Didactics of Reading Comics in the Classroom: A Proposal for Initial Teacher Training

Didáctica de lectura de cómics en el aula: una propuesta para la formación inicial docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v16n32.1959

Keywords:

Multimodal texts, Reading Comics, Language Didactics, Initial Teacher Training

Abstract

Introduction: The reading of multimodal texts, specifically comics, requires that teachers in training have knowledge of the disciplinary-didactic domains for their teaching. However, in the current educational context, research has shown that they do not have the essential knowledge to use comics in the classroom and show little training in this regard. In view of this situation, it is necessary to create specific courses on the didactics of reading comics so that teachers in training obtain this learning and can perform optimally in their teaching practice. This article presents the design and implementation of a training program for the teaching of comic book reading, together with the analysis of the participants' evaluations of the disciplinary-didactic domains and the training methodology used. Methodology: A qualitative perspective was used, specifically a collective case study in which 12 students of Pedagogy in Spanish from a private university in Santiago de Chile participated. The data were collected through a focus group and a thematic analysis was applied with Atlas.ti 23 software. Results: It is observed that the evaluations made by the participants focus on positive and negative statements about the disciplinary-didactic domains for the teaching of comic book reading and the methodology used. Conclusion: We present the contributions and pedagogical lessons learned that should be considered for the design of Initial Teacher Training programs for the teaching of comic book reading in the secondary education classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Cucurachi, M.ª del S., Merçon, J. y Silva, E. (2017). Aportaciones de las percepciones socio-ecológicas a la educación ambiental. Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 5(15). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2017.15.62581

Armas Quintá, F. X., Lois González, R. C. y Macía Arce, X. C. (2018). Los servicios avanzados de internet: Nuevas oportunidades para el desarrollo de los territorios rurales. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 38(2), 271-287. https://doi.org/10.5209/AGUC.62480

Armas Quintá, F. X., Macía Arce, X. C., Rodríguez Lestegás, F. y Pérez-Guilarte, Y. (2022). El futuro del medio rural tras la pandemia: Algunas consideraciones para su enseñanza en la sociedad del conocimiento. En J. Olcina Cantos y Á. F. Morote Seguido (eds.), La enseñanza de la geografía en el siglo XXI: Retos, recursos y propuestas docentes ante los nuevos desafíos globales (pp. 95-109). Universidad de Alicante.

Balsas, M. S. (2009). Las migraciones internacionales en los mapas escolares: Una aproximación a los libros argentinos, alemanes y españoles para la enseñanza de la geografía. Georg-Eckert-Institut für Internationale Schulbuchforschung. https://d-nb.info/999576313/34

Baños, R., Ortiz-Camacho, M.ª del M., Baena Extremera, A. y Tristán-Rodríguez, J. L. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de secundaria y bachillerato: Antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación. Espiral: Cuadernos del Profesorado, 10(20), 40-50. https://doi.org/10.25115/ecp.v10i20.1011

Barton, K. C. (2016). Social studies in the primary grades: Preparing students for democratic participation. En M. Olson y S. I. Aldenmyr (eds.), SO-undervisning på mellanstadiet: Forskning och praktik (pp. 13-29). Gleerups Utbildning AB.

Bel Martínez, J. C., Colomer Rubio, J. C. y Valls Montés, R. (2019). Alfabetización visual y desarrollo del pensamiento histórico: Actividades con imágenes en manuales escolares. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 22(1), 353-374. https://doi.org/10.5944/educxx1.20008

Benavides-Lahnstein, A. I. y Ryder, J. (2020). School teachers’ conceptions of environmental education: Reinterpreting a typology through a thematic analysis. Environmental Education Research, 26(1), 43-60. https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1687649

Bernardi, C. (2013). Algunas preguntas y reflexiones acerca de la enseñanza de procesos migratorios en nivel inicial y primario. En XIV Jornadas Interescuelas. Universidad Nacional de Cuyo. https://cdsa.aacademica.org/000-010/1100.pdf

