Neuro-didactic Dynamics Training Teachers from Neuro-pedagogy

Dinámica de formación neurodidáctica de docentes desde la neuropedagogía

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v15n29.1320

Keywords:

Training, teacher education, primary teacher education, curriculum evaluation, higher education

Abstract

Introduction: This article is about the possibility of neurodidactic training of teacher in the Primary Education Bachelor Degree, which directly effects the training of future teachers aimed at attention to the diversity. Methodology: To materialize this possibility, the Neuropedagogy subject of the optional and elective curriculum of the “E”, curriculum career is addressed in the neurodidactic training of this professional as a response to the specific needs of comprehensive teachers training. Several research methods are triangulated, included data analysis, participant scientific observation as fundamental techniques of the case study (situational). Results and discussion: The value of the neurodidactic training dynamics explained to provide the primary teacher with the necessary tools for attention to the diversity in the educational context of elementary education and the solutions on the professional problems in the various contexts of action, the proposal is introduced from the social technologies approach due to the repercussion and impact it has from a sociological and pedagogical point of view, from the the neurodidactic training dynamics of the primary teacher. Conclusions: Revealing changes are expressed that are achieved by introducing the dynamics of neuro-didactic training through the development of knowledge qualities, skills and values of the personality aimed at the attention of the socio-educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). Didáctica: La escuela en la vida. Pueblo y Educación. Calzadilla-Pérez, O. (2015). La integración de las neurociencias en la malla curricular de la formacióninicial de docentes en Cuba [ponencia]. Congreso

Internacional Neurociencias, Familia y Educación, Temuco, Chile.

Calzadilla-Pérez, O. (2018). Bases epistemológicas sobre el surgimiento de la neurodidáctica en la formación del profesional de la educación inicial y básica. Universidad de Holguín.

Carrillo Cusme, Z. L. y Zambrano Montes, L. C. (2021). Estrategias neurodidácticas aplicadas por los docentes en la escuela Ángel Arteaga de Santa Ana. Revista San Gregorio, 1(46), 144-157. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i46.1704

Ministerio de Educación Superior. (2015). Objetivos de trabajo de la organización para el año 2016. Félix Varela.

Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de estudio de la Licenciatura en Educación Primaria (Plan de Estudio “E”).

Figueroa Molina, R., Bernal Martínez, M. y Thorné Torné, R. (2021). La neurodidáctica como elemento primordial en la formación inclusiva docente. Revista Boletín Redipe, 10(11), 126-144. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i11.1522

Quilligana Guachi, L. C., Pilamunga Yansapanta, B. R., Santacruz Heredia, T. M. y Espinoza Beltrán, P. S. (2022). La neurodidáctica: Una nueva perspectiva de los procesos de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 7(6), 1266-1282.

http://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i6.4136

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.), McGraw Hill.

Leyes Sánchez, M. E., Mendoza Vargas, J. A. y Trujillo Lemus, J. P. (2020). Propuesta de la incorporación de nuevas estrategias pedagógicas en los programas de pregrado y postgrado con énfasis en neurodidáctica y aprendizaje basado en proyectos [ponencia]. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2019, Cartagena de Indias, Colombia.

https://doi.org/10.26507/ponencia.819

López Ruiz, J. (2017). Conocimientos neurocientíficos frente a las actitudes de los estudiantes de educación del Instituto Superior Pedagógico Bilingüe de Yarincocha, 2017. Investigación

Científica, 2(4), 41-46. https://doi.org/10.37292/riccva.v2i04.83

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar une educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Meza, J. C. (2020). Metodología de la formación profesional.

Montes de Oca Recio, N. y Machado Ramírez, E. F. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475-488. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v11n3/hmc05311.pdf

Rincones Bonilla, D. y Narváez Bello, S. P. (2017). Simulación y emulación, metodologías de aprendizaje basadas en procesos de neurodidáctica en programas de ingeniería [ponencia]. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2019, Cartagena de Indias, Colombia. https://doi.org/10.26507/ponencia.61

Romero Rodríguez, J. M., Gómez García, G., Rodríguez Jiménez, C. y Ramos Navas-Parejo, M. (2020). Investigación aplicada en ciencias de la educación. Octaedro.

Salamanca-Kacic, A. (2021). Estrategias neurodidácticas de enseñanza aprendizaje para la investigación jurídica. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 11-18. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.142

Sotelo-Martín, J. A. (2022). Neurodidáctica y estilos de aprendizaje en las aulas: Orientaciones para docentes. Revista Latinoamericana de Difusión Científica, 4(6), 122-148. https://doi.org/10.38186/difcie.46.08

Urosa Zanz, B. (2021). Competencias emocionales de los docentes y estrategias neurodidácticas: Elementos clave en la formación del profesorado. Miscelánea Comillas: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 79(154), 271-305. https://doi.org/10.14422/mis.v79.i154.y2021.009

Published

2023-01-04
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    589
  • PDF (Español (España))
    229

How to Cite

Pérez Marrero, N. de las M. (2023). Neuro-didactic Dynamics Training Teachers from Neuro-pedagogy: Dinámica de formación neurodidáctica de docentes desde la neuropedagogía. Papeles, 15(29). https://doi.org/10.54104/papeles.v15n29.1320

Metrics