Perspectives on academic self-efficacy and procrastination from different learning styles in senior high school students

Perspectivas sobre autoeficacia y procrastinación académica desde diferentes estilos de aprendizaje en estudiantes de bachillerato

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v16n32.1919

Keywords:

High school, cognitive style, student, school success, perspectives, procastination

Abstract

Introduction: Studies that address the diversity of learning styles, self-efficacy, and academic procrastination to deepen their relationship in favor of better school achievement have intensified, therefore the question to be answered in this study is what are the perspectives of High School students with different learning styles on self-efficacy and academic procrastination? To respond, the objective of the research was to identify the perspectives of senior high school students, with different learning styles, on self-efficacy and academic procrastination. Methodology: A qualitative method of interpretive paradigm with a hermeneutic approach was followed in which nine students (3 women, 6 men) from a public high school in the city of Puebla, Mexico voluntarily participated; with average age of 16.6 years. The Quirón Test questionnaire and the semi-structured interview were used to obtain information. Results and discussion: The participations showed that the establishment of goals in learning styles, subjects and assigned tasks influence their self-efficacy and procrastination. The lack of management of materials, activities and distractions causes, to a large extent, the procrastination of schoolwork. Conclusions: It is suggested to promote innovative pedagogical strategies in school environments to address the different learning styles of students to achieve greater self-efficacy and less academic procrastination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Catalina Juárez Díaz, Meritorious Autonomous University of Puebla

Catalina Juárez Díaz tiene una maestría en Pedagogía y un doctorado en Educación. Es profesora de la facultad de lenguas en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Es candidata a investigador nacional del Sistema Nacional de Investigadores de México (SNI). Su área de interés en investigación son los Estilos de Aprendizaje y aprendizaje de lenguas extranjeras. Ha participado en diferentes congresos nacionales e internacionales.

References

Aguilera Pupo, E. y Ortiz Torres, E. (2010). La caracterización de perfiles de estilos de aprendizaje en la educación superior: Una visión integradora. Revista Estilos de Aprendizaje, 3(5), 26-41. https://doi.org/10.55777/rea.v3i5.900

Alonso, C., Gallego, D. y Honey, P. (1997). Los estilos de aprendizaje: Procedimientos de diagnósticos y mejora (7.ª ed.). Mensajero.

Arsyad, S. (2018). Students’ learning style: A case study of senior high schools in Bengkulu. EduLite: Journal of English Education, Literature and Culture, 3(1), 25-39. https://jurnal.unissula.ac.id/index.php/edulite/article/viewFile/2162/1850

Atalay, T. D. (2019). Learning styles and teacher efficacy among prospective teachers based on diverse variables. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(3), 484-494. http://doi.org/10.11591/ijere.v8i3.19609

Atalaya Laureano, C. y García Ampudia, L. (2019). Procrastinación: Revisión teórica. Revista de Investigación en Psicología, 22(2), 363-378. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v22i2.17435

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman and Company.

Bautista, P. (2021). Procesos de la investigación cualitativa: Epistemología, metodología y aplicaciones (2.ª ed.). Manual Moderno.

Canpolat, A. M. (2019). The relationship between academic self-efficacy, learning styles and epistemological Beliefs: A Study on the Students of the School of Physical Education and Sports. Cypriot Journal of Educational Science, 14(4), 610-617. https://doi.org/10.18844/cjes.v11i4.4401

Castillo, E. y Vásquez, M. L. (2003). El rigor metodológico en la investigación cualitativa. Colombia Médica, 34(3), 164-167. https://doi.org/10.25100/cm.v34i.3.269

Figueroa Escudero, E. y Pérez Castro, J. (2023). Autodeterminación y éxito académico de personas con discapacidad visual. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 14, e1643. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech. v14i0.1643

Fong-Silva, W., Colpas-Castillo, F. y Causado-Moreno, E. (2021). Estilo de aprendizaje y su asociación con la autoeficacia, conocimientos previos y motivación intrínseca en estudiantes de ingeniería. IPSA SCIENTIA: Revista Científica Multidisciplinaria, 6(4), 81-93. https://doi.org/10.25214/27114406.1367

García García, J., Sánchez Miranda, M. P. y Muñiz García, M. G. (2021). Validación y adaptación de la escala de autoeficacia matemática para niños del noreste de México. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12, e1244. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1244

