Violence and the city A cinematographic approach
Keywords:
Urban violence, Colombian movies, film criticismAbstract
The article presents a cinematographic approach to urban violence in Colombia from the point of view of local feature films. Based on the country’s violence time periods, agreed by both historians and filmmaking critics, the author selected
six pictures that deal with the issue of violence within urban settlements to present a variety of positions towards the matter, such as the so called bipartisan violence in cities and municipalities, urban marginality and the ever more presence of drug dealing in the society, examining them in terms of what theoreticians and reviewers have already acknowledged. As a conclusion, the author emphasizes on the lack of analysis by
Colombian critics that either turn down the subject of violence in the search of a more “positive” cinematography overlooking a reality that involves a vast portion of the population, or
limit their scrutiny to verifying that what is being portrayed in the movies is historically correct without getting into broader discussions, leading to the fact that most truly critical proposals are actually coming from foreign universities.
Downloads
References
Álvarez, Luis Alberto (1998) Páginas de cine, volumen 3. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Ceballos, Maritza (2006) Las pasiones: interacción y retórica. Disponible en: http:// www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S0120-48232006000200012 &ng=en&nrm=en&nrm=iso Consultado 14 de mayo de 2010.
Cóndores no entierran todos los días (1984) Director Francisco Norden. Colombia: Procinor Ltda.
Confesión a Laura (1991) Director Jaime Osorio. Colombia, Cuba: Meliès Producciones, Icaic y TVE.
Chaparro, Hugo (2005) Gracias Divino niño por el cine revelado, en Kinetoscopio Vol. 15, No 73.
D`Ascia, Luca (2006) Sumas y restas de Víctor Gaviria. Una mirada antropológica sobre el narcotráfico, en Kinetoscopio Vol. 15, No 74.
Gómez, Santiago (1994) La obra de Víctor Gaviria, los pulmones limpios, en Kinetoscopio No 26.
Jáuregui, Carlos (2003) Violencia, representación y voluntad realista: entrevista a Víctor Gaviria. Imagen y subalternidad: el cine de Víctor Gaviria. En Revista Objeto visual N° 9 Caracas: Cuadernos de Investigación de la Cinemateca Nacional de Venezuela.
Jáuregui, Carlos & Juana Suárez (2002) Profilaxis, traducción y ética: la humanidad desechable, en Rodrigo D no futuro, La vendedora de rosas y La virgen de los sicarios, en Revista Iberoamericana, Vol. 68, No 199.
Kantaris, Geoffrey (2008) El cine urbano y la tercera violencia Urbana. Versiones, subversiones y representaciones del cine colombiano. Investigaciones recientes, XII Cátedra Anual de historia Eduardo Restrepo Tirado. Bogotá: Ministerio de Cultura y Museo Nacional.
La vendedora de rosas (1998) Director Víctor Gaviria. Colombia: Producciones Filmamento.
La primera noche (2003) Director Luis Alberto Restrepo. Colombia: Congo films.
Montoya, Cesar (1990) El cine colombiano tiene futuro, entrevista a Víctor Gaviria, en
Kinetoscopio, No 3.
Osorio, Oswaldo. (2003) De la guerra al destierro y el desamor, en Kinetoscopio Vol. 14, No 65
Osorio, Oswaldo (2005) Comunicación, cine colombiano y ciudad. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Ospina, Luis (s. d.) El cine urbano y la tercera Violencia colombiana. Disponible en http://www.luisospina.com/Sobresuobra/rese%CC%83as/E1%20cine%20 y%201a%20tercera%20violencia%20colombiana.pdf Consultado 10 de mayo de 2010.
Palacios, Marco & Frank Safford (2002) Colombia, país fragmentado, sociedad dividida. Su Historia. Bogotá: Editorial Norma.
Pulecio, Enrique (1999) Cine y violencia en Colombia. En Arte y violencia, Álvaro Medina. Bogotá: El museo.
Rodrigo D no futuro (1989) Director Víctor Gaviria. Colombia: FOCINE.
Sumas y restas (2001) Director Víctor Gaviria. Colombia: La Ducha Fría Producciones.
Suárez, Juana (2009) Cinembargo Colombia: Ensayos críticos sobre cine y cultura. Cali: Editorial Universidad del Valle.
Uffinelli, Jorge (2003) Víctor Gaviria. Cuadernos de Cine colombiano, Nueva época N° 3. Bogotá: Cinemateca Distrital – IDCT.
Downloads
Published
-
Abstract168
-
PDF (Español)228
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.