Bernardo, B. J., Dgedge, G. S. y Nhambire, E. E. (2021). Exposure to school flooding and its effects on teaching time: Case of some schools in the City and Province of Maputo/Mozambique. Cuadernos de Geografía, 43, 97-105. https://doi.org/10.14195/0871-1623_43_7

Blanck, S. (2021). Teaching about migration: Teachers’ didactical choices when connecting specialized knowledge to pupils’ previous knowledge. Journal of Social Science Education, 20(2), 70-102. https://doi.org/10.4119/jsse-3913

Boca, G. D. y Saraçli, S. (2019). Environmental education and student’s perception, for sustainability. Sustainability, 11(6). https://doi.org/10.3390/su11061553

Boira Maiques, J. V. y Vicente Rufí, J. (2022). La geografia com a metàfora i com a palimpsest: Passat i futur d’una disciplina. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 68(3), 453-466. https://doi.org/10.5565/rev/dag.748

Castiello Costales, J. M.ª (2002). Los desafíos de la educación intercultural: Migraciones y currículum [tesis doctoral, Universidad de Oviedo].

Chacón Moscoso, S., Pérez-Gil, J. A. y Holgado Tello, F. P. (2000). Validez en evaluación de programas: Una comparación de técnicas de análisis basadas en modelos estructurales, teoría de la generalizabilidad y modelos multinivel. Psicothema, 12(2), 122-126. https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/7657/7521

Claudino Loureiro Nunes, S. (2022). El Proyecto Nós Propomos!/¡Nosotros Proponemos! Construir una educación geográfica ciudadana. En J. Olcina Cantos y Á. F. Morote Seguido (eds.), La enseñanza de la geografía en el siglo XXI: Retos, recursos y propuestas docentes ante los nuevos desafíos globales (pp. 33-48). Universidad de Alicante.

Claudino Loureiro Nunes, S., Souto González, X. M. y Araya, F. (2018). Los problemas socio-ambientales en geografía: Una lectura iberoamericana. Revista Lusófona de Educação, 39, 55-72. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle39.04

Cuello Gijón, A. (2018). Las inundaciones del invierno 2009-2010 en la prensa: Un recurso educativo para las ciencias sociales. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 2, 70-87. https://doi.org/10.17398/2531-0968.02.70

Cuello Gijón, A. y García-Pérez, F. (2019). ¿Ayudan los libros de texto a comprender la red fluvial de la ciudad? Revista de Humanidades, 37, 209-234. https://doi.org/10.5944/rdh.37.2019.22895

Díez-Herrero, A., García-Peirotén, E., Martín-Moreno, C., Sacristán, N. y Vicente, M. F. (2021). A todo riesgo: Convivir con los desastres geológicos cotidianos en Segovia. Instituto Geológico y Minero de España. https://digital.csic.es/handle/10261/273551

Domínguez-Álvarez, J. L. (2020). El desigual acceso de la juventud rural a los servicios públicos: La necesidad de impulsar la educación en la España vaciada. Cuadernos de Investigación en Juventud, 8, 60-78. https://doi.org/10.22400/cij.8.e047

Fuster García, C., García Monteagudo, D. y Souto González, X. M. (2021). La enseñanza de problemas socio-ambientales: Reflexiones para la innovación educativa. REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 9, 79-96. https://doi.org/10.17398/2531-0968.09.79

Galvis-Riaño, C. J., Perales-Palacios, F. J. y Ladino-Ospina, Y. (2020). Conceptions about environment and environmental education by teachers from rural schools in Bogotá-Colombia. Ambiente & Sociedade, 23, 1-20. https://doi.org/10.1590/1809-4422asoc20180200r1vu2020L4AO

García-Morís, R. y Martínez-Medina, R. (2022). Trainee teachers’ perceptions of socio-environmental problems for curriculum development. Social Sciences, 11(10). https://doi.org/10.3390/socsci11100445

Gessner, S. (2017). Teaching civic education in a migrating global community: How can students with a migration background contribute to didactics and civic education theory? Journal of Social Science Education, 16(2), 42-52. https://doi.org/10.4119/jsse-833

González González, J. M., Bel Martínez, J. C., Colomer Rubio, J. C. y Rivero Gracia, M. P. (2024). La investigación sobre el uso del libro de texto de ciencias sociales, geografía e historia en España: Una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 35(2), 293-306. https://dx.doi.org/10.5209/rced.85747

Granados Sánchez, J. (2017). La formulación de buenas preguntas en didáctica de la geografía. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 63(3), 545-559. https://doi.org/10.5565/rev/dag.495

Granados Sánchez, J. (2021). Educación geográfica para la consecución de los objetivos de desarrollo sostenible. Didáctica Geográfica, 22, 13-19. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/638/576

Grupo Eleuterio Quintanilla. (2003). La fabricación del consentimiento: Libros texto y diversidad cultural. En J. Rodríguez Rodríguez (coord.), Materiais curriculares e diversidade sociocultural (pp. 59-75). Universidad de Santiago de Compostela.

Ibarra, P. (2020). Acciones contra la crisis climática desde la educación. Cuadernos de Pedagogía, 508, 93-97.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. “BOE” núm. 340, de 30/12/2020.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. “BOE” núm. 295, de 10 de diciembre de 2013.

López-Fernández, J. A. (2021). Representación social de los problemas medioambientales del profesorado en formación: Aportaciones para la educación geográfica. Didacticae: Revista de Investigación en Didácticas Específicas, 9, 53-71. https://doi.org/10.1344/did.2021.9.53-71

López-Fernández, J. A. y Oller Freixa, M. (2019). Los problemas medioambientales en la formación del profesorado de educación primaria. REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 4, 93-109. https://doi.org/10.17398/2531-0968.04.93

Martínez-Medina, R. (2022). Los Objetivos del Desarrollo Sostenible en los manuales de ciencias sociales en educación primaria. En J. Olcina Cantos y Á. F. Morote Seguido (eds.), La enseñanza de la Geografía en el siglo XXI: Retos, recursos y propuestas docentes ante los nuevos desafíos globales (pp. 271-282). Universidad de Alicante.

Millet, E. (2020). ¿Cuándo nos empezó a preocupar el planeta? Historia y Vida, 624, 76-83. https://www.lavanguardia.com/historiayvida/historia-antigua/20210605/7497289/cuando-empezo-preocupar-planeta.html

Molina Puche, S. y Saura Garre, O. (2014). Globalización y migraciones: El tratamiento de la geografía de la población en los libros de texto de ciencias sociales. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29(1), 65-81. https://doi.org/10.18239/ensayos.v29i1.504

Moreno-Vera, J. R. y Ponsoda-López de Atalaya, S. y Blanes-Mora, R. (2021). By Toutatis! Trainee teachers’ motivation when using comics to learn history. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.778792

Morote Seguido, Á. F. (2020). ¿Cómo se trata el tiempo atmosférico y el clima en la educación primaria? Una exploración a partir de los recursos y actividades de los manuales de texto de Ciencias Sociales. Espacio Tiempo y Forma. Serie VI, Geografía, 13, 247-272. https://doi.org/10.5944/etfvi.13.2020.25247

Morote Seguido, Á. F. (2021). La explicación del riesgo de sequía en la geografía escolar: Una exploración desde los manuales escolares de ciencias sociales (educación primaria). Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 88, 1-32. https://doi.org/10.21138/bage.3047

Morote Seguido, Á. F. y Olcina Cantos, J. (2024). Análisis de las imágenes sobre riesgos naturales en los manuales escolares de ciencias sociales (España): Catastrofismo y realidad territorial. Investigaciones Geográficas, 81, 93-108. https://doi.org/10.14198/INGEO.26584

Morote Seguido, Á. F. y Pérez-Morales, A. (2019). La comprensión del riesgo de inundación a través del trabajo de campo: Una experiencia didáctica en San Vicente del Raspeig (Alicante). Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, 19, 609-631. https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/54013/2/VEG_19_26.pdf

