
Arenas Castellanos, M. V. y Fernández de Juan, T. (2009). Formación pedagógica docente y desempeño académico de alumnos en la Facultad de Ciencias Administrativas de la UABC. Revista de Educación Superior, 38(150), 7-18. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v38n150/v38n150a1.pdf
Biel Portero, I. (2011). Los derechos humanos de las personas con discapacidad. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r31004.pdf
Calvo, G. (2013). La formación de docentes para la inclusión educativa. Páginas de Educación, 6(1), 1-22. http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v6n1/v6n1a02.pdf
Carrillo Sierra, S. M., Forgiony Santos, J. O., Rivera Porras, D. A., Bonilla Cruz, N. J., Montanchez Torres, M. L. y Aarcón Carvajal, M. F. (2018). Prácticas pedagógicas frente a la educación inclusiva desde la perspectiva del docente. Espacios, 39(17), 15-35. http://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/2167/Pr %c3 %a1cticas %20pedag %c3 %b3gicas %20frente %20a %20la %20educaci %c3 %b3n.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Castillo Briceño, C. (2015). La educación inclusiva y lineamientos prospectivos de la formación docente: una visión de futuro. Actualidades Investigativas en Educación, 15(2), 1-33. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i2.18534
Clavijo Castillo, R. G. y Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva: Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad: Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Constanza, M., Villalobos, C., Muñoz, C. y Wyman, I. (2017). Formación inicial docente para la educación inclusiva: Análisis de tres programas chilenos de pedagogía en educación básica que incorporan la perspectiva de la educación inclusiva. Calidad en la Educación, 46(2), 20-52. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000100020
Díaz-Narváez, V. P. y Calzadilla Núñez, A. (2016). Artículos científicos, tipos de investigación y productividad científica en las ciencias de la salud. Revista Ciencias de la Salud, 14(1), 115-121. https://doi.org/10.12804/revsalud14.01.2016.10
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixtas. McGraw Hill.
Hernández Sampieri, R., Baptista Lucio, P. y Fernández Collado, C. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Herrera, J. I., Parrilla, Á., Blanco, A. y Guevara, G. (2018). La formación de docentes para la educación inclusiva: Un reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva: RLEI, 12(1), 21-38. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021
Lalangui Pereira, J. H., Ramón Pineda, M. Á. y Espinoza Freire, E. E. (2017). Formación continua en la formación docente. Revista Conrado, 13(58), 30-35. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/469
Luque Espinoza de los Monteros, M. del P. (2016). La formación del docente en la educación inclusiva universitaria. RECUS: Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad, 1(2), 21-34. https://doi.org/10.33936/recus.v1i2.31
Vicepresidencia de la República del Ecuador. (2011). Módulo 1: Educación inclusiva y especial. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2013/07/Modulo_Trabajo_EI.pdf
Muntaner Guasp, J. J., Rosselló Ramón, M. R. y De la Iglesia Mayol, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio Siglo XXI, 34(1), 31-50. https://doi.org/10.6018/j/252521
Muñoz Rodríguez, E., Bringas Hidalgo, M. y Cossío Vázquez, N. (2018). Formación docente para la educación inclusiva. Aguascalientes, 32(2), 1-12. http://www.conisen.mx/memorias2018/memorias/1/P717.pdf
Nieva Chaves, J. A. y Martínez Chacón, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/449
Ocampo González, A. (2019). Contornos teóricos de la educación inclusiva. Boletín Redipe, 8(3), 66-95. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i3.696
Rendón-Macías, M. E., Villasís-Keever, M. Á. y Miranda-Novales, M. G. (2016). Estadística descriptiva. Revista Alergia México, 63(4), 397-407. https://doi.org/10.29262/ram.v63i4.230
Rivero, J. (2017). Las buenas prácticas en educación inclusiva y el rol del docente. Educ@ción en Contexto, 3(23), 109-120. https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/69
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Declaración de Incheon: Educación 2030: Hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233813M.pdf
Downloads
Published
-
Abstract538
-
PDF (Español)22
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Holger Franklin Carrillo Sailema, Tania Elizabeth Pardo Zhingre , Fernando Lara Lara, Ramiro Andrés Andino Jaramillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.