Animals in art and hybridization as basis for creative explorations

Authors

  • Sandra Johana Silva-Cañaveral

Keywords:

Aesthetic categories, phobias, repulsion, horror

Abstract

The article presents an outlook of the symbolic connotation given to the animal image throughout the history of art, from prehistoric times up to today, focusing on contemporary tendencies. It tackles the issue by analyzing the concept of conflictive beauty and its relation with abjection, horror and repulsion notions, and by studying animal roles as metaphors in art works and performances, their usage in pigments’ production, and the excesses towards animals committed by some artists in their proposals. Given its research/ creation approach, it examines the relation between human beings and one of the oldest parasites (the Ctenocephalides canis flea), and from that standpoint it suggests phobias and hybridization as foundation for graphic and creative explorations. It concludes that art, particularly since the early avant gardes of the twentieth century, has endowed its works with a language in which the meaning of “animalness” is portrayed through aesthetic categories that have gone beyond the beautiful to embrace the monstrous, the sinister and the ugly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auge, Marc (2000) Los no lugares. Espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa.

Adell Creixell, Anna (2009) Metáforas zoomorfas. En Revista Internacional de Arte Lápiz, Nº 256: 59-77.

Biosca, Anna; Murugarren, Plácido & Javier Tomás (Editores), (s. d.) Atlas Universal de Filosofía. Barcelona: Grupo Océano.

Castillo, Gustavo (2010) Peste Bubónica. En http:// www.entornomedico.org/salud/saludyenfermedades/ alfaomega/pestb.html Consultado 18/05/2010.

Danto, Arthur (2005) El abuso de la belleza. Barcelona: Paidós.

Deleuze, Gilles (1988) El abecedario. Disponible en http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/videodeleuze.html Consultado 23/03/ 2010.

Derrida, Jacques (2008) El animal que luego estoy si(gui)endo. Madrid: Trotta.

Domínguez, Javier; Fernández, Carlos; Giraldo, Efrén & Jerónimo Tobón (2010) ¿Quién le teme a la belleza? Colombia: La Carreta Editores.

Eco, Umberto (2007) La historia de la fealdad. Traducción de María Pons Irazazábal. Barcelona: Lumen.

Eliade, Mircea (1993) El chamanismo y las técnicas arcaicas del éxtasis. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Foster, Hall (2001) El retorno de lo real. La vanguardia a finales

Freud, Sigmund (1979) Lo ominoso. En Obras completas Volumen XVII. Buenos Aires: Amorrortu.

Jaspers, Karl (1958) Filosofía Tomo I. Madrid: Revista de Occidente, Ediciones de la Universidad de Puerto Rico.

Jordá Cerdá, Francisco (1957) Notas de pintura rupestre solutrense. Zephyrus, Vol. 8: 93-102.

Jordán Montes, Juan (2001-2002) Los animales en el arte rupestre postpaleolítico de la Península Ibérica: emblemas, alegorías, epifanías y ausencias. Anales de prehistoria y arqueología, Nº 17-18: 37-52. Disponible en http://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=814543

Kristeva, Julia (1980) Los poderes de la perversión. México D. F.: Siglo XXI.

Lacalle Rodríguez, Raquel (1998) Sobre el significado de algunas composiciones del arte paleolítico. Zephyrus, Vol. 51: 265-276.

Loria, Vivianne (2004) Bestiarium. Revista Internacional de Arte Lápiz, Nº 199-200: 108-113.

Montijano, Marc (2007) Las “tiernas criaturas” de Patricia Piccinini. Enhttp://www.homine.com/arte_xx/patricia__ piccini/idex.html Consultado 13/04/2010

Pérez Sandi, Mayra & Rosalba Becerra (2001) Nocheztli: el insecto del rojo carmín. Biodiversitas N° 36: 1-8. Disponible en www.conabio.gob.mx/otros/biodiversitas/ Doctos/pdf/biodiv36.pdf

Popelka Sosa, Roxana (2009) La posmodernidad y su reflejo en las artes plásticas. Arte, Individuo y Sociedad, vol. 21: 89-98. Disponible en http://revistas.ucm.es/ bba/11315598/articulos/ARIS0909110089A.PDF

Read, Herbert (1957) Imagen e idea. La función del arte en desarrollo de la conciencia humana. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Rebollar, Mónica (2004) Carne trascendida. Revista Internacional de Arte Lápiz, Nº 199-200: 68-85.

Salabert, Pere (2004) La redención de la carne. Hastío de la carne y elogio de la pudrición. Murcia: CENDEAC.

Salamanca, Oscar (2005) La memoria del Golfish: presentación y representación del animal en el dibujo occidental de finales del siglo XX. Tesis Doctoral. Barcelona: Inédita.

Segura, Antonio (2009) Entre lo humano y lo animal: Entrevista a Rubenimichi. Disponible en http:// artescontemporaneos.com/entrevista-a-rubenimichi/

Toro, Ricardo José & Luis Eduardo Yepes (1997) Fundamentos de medicina. Manual de psiquiatría. Medellín: Corporación para Investigaciones Biológicas.

Published

2011-06-14
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    484
  • PDF (Español)
    272

How to Cite

Silva-Cañaveral, S. J. . (2011). Animals in art and hybridization as basis for creative explorations. REVISTA NODO, 5(10), 39–54. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/51

Issue

Section

Artículos

Metrics

Most read articles by the same author(s)