Analysis of the Role of Narrative Imagination in the Civic Education of Fifth Graders in three Educational Institutions in the City of Medellin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v17n34.2157

Keywords:

Narrative imagination, civic education, cognitive and emotional development, literature, education

Abstract

Introduction: This article presents an analysis of the role of narrative imagination in the processes of civic education for fifth-grade students in three educational institutions in Medellín, Colombia. Based on the concept of narrative imagination proposed by Nussbaum, the study explores the potential of literature to foster civic skills such as empathy, critical thinking, and respect for diversity. Methodology: This research adopts a qualitative approach with a phenomenological design. Data were collected through semi-structured interviews, which were subsequently subjected to an in-depth analysis of the lived experiences and perceptions of teachers regarding the use of literature as a formative tool. Results and Discussion: The findings reveal that literature, when supported by active and intentional teacher guidance, not only enhances linguistic competencies but also fosters empathy and the recognition of otherness in students. Literary works facilitate reflection on ethical and social issues. Conclusions: Literature, from the perspective of narrative imagination, is fundamental for the integral formation of students, enabling them to reflect on their role in society and develop civic skills. This study underscores the need to strengthen teacher training in literary strategies that promote the construction of critical, ethical, and empathetic citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balcázar Nava, P., González-Arratia López-Fuentes, N. I., Gurrola Peña, G. M. y Moysén Chimal, A. (2013). Investigación cualitativa. Universidad Autónoma del Estado de México. https://docenciaiep.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/05/investigacic3b3n-cualitativa.pdf

Barthes, R. (1973). Le plaisir du texte. Seuil.

Barthes, R. (2002). Œuvres complètes (vol. 5). Seuil.

Calvino, I. (1988). Seis propuestas para el próximo milenio. Siruela.

Calvino, I. (1993). Por qué leer los clásicos. Tusquets.

Dewey, J. (1995). Democracia y educación: Una introducción a la filosofía de la educación. Morata.

Dewey, J. (1934). El arte como experiencia. Paidós.

Eagleton, T. (1983). Una introducción a la teoría literaria. Fondo de Cultura Económica.

Felski, R. (2020). Hooked: Art and attachment. The University of Chicago Press.

Freire, P. (1967). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Morata.

Iser, W. (1976). El acto de leer: Una teoría de la respuesta estética. Taurus.

Jakobson, R. (1987). El lenguaje en la literatura. Harvard University Press.

Langer, J. A. (1991). Literary understanding and literature instruction. University of New York.

Lansdown, G. (2005). The evolving capacities of the child. Unicef Innocenti Research Centre. https://digitallibrary.un.org/record/556609/files/evolving-eng.pdf

Larrosa, J. (1996). La experiencia de la lectura: Estudios sobre literatura y formación. Laertes.

Lundy, L. (2007). “Voice” is not enough: Conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33(6), 927-942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033

Manguel, A. (1996). Una historia de la lectura. Siglo XXI.

Ministerio de Educación Nacional. (1998) Lineamientos curriculares: Lengua castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar para la ciudadanía… Estándares básicos de competencias ciudadanas. Lo que necesitamos saber y saber hacer. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf

Moreno Mosquera, S. (2024). El cubo mágico: Fomento de la imaginación y la narrativa literaria. Revista Textos, 28, 25-28. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/11857/textos%2028%20articulo%202.pdf?sequence=1

Murdoch, I. (1970). La soberanía del bien. Caparrós.

Nussbaum, M. (1995). Justicia poética: La imaginación literaria y la vida pública. Andrés Bello.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro: Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz.

Petit, M. (2001). Lecturas: Del espacio íntimo al espacio público. Fondo de Cultura Económica.

Piglia, R. (1998). Crítica y ficción. Lectuladia.

Pino Posada, J. P., Lara Viana, M. y Montoya Vélez, L. F. (2024). Escritura creativa e imaginación narrativa. Universidad Eafit. https://repository.eafit.edu.co/items/7fa020f6-5600-469f-86c4-e12cfb712277

Rangel Guerra, A. (1993). Las ideas literarias de Alfonso Reyes. El Colegio de México. https://muse.jhu.edu/pub/320/oa_monograph/book/74302/pdf

Real Academia Española. (2014). Literatura. En Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). https://www.rae.es/drae2001/literatura

Reyes, A. (1940). Apolo o de la literatura. Sur.

Sen, A. (1999). Desarrollo y libertad. Planeta.

Sibilia, P. (2022). Desafíos de la “digitalización de la vida” para los proyectos culturales. Ministerio de Cultura Argentina. https://formarbackend.cultura.gob.ar/media/Digitalizacion_de_la_vida_-_Paula_Sibilia_rktMSV3.pdf

Steiner, G. (1975). Después de Babel: Aspectos del lenguaje y la traducción. Fondo de Cultura Económica.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos. Paidós.

Published

2025-09-10
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    65
  • PDF (Español)
    17

How to Cite

López Chaverra, M. (2025). Analysis of the Role of Narrative Imagination in the Civic Education of Fifth Graders in three Educational Institutions in the City of Medellin. Papeles, 17(34). https://doi.org/10.54104/papeles.v17n34.2157

Metrics