This is an outdated version published on 2022-10-11. Read the most recent version.

José Luis Pardo’s notion of space and rethinking aesthetic’s subject

Authors

  • Isabella Builes Roldán Universidad Nacional de Colombia
  • Jorge William Montoya Santamaría

DOI:

https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1371

Keywords:

city, space, stethogram, image, time

Abstract

In this article we explore the notion of Space in José Luis Pardo’s aesthetics. With this purpose we depart from two of his main books where he explains this concept: Sobre los espacios. Pintar, escribir, pensar and Las formas de la exterioridad. In his work we understand the rethinking of aesthetics’ subject from beauty to sensibility. He answers of how we become sensitive beings by means of habit. His approach is non-subjective or pre-subjective, in terms of his attention to the world itself before subjectivity. The world becomes and expresses itself (even aesthetically). After this, we articulate the notion of space with Pardo’s conception of the city. The main thesis we propose is that the notion of space is crucial to think the redefinition of aesthetics’ subject, to no longer study beauty but to study sensitivity, departing from a non-anthropocentric perspective in order to explain how individuals become through habits, and afterwards they shape their own environment into an inhabitable territory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casciari, H. (2008). El móvil de Hansel y Gretel. Consultado en: https://hernancasciari.com/blog/el_movil_de_hansel_y_gretel el 29 de julio de 2022.

Descartes, R. (1994). Discurso del método. Tratado de las pasiones. Barcelona: RBA Editores.

Deleuze, G. (1994). Lógica del sentido. Barcelona: Paidós.

Deleuze, G. (2002). Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu.

Deleuze, G. & Guattari, F. (1993). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.

Ferrater Mora, J. (1994). Diccionario de filosofía. Tomo II. E-J. Bar­celona: Ariel.

Gadamer, H. (1998). Verdad y método II. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Hume, D. (2014). Tratado de la naturaleza humana. Buenos Aires: FV Ediciones.

Juarroz, R. (1987). Poesía vertical, Vuelta, 123. Consultado en: https://letraslibres.com/wp-content/uploads/2016/05/Vuelta-Vol11_123_02PsVtRJz.pdf el 20/05/2022.

Leroi-Gourhan, A. (1971). El gesto y la palabra. Venezuela: Ediciones de la Biblioteca de la Universidad Central de Venezuela.

Heredia. J. M. (2011). Deleuze, von Uexküll y “la Naturaleza como música”. A Parte Rei. Revista de filosofía. Consultado en: http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/heredia75.pdf el 1/02/2021.

Heredia, J. M. (2021). El concepto uexkülliano de mundo circun­dante y sus desplazamientos. Universitas Philosophica, 76 (38), pp. 15-47.

Lorenz, K. (1971). Sobre la agresión: el pretendido mal. México: Siglo XXI.

Montoya, J. (2004). Aproximación al concepto analogía en la obra de Gilbert Simondon. Co-herencia, 1(1), pp. 31-50.

Parra, J. (2015) ¿Qué es un estetograma? Reflexiones en torno al devenir sensible del espacio. Revista Colombiana de Pensamiento Estético e Historia del Arte (3), pp. 63-85.

Pardo, J. (1990). Deleuze: Violentar el pensamiento. Fuenlabrada: Editorial Cincel.

Pardo, J. (1991). Sobre los espacios: pintar, escribir, pensar. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Pardo, J. (1992). Las formas de la exterioridad. Valencia: Pre-Textos.

Platón (2003). Diálogos. Volumen V. El sofista. Obra completa en 8 volúmenes. Madrid: Gredos.

Simondon, G. (2013). Imaginación e invención. Buenos Aires: Cac­tus.

Simondon, G. (2014). La individuación a la luz de las nociones de forma e información. Buenos Aires: Cactus.

Von Uexküll, J. (2014). Cartas biológicas a una dama. Buenos Ai­res: Cactus.

Published

2022-10-11

Versions

Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    301
  • PDF (Español (España))
    455

How to Cite

Builes Roldán, I., & Montoya Santamaría, J. W. (2022). José Luis Pardo’s notion of space and rethinking aesthetic’s subject. REVISTA NODO, 17(33), 84–93. https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1371

Metrics