Educate at the University from the Voices of Students: Guiding Educational Decisions
Educar en la universidad desde las voces de los estudiantes: decisiones pedagógicas orientadoras
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v14n27.1155Keywords:
university, pedagogy, teaching practice, teaching, learningAbstract
This article presents an experience of university teaching based on the proposal of the Seminar of Educational Reality, belonging to the Education Sciences course of studies at the National University of the Northeast, Argentina. This course of studies is for teacher training for secondary and higher education, as well as for professional performance in public and private educational organizations. The fundamental pedagogical sense that guides the Seminar is to “look” at education beyond the school as a formal institutional organization, that is, the educational issue is not resolved exclusively in the field of the school. On the contrary, the school is the place of resonance of what happens in other external spaces and, as a social institution, it is crossed by social, cultural, historical, political, and economic problems, thus becoming a space for the projection of social, cultural and life possibilities. Thus, this paper will seek to highlight the value of the role of public education through the voices of Education Science students who attended the Seminar and worked on different aspects that are part of the educational reality: sexuality, diversity, feminisms, among others.
Downloads
References
Brailovsky, D. (2019). Pedagogía (entre paréntesis). Noveduc.
Cossio Moreno, J. A. (2016). Pedagogías y didácticas críticas latinoamericanas: La obra de Paulo Freire y Estela Quintar [tesis de grado, Universidad de Medellín]. https://repository.udem.edu.co/handle/11407/3492
De la Cruz Flores, G. (2016). Justicia curricular: Significados e implicaciones. Sinéctica, (46). http://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/616
De Sousa-Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trilce.
Derrida, J. (1989). La deconstrucción en las fronteras de la filosofía: La retirada de la metáfora. Paidós.
Derrida, J. (2006). La Hospitalidad. Buenos Aires, Ediciones de la Flor.
Derrida, J., & Roudinesco, E. (2014). Y mañana, qué… Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2000). Defender la sociedad. Fondo de Cultura Económica
Frigerio, G. (2007). Los bordes de lo escolar. En S. Duschatzky y A. Birgin (comps.), ¿Dónde está la escuela? Ensayos sobre la gestión institucional en tiempos de turbulencia (pp. 109-126). Manantial.
Frigerio, G., & Diker, G. (2005). Educar: Ese acto político. Del Estante.
Frigerio, G., Korinfeld, D., & Rodríguez, C. (coords.) (2018). Saberes de los umbrales: Los oficios del lazo. Noveduc.
Hernández Castillo, R. A. (2008). Renato Rosaldo: Ensayos en antropología crítica. Alteridades, 18(35), 141-144. https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/218/217
Hillert, F., Suárez, D. H., Rigal, L. & Ouviña, H. (2016). Pedagogías críticas en América Latina: Experiencias alternativas en educación popular. Noveduc.
Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura: Estudios sobre literatura y formación. Fondo de Cultura Económica.
Leite Méndez, A. E. (ed.) (2021). Narrativas sobre evaluación: Voces implicadas para re-visar, re-conocer y re-crear otros caminos. Universidad de Málaga.
Leite Méndez, A., Cortés González, P., & Rivas Flores, J. I. (2016). Narrativa y creatividad en la universidad: ¿Es posible transitar otros caminos en la enseñanza y el aprendizaje? En Pablo Cortés González & María Jesús Márquez García (eds.), Creatividad, comunicación educación: Más allá de las fronteras del saber establecido (pp. 151-164). Universidad de Málaga.
Marchesi, A., Blanco, R., & Hernández, L. (coords.) (2021). Avances y desafíos de la educación inclusiva en Iberoamérica. Mapfre. https://panorama.oei.org.ar/avances-y-desafios-de-la educacion-inclusiva-en-iberoamerica/
Mèlich, J. C. (2006). Transformaciones: tres ensayos de filosofía de la educación. Buenos Aires. Miño y Dávila.
Mèlich, J. C., & Barcena, F. (2014). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Miño y Dávila, Buenos Aires.
Nicastro, S. (2006). Revisitar la mirada sobre la escuela: Exploraciones acerca de lo ya sabido. Homo Sapiens.
Núñez Vega, C. (2016). Pensar los márgenes como contextos de posibilidad educativa. En P. Cortés González (coord.), Grietas y luces: Experiencias contra la marginación social, desde la educación, la ciudadanía y la justicia (pp. 165-179). Zambra.
