Transforming Education: A Review of the Impact of the TPR Method on Learning English as a Second Language
Transformar la educación: una revisión del impacto del método respuesta física total en el aprendizaje del inglés como segunda lengua
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v17n33.2065Keywords:
Total Physical Response, learning, Dynamic environment, positive impact, ESLAbstract
Introduction: What is the impact of the Total Physical Response (TPR) method on the acquisition of language skills in ESL students? The use of TPR using physical commands linked to linguistic concepts has been found to facilitate students’ retention, comprehension, and motivation when learning a new language, contributing to a more natural and less stressful experience. Methodology: A total of 80 previous studies were found, and 55 were reviewed qualitatively, located in Elsevier, Google Scholar, Scielo, ScienceDirect and ResearchGate, such review consisted in the collection and analysis of data about the application of the method, highlighting as results the effectiveness and possible challenges that may arise. The studies were classified according to the categories of “English at an early age”, “Language acquisition using the TPR method”, “English in adolescents”, “Development of macro skills”, and “TPR as a methodological strategy”. Results: The results of the literature review showed that the TPR method is effective in the early stages of learning English because it allows direct association between words and actions, which increases retention and decreases anxiety, but it also has certain limitations for students at advanced levels. Discussion: The TPR method has a positive impact on the learning of English as a second language, since it facilitates vocabulary acquisition and promotes a dynamic and motivating environment, even so, a balanced implementation of TPR together with other methods that complement learning at different or advanced levels is suggested.
Downloads
References
Abella Rodríguez, R. (2014). Adquisición de la lengua materna y aprendizaje de una lengua extranjera: Análisis comparativo [tesis de maestría, Universidad de Oviedo]. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/59456/TFM_Rut%20Abella%20Rodr%C3%ADguez.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Agreda Huamán, M. S. y Lavado Fernández, V. L. (2020). Aplicación del método TPR en el aprendizaje del idioma inglés en niños de 5 años de la I.E. 368 Angelitos de Jesús - Lima [tesis de grado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/66048/Agreda_HMS-Lavado_FVL-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Alcedo, Y. y Chacón, C. (2011). El enfoque lúdico como estrategia metodológica para promover el aprendizaje del inglés en niños de educación primaria. Saber: Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, 23(1), 69-76. https://www.redalyc.org/pdf/4277/427739445011.pdf
Alcívar Loor, M. L. y Macías Sera, R. (2023). El uso de respuesta física total en la enseñanza del vocabulario en inglés. Chone, Ciencia y Tecnología, 1(2). https://www.cct-uleam.info/index.php/chone-ciencia-y-tecnologia/article/view/57/115
Alcocer Cuzco, A. (2023). Método total physical response (TPR) para la enseñanza del inglés en la comunicación oral [tesis de maestría, Universidad Tecnológica Indoamérica]. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/6303
Alvarado, E. (2019, 16 de agosto). What is TPR? A beginner’s guide to total physical response. Teaching Spanish & Spanglish Living. https://spanishmama.com/what-is-tpr-total-physical-response/?doing_wp_cron=1732137547.1802170276641845703125
Anner, C. M. (2017). Teaching english as a foreign language through action techniques. ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 5, 75-87. https://revistas.uned.es/index.php/ELIA/article/view/18285/15356
Apolo Pacaya, E. C., Encinas Canayo, J. A. y Ruiz Huansy, S. L. (2019). Aplicación del método total physical response como herramienta pedagógica para el aprendizaje del idioma inglés en estudiantes del segundo grado de educación secundaria de la institución educativa Alfredo Vargas Guerra, Pucallpa - 2017 [tesis de grado, Universidad nacional de Ucayali] https://hdl.handle.net/20.500.14621/7180
Aponte Rincón, N. S., Cipamocha Mocaleano, L. K. y Loaiza Osorio, S. Y. (2016). El TPR - total physical response como dispositivo metodológico para fortalecer la escucha comprensiva del inglés en estudiantes del ciclo ii de jornada nocturna del colegio república de costa rica [tesis de grado, Universidad Libre] https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/8440
Asher, J. (1998). Learning another language guide-book. Sky Oaks Production.
