Turn of the century Paris and Bogota as seen by their painters (19th to 20th century)

Authors

  • Mauricio Prada-Jurado

Keywords:

Art and the city, city paintings, Escuela de la Sabana (Bogota)

Abstract

The article analyzes some city paintings about Paris and Bogota done by local artists around the turn of the century, in the late 1800s and early 1900s, taking into account two kinds of urban pictorial representations: i) urban scenes paintings, in which the city is the place for life and so human figures are relevant to the composition; and ii) urban landscape paintings, in which the main character is the city itself and, therefore, portrays of its inhabitants are quite uncommon. From this double point of view, the author examines images of Paris, including, the first dagurreotype as well as works by famous impressionists like Pissarro, Renoir, Van Gogh and Monet; and so it does with the images of Bogota done by two members of the Escuela de la Sabana (Savannah School): Luis Núñez Borda and Fídolo Alfonso González Camargo. Among others, the article concludes that painting is a useful artistic technology for understanding the complexities of the urban experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baudelaire, Charles (2004). El pintor de la vida moderna. Trad. de Alcira Saavedra. Valencia: C.O.A.A.T.

Baxandall, Michael (1978). Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento. Barcelona: Gustavo Gili.

Benevolo, Leonardo (1991). La captura del infinito. Barcelona: Celete Ediciones.

Benjamin, Walter (2005). El libro de los Pasajes. Madrid: Akal.

Berman, Marshall (2008). Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. México: Siglo Veintiuno.

Comellas, José Luis (2001). Los grandes imperios coloniales. Madrid: Rialp.

Frisby, David (2007). Paisajes urbanos de la modernidad. Buenos Aires: Editorial Universidad Nacional de Quilmes.

Londoño Vélez, Santiago (2003). Fídolo Alfonso González Camargo: la visión interior. Bogotá: Subgerencia Cultural del Banco de la República.

Lleras Camargo, Alberto (1991). Mi Gente. Bogotá: El Áncora.

Martínez, Carlos (1976). Bogotá, sinopsis sobre su evolución urbana. Bogotá: Escala.

Pini, Ivonne (2000). La imagen de la ciudad en las artes y en los medios. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Prada, Mauricio (2009). Apuntes de clase del Seminario de profundización “La Arquitectura y la Ciudad” dictado por Germán Mejía Pavony en el marco de la Maestría en Historia y Teoría del Arte de la Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, septiembre 9 de 2009.

Samper Ortega, Daniel (1938). Bogotá 1538-1938. Bogotá: Imprenta Municipal.

Sennett, Richard (1997). Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental.

Madrid: Alianza Editorial.

Serrano, Eduardo (1988). Luis Núñez Borda: El Pintor de Bogotá. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá.

Serrano, Eduardo (1990). La escuela de la Sabana. Bogotá: Museo de Arte Moderno de Bogotá.

Zambrano, Fabio (1998). Historia de Bogotá siglo XX. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá

Published

2012-05-14
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    103
  • PDF (Español (España))
    47

How to Cite

Prada-Jurado, M. . (2012). Turn of the century Paris and Bogota as seen by their painters (19th to 20th century). REVISTA NODO, 6(12), 33–44. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/68

Issue

Section

Artículos

Metrics

Most read articles by the same author(s)