Social diversity and people’s relocation, another challenge in the Bogota River restoration process

Authors

  • Carlos Alberto Molina-Prieto

Keywords:

Social management plans, social methodologies, environmental reserve zones

Abstract

The article approaches the Bogota River environmental and hydraulic restoration process from a social perspective. Taking World Bank’s considerations for financing this particular kind of endeavors, it starts by analyzing the physical and social complexities of those lots required to execute the project, finding three different types of land ownership: private property, public property and river bank improvement possession. Then, it studies the Social Management Plan projected by the CAR (Regional Autonomous Corporation, in Spanish) —with the consultancy of one of the authors as part of the World Bank—, which proposes several solutions to the various social and economic conditions of landowners and property possessors. Finally, it concludes that different attention when it comes to institutions, private proprietors and vulnerable families in possession imply countless strategies that make the Bogota River restoration management task even more complex.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Interamericano de Desarrollo-BID (1998). Política Operativa OP 710 - Reasentamiento Involuntario. Washington D.C.: BID.

Banco Mundial (2001). Política Operacional OP 4.12 - Reasentamiento Involuntario. Washington D.C.: Banco Mundial.

Camacho, L.A. & DíazGranados, M. (2003). Metodología para la obtención de un modelo predictivo de trasporte de solutos y de calidad del agua en ríos – caso río Bogotá. En Seminario internacional la hidroinformática en la gestión integral de recursos hídricos: memorias. Colombia: Cinara, pp. 73-82.

Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca-CAR (2011). Carta Ambiental, Edición Número 27. Bogotá: CAR.

Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca-CAR (2009). Adecuación Hidráulica y Recuperación Ambiental del río Bogotá - Anexo 2. Bogotá: CAR.

Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca-CAR (2005). Acuerdo N° 44 del 28 de diciembre de 2005 - Por el cual se determina la estructura de la Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca - CAR, con sus dependencias, y se dictan otras disposiciones. Bogotá: CAR.

Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca-CAR (2010). Plan de Gestión Social para la compra de áreas y derechos adquiridos sobre los terrenos que requiere el proyecto de adecuación hidráulica y recuperación ambiental del río Bogotá-Colombia. Bogotá: CAR.

Departamento Nacional de Planeación-DNP (2009). Documento CONPES 3631 - Garantía de la nación a la Corporación Autónoma Regional de Cundinamarca -CAR- para contratar una operación de crédito público externo con la banca multilateral hasta por la suma de US$ 250 millones o su equivalente en otras monedas destinado a financiar parcialmente el proyecto adecuación hidráulica y recuperación ambiental del río Bogotá. Bogotá: Consejo Nacional de Política Económica y Social / Departamento 42 Diversidad social y reasentamiento de población, un reto más en la recuperación del río Bogotá Nacional de Planeación.

Departamento Nacional de Planeación-DNP (2004). Documento CONPES 3320 - Estrategia para el manejo ambiental del río Bogotá. Bogotá: Consejo Nacional de Política Económica y Social /Departamento Nacional de Planeación.

International Finance Corporation-IFC (2006). Norma de desempeño 5- Rev 0.1 Adquisición de tierras y reasentamiento involuntario. Washington D. C.: IFC.

Maldonado, Juan Camilo (2008). Descontaminación del río Bogotá, cronología de un fracaso. Caracol Radio. Revisado 25/01/2012 desde internet: http://www.caracol. com.co/noticias/bogota/descontaminacion-del-rio-bogota-cronologia-de unfracaso/20080515/nota/596861.aspx

Molina Prieto, Carlos Alberto (2005). Directrices para la elaboración de planes de reasentamiento. Bogotá: Ministerio de Transporte.

Molina Prieto, Carlos Alberto & Victoria Morales, María Irene ((2011). Investigación analítica de la gestión social y predial en la construcción de infraestructura para Sistemas Integrados de Transporte Masivo-SITM, en cinco ciudades Colombianas. En Revista NODO, vol. 5, N° 10: 21-38.

Pérez Preciado, Alfonso (s.f.). El problema del río Bogotá. Revisado 15/02/2012 desde internet: http://www.alverdevivo.org/Documentos/EL%20 PROBLEMA%20DEL%20RIO%20BOGOTA.pdf

The Equator Principles Association (2006). Principios del Ecuador. Estándar del sector financiero para determinar, evaluar y administrar el riesgo socio ambiental en la financiación de proyectos. Washington D.C.: The Equator Principles Association.

Secretaría Distrital de Ambiente-SDA (2004). Programa de descontaminación del río Bogotá. Revisado 10/12/2011 desde internet: http://www.secretariadeambiente. gov.co/sda/libreria/pdf/riobogota/crono.pdf

Secretaría General del Senado de la República (2011). Código Civil. Bogotá: Secretaría General del Senado de la República.

Published

2012-12-14
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    120
  • PDF (Español)
    39

How to Cite

Molina-Prieto, C. A. . (2012). Social diversity and people’s relocation, another challenge in the Bogota River restoration process. REVISTA NODO, 7(13), 23–42. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/74

Issue

Section

Artículos

Metrics