Astutik, Y., Megawati, F. y Aulina, C. N. (2019). Total physical response (TPR): How is it used to teach EFL young learners? International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(1), 92-103. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.1.7
Bernal Numpaque, N. R. y García Rojas, M. A. (2010). TPR-storytelling: A key to speak fluently in English. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 15, 151-162. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=322227521010
Productive Skills. (s. f.). British Council. https://www.teachingenglish.org.uk/professional-development/teachers/knowing-subject/n-p/productive-skills
Bustillos Suárez, G. R. (2021). The total physical response method para el desarrollo de la expresión oral en el idioma inglés [Universidad Central del Ecuador]. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/25485
Cabrera Sequera, C. (2020). Las macrodestrezas en el aula de ELE. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 6(3), 109-123. https://doi.org/10.17561/riai.v6.n3.8
Canga Alonso, A. (2012). El método de la respuesta física (TPR) como recurso didáctico para el aprendizaje del inglés en educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3), 1-10. https%3A//doi.org/10.35362/rie6031307
Castillo Bustos, M. R. (2017). El aprendizaje natural consciente del ser humano. Revista Científica Retos de la Ciencia, 1(2), 1-14. https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/108/59
Centro Virtual Cervantes. (s. f.). Respuesta física total. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/respuestafisicatotal.htm#:~:text=La%20Respuesta%20F%C3%ADsica%20Total%20(%20RFT,Desarrollado%20por%20J.
Cerón Cárdenas, G. S. y Salazar Pérez, E. (2024). Fortalecimiento del listening mediante el método TPR en el área de inglés de los estudiantes de preescolar de la Institución Educativa Aspaen [trabajo de diplomado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/64577/gsceronc.pdf?sequence=1&isAllowed=y
¿Cómo aprenden los adolescentes? (s. f.). Fundación Carlos Slim. (https://pruebat.org/Inicio/ConSesion/Breves/verBreve/607-como-aprenden-los-adolescentes
¿Cómo aprenden los niños un segundo idioma y cuál es la mejor edad para aprenderlo? (2022, 25 de noviembre). ELE Internacional. https://eleinternacional.com/blog/como-aprenden-los-ninos-un-segundo-idioma/
Contreras Salas, O. L. (2012). Stephen Krashen: Sus aportes a la educación bilingüe. Rastros Rostros, 14(27), 123-124. https://revistas.ucc.edu.co/index.php/ra/article/view/491/486
Del Pozo Hernanz, S. (2021). El método TPR en la adquisición de la lengua inglesa: Una propuesta didáctica para segundo curso de educación primaria [tesis de grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/46738/TFG-G4792.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Diana, M. W., Wilupi, A. Y., Setiawan, D. y Nurhajati, D. (2022). Enhancing social awareness through total physical response (TPR) in teaching english at elementary school. English Education, 7(1), 1-9. https://doi.org/10.29407/jetar.v7i1.17460
Duan, Y. (2021). The application of total physical response method (TPR) in preschool children’s english teaching. Theory and Practice in Language Studies, 11(10), 1323-1333. https://doi.org/10.17507/tpls.1110.22
El aprendizaje del inglés en la adolescencia. (2022, 31 de agosto). Kids in Action. https://kidsinaction-peru.com/el-aprendizaje-del-ingles-en-la-adolescencia/
Enfoque de respuesta física total (TPR) en la enseñanza de inglés para niños: métodos efectivos. (2023, 11 de abril). Nominis. https://nominis.es/blog/enfoque-respuesta-fisica-total-tpr-ensenanza-ingles-ninos-metodos-efectivos/#1
Er, S. (2013). Using total physical response method in early childhood foreign language teaching environments. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 1766-1768. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.113
Estremera Escribano, S. (2020). El uso de la metodología ‘total physical response’ (TPR) en un aula de Educación Primaria [tesis de grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/42969/TFG-G4332.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Febriyani, W., Purwanti, L. y Mawardinindringrum, R. F. (2024). Application of the total physical response (TPR) approach in enhancing writing skills. Global Education: International Journal of Educational Sciences and Languages, 1(3), 15-24. https://doi.org/10.61132/bima.v2i1.546
García Sandoval, P. A., Guzmán-Sierra, A. J. y Angarita López, J. J. (2023). Total physical response: Un método para la adquisición del vocabulario básico en inglés. Actualidades Pedagógicas, 80, 1-32. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss80.4
Gooding de Palacios, F. A. (2020). Enfoques para el aprendizaje de una segunda lengua: Expectativa en el dominio del idioma inglés. Orbis Cognita, 4(1). https://portal.amelica.org/ameli/journal/213/213972002/213972002.pdf
Harmer, J. (2008). How to teach english (second edition). ELT Journal, 62(3), 313-316. https://doi.org/10.1093/elt/ccn029
Hossain, M. I. (2015). Teaching productive skills to the students: A secondary level scenario [tesis de maestría, BRAC University]. https://dspace.bracu.ac.bd/xmlui/handle/10361/7671
Krashen, S. y Terrell, T. (1999). The natural approach language acquisition in the classroom. Prentice Hall.
