Competencias socio-afectivas: una exigencia para el profesor contemporáneo

Authors

  • Jesús Salvador Moncada Cerón

Keywords:

permanent learning, life-long learning, autonomous learning, competency, beliefs, teaching tutor, ethics, social commitment

Abstract

Unplanned innovations have stemmed fundamentally from the use of new technologies in current societies to lead to new challenges. In this environment where knowledge is an essential in economic exchanges, a reconsideration of the nature of every productive activity is demanded. The school institution devoted to the generation and reproduction of knowledge turns out to be affected in its education methods and in its learning processes by the models of society that are emerging. The contents of learning, its conditions and references have to be in accordance with the characteristics of social changes. In this sense, one of the principal challenges, similar to the methods of learning is located around on the coordinator of educational processes understanding how he must perform his task. The teacher acquires another way of carrying out his work if it is considered that the pupil is becoming more autonomous. He has more breadth of resources to gain access to knowledge and goes through psychosocial processes where the traditional figure of the teacher is devalued. The teacher is immersed in a dynamic of production of knowledge that demands continuous innovation and aptitude. The torrent of new knowledge demands that professionals constantly update their skills. Therefore, training and professional development have become fundamental activities for making any productive task viable. Logically, one aspect of core value consists of understanding that the teacher needs to be perceived as a professional involved in a permanent learning process. This is a question to restructuring the profile of the contemporary teacher to give him affinity with today’s school requirements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrón, MC (coord.). Libro del docente tutor (en prensa).

---------- (2011). Tutoría y práctica en los centros educativos. Conferencia magistral. 5° Congreso de Educación Tutoría en competencias para el aprendizaje autónomo, UNAM – Federación de Escuelas Particulares de Tula, Tula, Hidalgo, 18 de febrero del 2011

Bozu, Z y Canto PJ (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, Vol. 2, número 2, 87-97, España.

Cochran-Smith, M., y Lytle, S (1999). The Teacher Research Movement: A Decade Later. Educational Researcher, 28 (7), 15-25.

Dalin, P., y Rust, V (1996). Towards schooling for the twenty-first century. London: Cassell.

Grossman, P. (1994). The Making of a Teacher. Teacher Knowledge and Teacher Education.Chicago: Teacher College Press.

Himanen, Pekka (2001). The Hacker Ethic.New York: Random House.

Marcelo, C. (2001). Aprender a enseñar para la Sociedad del Conocimiento. Revista Complutense de Educación, España, Vol. 12, n. 2.

Moncada, JS. Modelo educativo basado en competencias. Editorial Trillas, México, 2011.

Moncada, JS y Gómez, B (2011). Tutoría en competencias para el aprendizaje autónomo. Federación de Escuelas Particulares de Tula, Hidalgo.

Moreno, T. (2011) Competencias profesionales del docente tutor. Conferencia magistral, 5° Congreso de Educación Tutoría en competencias para el aprendizaje autónomo, UNAM- Federación de Escuelas Particulares de Tula, 18 de febrero.

Inostroza, G. (2008). Formación de mentores de docentes principiantes de educación básica en Chile. Primer Congreso Internacional sobre profesorado principiante e inserción profesional a la docencia, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla, 25 – 27 de junio.

Tribó G. (2008). El nuevo perfil profesional de los profesores de Secundaria. Facultad de Educación. Universidad de Barcelona, UNED Educación XXI. 11.

Zabalza, M. (2000). Los Nuevos Horizontes de la formación en la sociedad del aprendizaje (una lectura dialéctica de la relación entre formación, trabajo y desarrollo personal a lo largo de la vida). En A. MonclásEstella (coord.). Formación y Empleo:Enseñanza y competencias. Granada: Comares, pp. 165-198.

Referencias en línea

De la Herrán, A. Educación y futuro. Después de Bolonia, 2007. Disponible en: www. dialnet.unirioja.es/servlet/fichero_ articulo?codi go=2296453...0

González, R., Perfil y formación del tutor para el acompañamiento del estudiante. Disponible en: www.papyt.xoc.uam.mx/media/bhem/docs/ doc3.htm

Luengo, J. Luzón, A, et al. El enfoque por competencias en el desarrollo de políticas de formación del profesorado. Entrevista a Claude Lessard. Disponible en: http://www.ugr.es/local/recfpro/ rev123ART5.pdf

Published

2012-08-13
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    195
  • PDF (Español (España))
    164

How to Cite

Moncada Cerón, J. S. . (2012). Competencias socio-afectivas: una exigencia para el profesor contemporáneo. Papeles, 4(7), 9–24. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/286

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics