Form and architectural work in the projection and occurrence of architectural landscape
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v11n21.794Keywords:
Nature, Landscape, Composition, Formal determination, Architectural form, Architectural work, PoiesisAbstract
Architecture must consider its condition as a work of art to transcend the contingent character of the architectural object. In this respect, current investigations discuss the making and the manufacture as mediating external relations between the architecture and landscape. In opposition, the poietic befall arises through which architecture is established as a work of art. This approach was analyzed in architectural works and was demonstrated by the event in which the landscape is revealed.
Downloads
References
Abalos, I. (2005). Atlas pintoresco. Vol. 1: el observatorio. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili, SA.
Arendt, H. (2009). La condición humana. Buenos Aires: Paidós.
Argan, G.C. (1984). El concepto del espacio arquitectónico, desde el Barroco a nuestros días. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
Armesto, A. (2000). Arquitectura y naturaleza. Tres sospechas sobre el próximo milenio. Revista DPA 16 , pp. 34-43.
Escorcia, O. (2010). Manual para la investigación. Guía para la formulación, desarrollo y divulgación de proyectos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Ching, F. (2002). Forma, espacio y orden. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
Correal, G.D., Francesconi, R., Rojas, P., Elígio, C.A., Quiroga, E., Páez, A., & Salinas, Á.M. (2015). Aprendizaje, composición y emplazamiento en el proyecto de arquitectura. Un diálogo entre las aproximaciones analógica y tipológica. Bogotá: Universidad Católica de Colombia.
Frampton, K. (2012). El estatus del hombre y el estatus de sus objetos. En: K. Frampton, Kenneth Frampton (pp. 65-103). Pamplona. España: T6) ediciones. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad de Navarra. Frampton, K. (2002). Rappel à l´Ordre: The Case for the Tectonic. En: K. Frampton, Labour, work and Architecture: Collected Essays on Architecture and Design (pp. 91-103). London: Phaidon Press Limited.
Frampton, K. (1999). Estudios sobre cultura tectónica: poéticas de la construcción en la arquitectura de los siglos XIX y XX. Madrid: Ediciones Akal, S.A.
Garrido, L.D. (2016). Neurociencia Cognitiva de Luis De Garrido. Recuperado de: [https://goo.gl/tqdlgJ].
Heidegger, M. (2010). El origen de la obra de arte (1935). En: M. Heidegger, Caminos de Bosque (pp. 11-62). Madrid, España: Alianza Editorial.
Heidegger, M. (2001). La pregunta por la técnica. En M. Heidegger, Martin Heidegger. Conferencia y artículos. (pp. 9-32). Barcelona, España: Ediciones del Serbal.
Le Corbusier. (1937). Oeuvre Complète 1910-1929.
Le Corbusier. (1949). Casa Curutche, memoria descriptiva. Tecnne / Arquitectura y texto. Recuperado de: [http://goo.gl/jjlo75].
Le Corbusier (1978). Precisiones respecto a un estado actual de la arquitectura y el urbanismo. Buenos aires: Poseidón.
Loos, A. (1993). Arquitectura (1910). En: A. Loos, Adolf Loos. Escritos II 1910 - 1931 (pp. 23-35). Madrid: El croquis editorial.
Quetglas, J. (2004). Promenade Architecturale. En J. Quetglas, Artículos de ocasión. Josep Quetglas (pp. 205-209). Barcelona-España: Editorial Gustavo Gili, S.A. Salmona, R. (2006). Espacios abietos / espacios colectivos. Bogotá, D.C.: Panamericana Formas e Impresos S. A.
Downloads
Published
-
Abstract334
-
PDF (Español)201
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.