Gökdağ, M. y Güven, M. (2017). Self-efficacy, learning strategies and learning styles of teacher candidates: Anadolu University example. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(2), 288-337. https://doi.org/10.18039/ajesi.333735

González-Pons, A. A., Tapia, L. y Amorós-Teijeiro, M. (2023). Predominancia de estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes de carreras de educación secundaria. RECIE: Revista Caribeña de Investigación Educativa, 7(1), 105-122. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp105-122

Jacques, P. V. y Boisier-O, G. (2018). La calidad en las instituciones de educación superior: Una mirada crítica desde el institucionalismo. Revista Educación, 43(1), 605-622. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.30855

Laffita-Azpiazú, P. y Guerrero-Seide, E. (2017). Una hipótesis sobre la relación entre estilos de aprendizaje y autoeficacia académica. EduSol, 17(58), 1-15. https://www.redalyc.org/journal/4757/475752821010/475752821010.pdf

Leaver, B. L. (1997). Teaching the whole class. Corwin Press.

Lechuga-Moreno, E. I., Simental-Chávez, L. y López-Villa, E. J. (2023). Evaluación de estilos de aprendizaje entre las licenciaturas de Enfermería y Psicología. RIDE: Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26), e487. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1509

Lozano Rodríguez, A., Tijerina Salas, B. A. y García Cué, J. L. (2016). Implementación del instrumento Quirontest para medir estilos de aprendizaje en estudiantes de pregrado en línea. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9(17), 240-267. https://doi.org/10.55777/rea.v9i17.1053

Malkoç, A. y Mutlu, A. K. (2018). Academic self-efficacy and academic procrastination: Exploring the mediating role of academic motivation in turkish university students. Universal Journal of Educational Research, 6(10), 2087-2093. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.061005

Manchado Porras, M. y Hervías Ortega, F. (2021). Procrastinación, ansiedad ante los exámenes y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Interdisciplinaria, 38(2), 243-258. http://dx.doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.16

Pantoja Ospina, M. A., Duque Salazar, L. I. y Correa Meneses, J. S. (2013). Modelos de estilos de aprendizaje: Una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de Educación, 64(7) 9-105. https://doi.org/10.17227/01203916.64rce79.105

Rodríguez Sabiote, C., Lorenzo Quiles, O. y Herrera Torres, L. (2005). Teoría y práctica del análisis de datos cualitativos: Proceso general y criterios de calidad. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 15(2), 133-154. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65415209

Salzgeber, N. (2018). Stop procrastinating: A simple guide to hacking laziness, building self discipline, and overcoming. CreateSpace.

Secretaría de Educación Pública. (2022). Marco Curricular Común, EMS 2022: Proyecto de transformación de la Educación Media Superior La Nueva Escuela Mexicana. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/13516/1/images/MarcoCurricularComunEMS2022.pdf

Spillers, J. y Lovett, M. (2022). Do they feel ready? Self-efficacy of career and technical education high school student. Research Issues in Contemporary Education, 7(1), 1-25. https://eric.ed.gov/?id=EJ1344352

Yasin, B., Kasim, U., Mustafa, F., Marhaban, S. y Komariah, E. (2022). Self-efficacy of english language teachers with low and high curriculum literacy in Indonesian schools. Profile: Issues in Teachers’ Professional Development, 24(2), 81-97. https://doi.org/10.15446/profile.v24n2.96187

Yerdelen, S., McCaffrey, A. y Klassen, R. (2016). Longitudinal examination of procrastination and anxiety, and their relation to self-efficacy for self-regulated learning: Latent growth curve modeling. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(1), 5-22. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2016.1.0108

Yong, F. L. (2010). A study on the assertiveness and academic procrastination of English and communication students in a private university. American Journal of ScientificResearch, 9, 62-71.

Published

2024-09-24
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    15
  • PDF (Español (España))
    25

How to Cite

Rodríguez Guardado, M. del S., & Juárez Díaz, C. (2024). Perspectives on academic self-efficacy and procrastination from different learning styles in senior high school students: Perspectivas sobre autoeficacia y procrastinación académica desde diferentes estilos de aprendizaje en estudiantes de bachillerato. Papeles, 17(33). https://doi.org/10.54104/papeles.v16n32.1919

Metrics