Teaching and Learning of Mathematics at University: An Analysis from the Teaching Perspective
Enseñanza y aprendizaje de la matemática en la universidad: un análisis desde la perspectiva docente
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v17n34.2159Keywords:
Learning difficulties, higher education, statistics, mathematics, teaching methodAbstract
Introduction: This article analyzes the teaching and learning process within the Mathematics course at the Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán, aiming to identify the methodological strategies applied by teachers, the challenges faced in the educational process, the teaching of the statistics block, and the knowledge of the Project-Based Learning (PBL) approach. Methodology: The research followed a qualitative approach, exploratory in nature, and phenomenological in design. Semi-structured interviews were conducted with 17 teachers from different UPNFM campuses who have taught the Mathematics course in humanities-related degree programs. Results and Discussion: Findings show that the most commonly used strategies include technology integration, problem-solving, and teamwork. However, student motivation and attitudes, along with weak prior knowledge, represent the main difficulties. In the statistics block, insufficient time was identified as a major issue, with practical contextualization and the use of software like GeoGebra being the most applied strategies. Although many teachers are aware of project based learning, only a few have implemented it, highlighting benefits such as meaningful learning. Conclusions: It is necessary to strengthen the educational process in these pedagogical spaces through innovative strategies that promote participation, motivation, and deep understanding of mathematics, taking into account the particularities of the university context.
Downloads
References
Calle-Chacón, L. P., García-Herrera, D. G., Ochoa-Encalada, S. C. y Erazo-Álvarez, J. C. (2020). La motivación en el aprendizaje de la matemática: Perspectiva de estudiantes de básica superior. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 488-507. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i1.794
Díaz Prieto, C., García Sánchez, J. N., García Martín, J. y Pacheco Sanz, D. I. (2014). Dificultades de aprendizaje en las matemáticas: Prevención y actuación. En J. N. García Sánchez (coord.), Prevención en dificultades del desarrollo y del aprendizaje (pp. 235-250). Pirámide.
Díez-Palomar, J. y Molina, S. (2010). Contribuciones de la educación matemática de las familias a la formación del profesorado. PNA: Revista en Didáctica de la Matemática, 4(2), 63-72. https://doi.org/10.30827/pna.v4i2.6168
Flores Canto, F., Menacho Vargas, I., Yupanqui Huatuco, W. R. y Dávila Huamán, V. C. (2024). Enseñanza de estadística en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales, 30, 105-116. https://doi.org/10.31876/rcs.v30i.42251
Font, V. (1994). Motivación y dificultades de aprendizaje en matemáticas. Suma, 17(1), 10-16. https://revistasuma.fespm.es/sites/revistasuma.fespm.es/IMG/pdf/17/010-016.pdf
Garfield, J. B. y Ben-Zvi, D. (2008). Developing students’ statistical reasoning: Connecting research and teaching practice. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8383-9
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Herrera Sánchez, S. del C., Novelo Sánchez, S. del C., Díaz Perera, J. J. y Hernández Pérez, H. (2016). Estrategias de enseñanza para las matemáticas en el nivel superior. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 3(5), 558-569. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/434/473
Macías-Peñafiel, M. R. y Arteaga-Pita, I. G. (2022). Aprendizaje basado en proyectos en la enseñanza de matemáticas para estudiantes de Bachillerato de la UEF “Pablo Hanníbal Vela”. Polo del Conocimiento, 7(2), 1585-1597. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8354925.pdf
Ortiz Aguilar, W., Ortega Chávez, W., Valencia Cruzaty, L. E., González Vásquez, Á. E. y Gamarra Mendoza, S. (2021). La educación estadística del ingeniero: Reto de la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 307-318. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n5/2218-3620-rus-13-05-307.pdf
Ramos Vargas, L. F. (2019). La educación estadística en el nivel universitario: Retos y oportunidades. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(2), 67-82. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.1081
Víctor Adolfo Cárdenas Pérez, Yusimí Guerra Veliz, Alejandra Jacqueline Cáceres Aguilar Papeles ISSN: 0123-0670 • ISSNE: 2346-0911 • Vol. 17(34) 2025 • e2159
Secretaría de Educación Pública de México. (2022). Metodología del aprendizaje basado en proyectos (ABP). https://educacionbasica.sep.gob.mx/wpcontent/uploads/2022/06/Metodologia-ABP-Final.pdf
Soto Quiroz, R. I. y Yogui Takaesu, D. N. (2020). Análisis de las dificultades que presentan los estudiantes universitarios en matemática básica. Apuntes Universitarios: Revista de Investigación, 10(2), 107-120. https://www.redalyc.org/journal/4676/467662252001/html/
Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. (2008). Plan de estudio de la carrera de Profesorado en Matemáticas en el grado de Licenciatura.
Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. (2018). Descripción mínima del curso de Matemáticas
Valdez Marquez, S. J., Pitisaca Díaz, T. C., Gamboa Correa, J. W., Aguirre Chimborazo, H. G. y Caiza Yanez, W. G. (2024). Estrategias metodológicas para la enseñanza de la matemática para estudiantes con discalculia del nivel Bachillerato. Latam: Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5), 5213-5238. https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2967
Vargas Vargas, N. A., Niño Vega, J. A. y Fernández Morales, F. H. (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por TIC para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Boletín Redipe, 9(3), 35-48. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i3.943
Downloads
Published
-
Abstract77
-
PDF (Español)9
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Víctor Adolfo Cárdenas Pérez, Yusimí Guerra Veliz, Alejandra Jacqueline Cáceres Aguilar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.