AESTHETIC-COMPLEX ENVIRONMENTAL THOUGHT THROUGH CINEMA AS A MEDIATOR

Authors

  • Carlos Alberto Chacón Ramírez Universidad del Quindío
  • César Bustamante Toro Universidad del Quindio
  • Diego Botero Herrera Universidad del Quindío

Keywords:

film appreciation, environmental thinking, critique to developmentç, inhabiting crisis, biodiversity crisis

Abstract

This process of Educational Research aims to build Aesthetic-Complex Environmental Thinking within the B.S. Program in Biology and Environmental Education at the University of Quindío, from generating scenarios of interpretation of some films, in order to think critically and reflexively about development models, ways of inhabiting the land, and the biodiversity crisis. The methodology consisted of selection, projection and analysis of films with their respective literary support or script, namely: Akira Kurosawa's “Dreams,” Luis Buñuel's “The Forgotten Ones,” Antonio Dorado's “Apaporis In Search of One River,” Charlie Chaplin's “Modern Times” and “The Gold Rush”, Carlos César Arbelaez's “The Colors of The Mountain,” Jairo Carrillo's “Small Voices,” José Luis Cuerda's “Butterfly,” and Disneynature's “Earth.”From these academic scenes stories of participants emerge, from which in turn trends of thought are constructed, in the manner of statements, such as: an anthropocentric view of the world as an inheritance of modern thought, the monstrosity within the thinking about relations with nature, the crisis of science as a civilizing crisis, the devastation of nature and culture as a crisis of meaning in life, and rethinking the ways of inhabiting, as keys of resistance against intemperate growth/progress. These statements and their written elaboration are performed taking into account authors in the field of contemporary environmental thought and expert writers on film appreciation and analysis, and are considered findings or conclusions, entitled in this work as investigative emergencies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ángel, A. (1997). Desarrollo sostenible o cambio cultural. Cali, Colombia: Corp. Universitaria Autónoma de Occidente.

Ángel, A. (2003). La diosa Némesis: desarrollo sostenible o cambio cultural. Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.

Ambros, A. y Breu, R. (2007). Cine y educación. El cine en el aula de primaria y secundaria. Barcelona, España: Grao.

Bauman, Z. (2006). La vida líquida. Barcelona, España: Paidós.

Boff, L. (2000). La dignidad de la tierra; ecología, mundialización, espiritualidad: la emergencia de un nuevo paradigma. Valladolid: Editorial Trotta.

Chacón, C. (2011). Pensamiento Ambiental del maestro: Ethos-Cuerpo en clave de Bio-Geo-Poéticas del habitar. Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Commoner, B. (1973). El círculo que se cierra. Barcelona, España: Plaza & Janes Editores.

Debord, G. (2006). El planeta enfermo. Barcelona, España: Editorial Anagrama.

De la Torre, S., Pujol, M. y Rajadell, N. (2005). El cine un entorno educativo, diez años de experiencias a través del cine. Madrid, España: NARCEA.

Durán, M. (2009). La máquina cinematográfica y el arte moderno: relaciones entre la fotografía, el cine y las vanguardias artísticas. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Escobar, A. (2000). El lugar de la naturaleza y la naturaleza del lugar: ¿Globalización o postdesarrollo? En Lander, E. (Ed.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latinoamericanas. (pp. 155 – 200). Buenos Aires: CLACSO – UNESCO.

Galeano, E. (1994). Úselo y tírelo. El mundo del fin del milenio visto desde una ecología latinoamericana. Buenos Aires: Planeta.

Morin, E. (2000). Los Siete Saberes Necesarios a la Educación del Futuro. Caracas: UNESCO.

Morin E, Ciurana E, Motta R. (2002). Educar en la era planetaria. España: Gedisa.

Noguera, A. (2003). El reencantamiento del mundo. Manizales: Universidad Nacional de Colombia.

Noguera, A., & Pineda, J. (2011). Concepciones de mundo y sentidos de realidad. Pensamiento ambiental y educación en clave estética-compleja. En Reyes, J., & Castro, E. (Ed.). Contornos educativos de la sustentabilidad. (pp. 145-178). Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Ospina, W. (1993). Es tarde para el hombre. Bogotá: Penguin Random House Grupo Editorial Colombia.

Pérez, R. (2010). Cine y Educación: explotación didáctica y algunas experiencias educativas. II Congrés Internacional de Didactiques.

Serres, M. (1991). El contrato natural. Valencia, España: Editorial Pretextos.

Subirats, E. (2011). Proceso a la civilización: la crítica de la modernidad en la historia del cine. Madrid: Ediciones de intervención cultural Montesinos.

Taylor, P. (2005). La ética del respeto a la naturaleza. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Published

2015-12-15
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    290
  • PDF (Español (España))
    208

How to Cite

Chacón Ramírez, C. A. ., Bustamante Toro, C., & Botero Herrera, D. (2015). AESTHETIC-COMPLEX ENVIRONMENTAL THOUGHT THROUGH CINEMA AS A MEDIATOR. REVISTA NODO, 10(19), 42–57. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/123

Issue

Section

Artículos

Metrics