Kuo, F.-R., Hsu, C.-C., Fang, W.-C. y Chen, N.-S. (2024). The effects of embodiment-based TPR approach on student english vocabulary learning achievement, retention and acceptance. Journal of King Saud University-Computer and Information Sciences, 26(1), 63-70. https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2013.10.003
La adquisición de un segundo idioma. (s. f.). Colorín Colorado. https://www.colorincolorado.org/es/articulo/la-adquisici%C3%B3n-de-un-segundo-idioma
Los idiomas más hablados en el mundo en 2024. (2024). Statista. https://es.statista.com/estadisticas/635631/los-idiomas-mas-hablados-en-el-mundo/
Moreno Agurto, V. A. (2020). La importancia de la enseñanza del idioma inglés en la etapa escolar. Alétheia, 8(1), 41-52. https://doi.org/10.33539/aletheia.2020.n8.2422
Moscoso González, P. A. (2015). Total physical response (TPR) en el desarrollo de las destrezas de listening and speaking del idioma inglés delos estudiantes de séptimos años de la escuela de educación básica “manuela espejo”, ciudad de Ambato, provincia de Tungurahua [tesis de grado, Universidad Técnica de Ambato]. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/13043
Muhren, A. (2011). Total physical response (TPR): and effective language learning method at beginner/intermediate levels.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2014). La enseñanza de idiomas en los sistemas educativos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227206_spa
¿Por qué aprendemos mejor en la infancia? (2024, 4 de enero). El Espectador. https://www.elespectador.com/salud/por-que-aprendemos-mejor-en-la-infancia/
Putri, A. R. (2016). Teaching english for young learners using a total physical response (TPR) method. Edulingua: Jurnal Linguistiks Terapan dan Pendidikan Bahasa Inggris, 3(2). https://doi.org/10.34001/edulingua.v3i2.503
Rhei, A. (s. f.). What are the macro-skills in English. https://www.studocu.com/ph/document/acts-computer-college/management-science/macro-skills-teaching/17704964
Ricardo, R. (2021, 6 de octubre). Respuesta física total: Método y ejemplos. https://estudyando.com/respuesta-fisica-total-metodo-y-ejemplos/
Riquelme, M. (2018, 26 de febrero). Estrategias metodológicas. Web y Empresas. https://www.webyempresas.com/estrategias-metodologicas/#:~:text=Las%20estrategias%20metodol%C3%B3gicas%20en%20el%20proceso%20de%20aprendizaje,promueve%20el%20aprendizaje%20significativo%2C%20b%C3%A1sicamente%20aprendiendo%20a%20aprender
Rueda Cataño, M. C. y Wilburn Dieste, M. (2014). Enfoques teóricos para la adquisición de una segunda lengua desde el horizonte de la práctica educativa. Perfiles Educativos, 36(143), 21-28. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v36n143/v36n143a18.pdf
Ruiz Peñaherrera, E., Pico Viera, F. y Armas Usuay, M. (2023). Evaluación del impacto del método total physical response como estrategia para la memorización de poemas en infantes de primero de básica. GADE: Revista Científica, 3(2), 191-203. https://doi.org/10.63549/rg.v3i2.221
Shi, T. (2018). A study of the TPR method in the teaching of english to primary school students. Theory and Practice in Language Studies, 8(8), 1087-1093. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0808.25
Toledo Sandoval, F. y Gonzáles Hermosilla, A. (2016). El aprendizaje del idioma inglés y desigualdad: Formación inicial docente y propuestas curriculares para primero básico. Revista Némesis, 13, 6-22. https://revistanemesis.uchile.cl/index.php/RN/article/view/66197
Torres Cajas, M. y Yépez Oviedo, D. (2018). Aprendizaje cooperativo y TIC y su impacto en la adquisición del idioma inglés. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(78), 861-882. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v23n78/1405-6666-rmie-23-78-861.pdf
Total Physical Response (TPR). (s. f.). The Indian Lion Education. https://indianlioneducation.com/total-physical-response-tpr/
Total Physical Response: La revolución en la enseñanza de idiomas. (s. f.). Escuela Experta. https://escuelaexperta.com/total-physical-response-la-revolucion-en-la-ensenanza-de-idiomas/?expand_article=1
Universidad Internacional de La Rioja. (2020, 12 de mayo). Total physical response (TPR): ¿En qué consiste? https://www.unir.net/revista/educacion/total-physical-response/
Vargas Gaitán, K. V. y Roa Rojas, C. G. (2008). Implementación del TPR como estrategia para motivar el aprendizaje del inglés como segunda lengua [tesis de grado, Universidad La Gran Colombia]. https://repository.ugc.edu.co/items/f1350a4b-f438-48dc-940b-3aafd8ab862a
Veren, Yohanes Gatot Sutapa Yulia y Regina. (2023). Total physical response method as a stress-free learning method in english language teaching: English. Journal of English Development, 3(2), 278-287. https://doi.org/10.25217/jed.v3i02.4832
Downloads
Published
-
Abstract9
-
PDF (Español)2
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Katherine Castro, Carlos Roberto Cortez Castillo, Madelaine Romina Zúñiga Salazar , Ibis Johanna Hidalgo Tobar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.