Morote Seguido, Á. F. y Souto González, X. M. (2020). Educar para convivir con el riesgo de inundación. Estudios Geográficos, 81(288), 1-14. https://doi.org/10.3989/estgeogr.202051.031

Morote Seguido, Á. F., Olcina Cantos, J. y Hernández-Hernández, M. (2023). How is flood risk explained in the subject of geography in Spanish schools? An approach based on social science textbooks (primary education). International Research in Geographical and Environmental Education, 32(2), 124-139. https://doi.org/10.1080/10382046.2022.2133955

Morote Seguido, Á. F., y Hernández-Hernández, M. (2021). Water and flood adaptation education: From theory to practice. Water Productivity Journal, 1(3), 31-40. https://doi.org/10.22034/wpj.2021.264887.1025

Morote Seguido, Á. F., y Hernández-Hernández, M. (2022). What do school children know about climate change? A social sciences approach. Social Sciences, 11(179). https://doi.org/10.3390/socsci11040179

Murphy, A. B. (2018). Geografía: ¿Por qué importa? Alianza.

Neto, D. V. y Jacobi, P. R. (2021). Etnoconservação e educação ambiental no Brasil: resistências e aprendizagem numa comunidade tradicional. Praxis y Saber, 12(28), 70-87. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11443

Novaro, G. (2005). Nacionalismo escolar y migraciones en educación: De las “hordas cosmopolitas” a los “trabajadores competentes”. En E. E. Domenech (ed.), Migraciones contemporáneas y diversidad cultural en la Argentina (pp. 69-95). Universidad de Córdoba. https://www.aacademica.org/ana.ines.heras/43.pdf#page=70

Olcina Cantos, J. (2022). Geography and environmental issues. En V. Kolosov, J. García-Álvarez, M. Heffernan y B. Schelhaas (eds.), A geographical century: Essays for the Centenary of the International Geographical Union (pp. 211-223). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-05419-8_15

Ortega Rocha, E. V. y Pagès Blanch, J. (2021). La formación de la conciencia geográfica en el aula: Estudio de casos en educación secundaria en Chile. Revista de Geografía Norte Grande, 79, 325-344. https://doi.org/10.4067/S0718-34022021000200325

Pagès Blanch, J. (2019). Ciudadanía global y enseñanza de las ciencias sociales: Retos y posibilidades para el futuro. REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 5, 5-22. https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.5

Pérez-Mora, A. y Gértrudix Barrio, F. (2020). Impacto de la educación ambiental sobre docentes y alumnos: Doble intervención educativa. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(2). https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i2.2302

Podestá González, S. P., Álvarez Valdivia, I. M. y Morón Velasco, M. (2022). Formación docente en competencia intercultural: ¿Cómo se desarrolla? Evidencias desde un prácticum orientado a fomentarla. Psicoperspectivas, 21(1). https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol21-issue1- fulltext-2543

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. “BOE” núm. 52, de 2 de marzo de 2022.

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. “BOE” núm. 76, de 30/03/2022.

Real Decreto 243/2022, de 5 de abril, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas del Bachillerato. “BOE” núm. 82, de 6 de abril de 2022.

Romero González, J. y Olcina Cantos, J. (2021). Cambio climático en el Mediterráneo: Procesos, riesgos y políticas. Tirant lo Blanch.

Ruiz Pulpón, Á. R., Tulla Pujol, A. F. y Molinero Hernando, F. (2017). La enseñanza de la geografía rural en los estudios universitarios de grado en España: Temáticas clave, organización y metodologías de trabajo actuales. Biblio 3W: Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 22(1198), 1-29. https://doi.org/10.1344/b3w.0.2017.26425

Sáez-Rosenkranz, I. y Prats Cuevas, J. (2018). Didáctica de las ciencias sociales y libros de texto. Didacticae: Journal of Research in Specific Didactics, 4, 2-8. https://doi.org/10.1344/did.2018.4.2-8

Satorra, A. y Bentler, P. M. (2010). Ensuring positiveness of the scaled difference chi-square test statistic. Psychometrika, 75, 243-248. https://doi.org/10.1007/s11336-009-9135-y

Sebastiá Alcaraz, R. y Tonda Monllor, E. M. (2018). La geografía escolar que se investiga académicamente. En V. Peris de Sales, D. Parra Monserrat y X M. Souto González (coords.), Repensamos la geografía y la historia para la educación democràtica (pp. 11-21). Nau Llibres.