Ospina, H. F. y Ramírez-López, C. A. (comps.) (2016). Pedagogía crítica latinoamericana y género: Construcción social de niños, niñas y jóvenes como sujetos políticos. Siglo del Hombre.
Pacheco Ruiz, C. M., Niebles Núñez, W. A., & Hernández Palma, H. G. (2020). Transformación social a partir de la educación en el aula. Revista Espacios, 41(9). https://www.revistaespacios.com/a20v41n09/20410905.html
Palermo, Z. (2010). La universidad latinoamericana en la encrucijada decolonial. Otros Logos, 1, 43-69.
Quintar, E. (2004). Colonialidad del pensar y bloqueo histórico en América Latina. En Irene Sánchez Ramos y Raquel Sosa Elizaga (coords.), América Latina: Los desafíos del pensamiento crítico (pp. 180-204). Siglo XXI.
Quintar, E. (2005). En diálogo epistémico-didáctico. Revista Voces y Textos, 96. 1-18.
Quintar, E. (2018). Crítica teórica, crítica histórica: las paradojas del decir y del pensar. Archivos de Ciencias de la Educación, 12(13). http://dx.doi.org/10.24215/23468866e040
Rivas Flores, J. I. (2009). Narración, conocimiento y realidad: Un cambio de argumento en la investigación educativa. En J. I. Rivas Flores y D. E. Herrera Pastor (coords.), Voz y educación: La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad (pp. 17-36). Octaedro.
Rivas Flores, J. I. (2011). Historias de vida y emancipación: subjetividad, conflicto y cambio social. Diálogos: Educación y Formación de Personas Adultas, 3(67), 5-9.
Rivas Flores, J. I (2018). Descolonizando la formación del profesorado: buscando sentido en la transformación social. Espacios en blanco, revista de educación, 28(1). 13-32. https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/76
Rivas Flores, J. I., Márquez García, M. J., García López, M., & Calvo León, P. (2020). Perspectiva decolonial de la investigación educativa y social: Rompiendo con la hegemonía epistemológica. En J. M. Sancho Gil, F. Hernández, M. L. Montero Mesa, J. de Pablos Pons, J. I. Rivas Flores y A. Ocaña Fernández (coords.), Caminos y derivas para otra investigación educativa y social (pp. 81-94). Octaedro.
Rivas Flores, J. I., Márquez García, M. J., Leite Méndez, A., & Cortés González, P. (2020). Narrativa y educación con perspectiva decolonial. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), 46-62. https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9495
Rojas Hurtátiz, C. F., & Gualteros Bolaños, C. H. (2018). Pedagogías críticas latinoamericanas: Una aproximación teórico-conceptual [tesis de grado, Universidad Pedagógica]. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/11354
Sirvent, M. T., Toubes, A., Santos, H.. Llosa, S. y Lomagno C. (2006). Revisión del concepto de educación no formal. Universidad de Buenos Aires.
Skliar, C. (2002). Alteridades y pedagogías: O… ¿Y si el otro no estuviera ahí? Educação & Sociedade, 23, 85-123. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300007
Vasilachis, I. (2004). Prólogo. En R. Sautu (comp.), El método biográfico: La reconstrucción de la sociedad a partir del testimonio de los actores (pp. 17-20). Lumiere.
Wainsztok, C. y Cohen. G. (2019). Pedagogías orilleras. Revista Movimiento, 9. https://www.revistamovimiento.com/educacion/pedagogias-orilleras/
Wainsztok, C., Grimberg, D., Brandariz, C., Bustamante, L., & Carbone, S. (2015). Pedagogías latinoamericanas [ponencia]. XI Jornadas de Sociología, Buenos Aires, Argentina. https://cdsa.aacademica.org/000-061/121.pdf?view
Walsh, C. (ed.) (2013). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Abya-Yala.
Zemelman, H. (2010). Sujeto y conciencia histórica como ángulo de construcción del conocimiento. En Aspectos básicos de la propuesta de la conciencia histórica (del presente potencial) (pp. 18-57). Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina.
Downloads
Published
-
Abstract396
-
PDF (Español)8
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Maia Acuña Zenoff, Ludmila Pellegrini, Claudio Núñez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.