Entre el arte sonoro y la música: panorama en Colombia
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v16n31.717Keywords:
Sound art, Sound art in Colombia, Music, SoundscapeAbstract
The aim of this article is to present an overview of music in the contexts of sound art in Colombia, from its confluences and controversies in environments of creation, circulation and formation. A mixed work of compilation, systematization and classification of works on sound art that have taken place in Colombia since the nineties, and the conceptions of sound artists in the country, was carried out in order to present a general perspective and the state of the current discussion on the object of study.
Throughout the text, we will observe the imprint that music has on sound art production, its influence on creation, its permanent participation in festivals, exhibitions and concerts of sound art and the representation in the formative processes that universities have been contributing to the subject. In addition, the tensions generated by the exercise of its definitions, the recognition of the disciplinary limits imposed by tradition and the concepts of matter, space and time that border both disciplines will be discussed.
The research reveals the importance of pursuing the task of systematizing and characterizing the practices of sound art in the country, in order to build a history that must be told in its particular Colombian context.
Downloads
References
Alonso, M. (2003). Entorno sonoro: un ensayo sobre el sonido medioambiental. Resonancias. Acceso el 20 de abril de 2018. http://www.ccapitalia.net/reso/articulos/entorno_sonoro/entorno_sonoro.htm
Bejarano, M. (15 de agosto de 2017). Entrevista personal/Entrevistadores: Jorge Mario Díaz, Roberto Cuervo Pulido, Efraín Durán, Restaurante, Bogotá, Colombia.
Brianza, A. (2016). Paisaje Sonoro. Contexto y comienzo de un proyecto subterráneo. ARTilugio, (3). 20-29.
Castellanos Camacho, N. (2014). Una nueva música, una nueva escucha: Tiempo, espacio y escucha en la música contemporánea. [Tesis de maestría]. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/16418
Colectivo Sonnos (febrero de 2017). Entrevista personal/Entrevistadores: Jorge Mario Díaz, Roberto Cuervo Pulido, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.
Cuervo, R. (2015). La ecología del paisaje sonoro de la ciudad: un aporte a la sostenibilidad urbana. Dearq, (16). 90-103. http://dx.doi.org/10.18389/dearq16.2015.06
Donado Sarmiento, L. (2017). Punto ciego: oscilaciones. [Tesis de maestría]. Universidad Nacional de Colombia. http://www.bdigital.unal.edu.co/58408/
Fischerman, D. (2011). Después de la música. El siglo xx y más allá. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
García Piedrahita, R. (marzo de 2017). Entrevista personal/Entrevistadores: Jorge Mario Díaz, Roberto Cuervo, Bogotá, Colombia.
García Vargas, C. P. (2016). Música experimental, música nova: revolución en las artes y el sonido. [Tesis de pregrado]. Universidad de los Andes. https://univdelosandes.on.worldcat.org/search?databaseList=638&queryString=kw%3Amusica+experimental%2C+musica+nova#/oclc/1008641682
Gómez, J. (2014). La liberación del sonido. Las artes sonoras y su campo expandido. Edición Kindle.
Gómez, J. (febrero de 2017). Entrevista personal/Entrevistador: Jorge Mario Díaz, Biblioteca Virgilio Barco, Bogotá, Colombia.
Gómez, S. J. (2013). Radioarte. Los 40 secundarios. Acceso el 28 de abril. https://los40secundarios.wordpress.com/2013/12/16/radioarte/
González Aktories, S. (2008). Poesía sonora, arte sonoro: un acercamiento a sus procesos de semiosis. Acta Poética, 29, (2), 375-392.
Heon, L. (2005). In Your Ear: hearing art in the twenty-first century. Organised Sound 10, (2), 91-96.
Herrera Ruíz, L. F. (2013). Una concepción sonora del mundo. [Tesis de maestría]. Universidad Nacional de Colombia. http://www.bdigital.unal.edu.co/12047/
Lander, D. (1990). Arte Musical / Arte Sonoro. Acceso el 20 de abril de 2018. http://www.musicaexmachina.com/mem03/ensayos/arte.htm
Licht, A. (2009). Sound Art: Origins, Development and Ambiguities. Organised Sound 14, (1), 3-10. doi:10.1017/S135577 1809000028.
Jaramillo Arango, J. (2018). Cartografías de la sorpresa: prácticas artísticas y paisajes sonoros urbanos en Colombia. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas 13, (1), 173-191. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae13-1.cspa
Molina Alarcón, M. (2006). Restituir el Patrimonio del Arte Sonoro de la Vanguardia Histórica: Reconstrucciones, versiones, revisiones, subversiones y perversiones. Ponencia pronunciada en la Universidad de Sevilla, 12-16 de diciembre.
Molina Alarcón, M. (2008). El Arte Sonoro. Itamar (1), 213-234.
Molina Alarcón, M. y Cerdà y Ferré, J. (2012). Entre el arte sonoro y el arte de la escucha. Introducción. Arte y políticas de identidad (7). Acceso el 20 de abril de 2018. https://digitum.um.es/xmlui/handle/10201/41683
Morales, J. F. y Ruiz, C. A. (2013). Música concreta, elemento co- protagónico en la producción de animación experimental. [Tesis de pregrado]. Universidad ICESI. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/handle/10906/72011
Pardo Salgado, C. (2012). En los arenales del arte sonoro. Arte y políticas de identidad (7), 15-28. Acceso el 20 de abril de 2018. http://revistas.um.es/api/article/view/173931
Pardo Salgado, C. (2014). La escucha oblicua. Una invitación a John Cage. Madrid: Sexto Piso.
Reyes, J. (2006). Perpendicularidad entre arte sonoro y música. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación 1(20), 57-62.
Rocha, M. (2004). El arte sonoro. Hacia una nueva disciplina. Resonancias. Acceso el 28 de abril. http://www.ccapitalia.net/reso/articulos/rocha/artesonoro.htm
Rocha, M. (2007). La expansión de la escultura y de la instalación sonora en el arte. Sulponticello. Acceso el 28 de abril. http://www.sulponticello.com/la-expansion-de-la-escultura-y-de-la-instalacion-sonora-en-el-arte-1/#.WuU7jy5ubIU
Vélez, D. (marzo de 2017). Entrevista personal/Entrevistadores: Jorge Mario Díaz, Rodrigo Díaz, Gina Mesa, Apartamento de David, Bogotá, Colombia.
Villegas Pabón, A. (2016). Concepción de la obra “Elektromugre” dentro de la música experimental y el arte sonoro. [Tesis de pregrado]. Universidad de los Andes. http://repositorio.uniandes.edu.co/xmlui/handle/1992/1284?show=full
Downloads
Published
-
Abstract209
-
PDF (Español)143
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jorge Mario Díaz Matajira, Roberto Cuervo Pulido, Alejandro Brianza, Rodrigo Iván Díaz Sánchez, Efraín Fernando Durán Céspedes, Gina Paola Mesa Ruiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.