Sebastiá Alcaraz, R. y Tonda Monllor, E. M. (2020). Motivación y emociones en los nuevos materiales didácticos para la enseñanza de la geografía: Storytelling. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(2), 117-133. https://doi.org/10.18239/ensayos.v35i2.2390

Sharpe, D. (2015). Your chi-square test is statistically significant: Now what? Practical Assessment, Research, and Evaluation, 20(8). https://doi.org/10.7275/tbfa-x148

Sorribas Segura, B. (2022). Els problemes socioambientals en la geografia escolar: Una anàlisi de la percepció de l’alumnat i del professorat a partir dels llibres de text [tesis de maestría, Universitat de València].

Souto González, X. M. (2018). La geografía escolar: Deseos institucionales y vivencias de aula. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 79. https://doi.org/10.21138/bage.2757

Souto González, X. M. (2022). A necessidade de fazer teoria para observar a realidade territorial dos problemas sociais. Perspectiva, 40(4), 1-21. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e85187

Taboada, M. B. (2016). Nación y migración: Revisión crítica de libros de texto para la enseñanza secundaria en la Argentina. Romanica Olomucensia, 28(2), 185-202. https://doi.org/10.5507/ro.2016.018

Taboada, M. B. (2018). Abordaje de sujetos migrantes y procesos migratorios en libros de texto de ciencias sociales: Un análisis de caso. Revista Educación, 42(1), 20-38. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.23187

Tafuri, D. M. (2021). Educação e luta de trabalhadores sem-terra como expressão do contraditório. Revista Práxis Educacional, 17(45). https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.6957

Tal, T. (2010). Pre-service teachers’ reflections on awareness and knowledge following active learning in environmental education. International Research in Geographical and Environmental Education, 19(4), 263-276. https://doi.org/10.1080/10382046.2010.519146

Valls, R. (2008). La enseñanza de la historia y textos escolares. Zorzal.

Vila Subirós, J. y Salhi, A. (2022). El Antropoceno: Una interpretación desde la geografía. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 68(3), 493-503. https://doi.org/10.5565/rev/dag.746

Vilca-Cáceres, V. A. (2022). Una estrategia didáctica en educación ambiental con base en el manejo de residuos sólidos. Investigación y Postgrado, 37(1), 159-187. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i1.25

Villar, A., Fiedor, D., García-Martín, M. y Šerý, M. (2021). Gambling in Spain: The need for a geographical perspective. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 89. https://doi.org/10.21138/bage.3090

Yildiz, A., Dickinson, J., Priego-Hernández, J. y Teeuw, R. (2022). Children’s disaster knowledge, risk perceptions, and preparedness: A cross‐country comparison in Nepal and Turkey. Risk Analysis, 43(4), 747-761. https://doi.org/10.1111/risa.13937

Young, M. y Muller, J. (2013). On the powers of powerful knowledge. Review of Education, 1(3), 229-250. https://doi.org/10.1002/rev3.3017

Young, M. y Muller, J. (2015). Curriculum and the specialization of knowledge: Studies in the sociology of education. Routledge.

Zhong, S., Cheng, Q., Zhang, S., Huang, C. y Wang, Z. (2021). An impact assessment of disaster education on children’s flood risk perceptions in China: Policy implications for adaptation to climate extremes. Science of the Total Environment, 757. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.143761

Published

2024-11-18
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    5
  • PDF (Español)
    1

How to Cite

Jiménez Arriagada, V., & Bañales Faz, G. (2024). Didactics of Reading Comics in the Classroom: A Proposal for Initial Teacher Training: Didáctica de lectura de cómics en el aula: una propuesta para la formación inicial docente. Papeles, 16(32). https://doi.org/10.54104/papeles.v16n32.1959

Metrics