Academic production in Arts Faculty: A musician´s view.
Keywords:
Academic work and artistic work, academic relevance of Arts at universityAbstract
This article focuses upon the educational scope of arts in population general education as well as the expected commitment to contributing the cultural process of development by the arts institution and artists involved in educational affairs at Colombian universities. In this way, those artists are challenge to present their creative output and their reflexive writings on the latest altogether as a required accomplishment for achieving the above mentioned contribution as it is regarded as a relevant issue of university mission.
Downloads
References
Berlin, Isaiah (1998). El sentido de la realidad: sobre las ideas y su historia. Traducción Pedro Cifuentes. Madrid: Taurus, Santillana.
Bernal, J. B. (1993). La Calidad: desafío que enfrenta la educación en el momento actual. Proyecto UNESCO/ Países Bajos, 519. Recuperado en abril de 2013 de www.adunca.com.ar
Bourdieu, P. (1990). “Algunas propiedades de los campos”, en: Sociología y cultura, pp. 135 141. Traducción Martha Pou. México: Editorial Grijalbo.
Brunner, J. J. (1990). Educación superior en América Latina: cambios y desafíos, pp. 122-128, Santiago de Chile: Fondo de cultura Económica.
Calderón, Jorge (2005). “Las vanguardias históricas en perspectiva”, en: Nómadas, Servicio de Publicaciones, Universidad Complutense de Madrid España.
Cárabes, J. de Jesús (1972). Historia activa de México. México: Editorial progreso.
Cencillo, Luis (2000) Creatividad, Arte y Tiempo: una Antropología del arte. Madrid: Syntagma Ediciones.
Derrida, Jean (2002) El porvenir de la profesión o la Universidad sin condición. Editorial Postdata: San Juan de Puerto Rico. 124 La obra. Producción académica en las artes: la visión de un músico
Eich, Eric (2003). Cognición y emoción. Traducción Jasone Aldekoa. Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer.
Eisner, Elliot. “¿Qué puede aprender la educación de las artes?” (2004). Video recuperado en mayo de 2013 de http://www.youtube.com/watch?v=4R6rasalOZ0
Estatuto General de la Universidad Distrital. Capítulo II Principios y Objetivos. (s.f.) recuperado en Abril de 2013 de http://www.udistrital.edu.co/#/universidad. php/funcion.
Estrategias, Acuerdo 001. Universidad del Valle (2002). Recuperado en abril de 2014 de http:// secretariageneral.univalle.edu.co/consejo-superior/ acuerdos/2002/acu-001.pdf
Frondizi, Risieri. (1972)¿Qué son los valores? México: Fondo de Cultura Económica.
Fundamentos de la visión de la universidad de Cundinamarca.(s.f.) recuperado en Abril de 2013 de http:// www.unicundi.edu.co/documents/rectoria/PEI.pdf
Funciones misionales. Universidad de Antioquia. (1994). Recuperado en Abril de 2013 de http:// www.udea.edu.co/portal/page/portal/portal/a.Infor macionInstitucional/a.QuienesSomos/C.funcionesMisionales
García Molina, José. “Profesar la profesión de profesor. Entre el filósofo y el agente doble”, en: Athenea Digital, 13(1): xx-xx (marzo 2013) - Universidad de Castilla-La Mancha.
Green, Lucy (2001). Música, género y educación. Trad: Pablo Manzano. Editorial Morata. Madrid.
Grau, Eduardo (1989). Una Filosofía del Tiempo encarnada en lo sensible: las categorías del pensamiento musical. Facultad de Filosofía y letras. MendozaArgentina.
Hernández, Carlos Augusto (2002) Instituto Colombiano para el fomento de la Educación Icfes. Recuperado en abril de 2013 de http://www.virtual.unal.edu. co/cursos/humanas/mtria_edu/2021085/und_0/pdf/ disciplinas.pdf
Información general: fines. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (s.f) recuperado en abril de 2013 de http://www.uptc.edu.co/Infromacioninstitucional/fines.
Kohlberg, Lawrence (1989) El sentido de lo humano: valores, psicología y educación. Bogotá: Biblioteca Internacional.
Meyer, Leonard (2001). La emoción y el significado en la música. Alianza Editorial: Madrid, 2001.
Millán, Raúl (1997) “Los signos del cambio y el orden de las diferencias: Réquiem para una modernidad homogénea”, en: Alteridades, vol. 7, No. 13, pp. 29-33. Universidad Autónoma Metropolitana de México.
Misión-visión. Universidad de Caldas. (s.f) recuperado en abril de 2014 de http://www.ucaldas.edu.co/portal/ mision-vision.
Misión-visión-valores. Universidad de Medellín (s.f.). recuperado en abril de 2014 de http://www.udem.edu. co/index.php/vida-udem/vision-mision-valores.
Proyecto Educativo institucional (2005) recuperado en abril de 2013 de http://www.uan.edu.co/UAN/documentos institucionales.
Proyecto Educativo Institucional. Universidad Militar Nueva Granada (2009) recuperado en abril de 2013 de http://www.umng.edu.co/web/guest/la-universidad/ mvo
Proyecto educativo. Universidad del Tolima (s.f.) recuperado en abril de 2014 de http://www.ut.edu. co/administrativos/index.php/inti/quienes-somos/ politicas-institucionales/proyectoeducativo.
Samaja, Juan (1996) Epistemología y Metodología de la investigación científica. Buenos Aires: Eudeba.
Sánchez Vásquez, Adolfo (1996) Cuestiones estéticas contemporáneas. México: Fondo de cultura económica.
Santamaría-Delgado, Carolina; Chingaté Hernández, Nathalie (2011) “La productividad de las artes en las universidades colombianas: desafíos a los mecanismos de medición del conocimiento”, en: Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 6 (2), pp.
-116
Tagg, Philip (1982). Analysing Popular Music-Theory, Method and Practice. Popular Music 2. Cambridge
University Press
Umaña, Eduardo (1999). Colombia siglo XXI: agenda política, humanismo social o mdominación imperialista. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Vicente, Sonia (2012) Los sistemas de producción estética: un repaso de los sucesos de la cultura estética del mundo occidental. Universidad Nacional de Cuyo. Mendoza.
— (2011). Arte popular latinoamericano: nuevos criterios de valoración. Saarbrücken, Alemania: LA LABERT Academic Publishing GmbH & Co. KG.
Downloads
Published
-
Abstract87
-
PDF (Español)38
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.