Multifunctional modular system: children’s furniture for ages 3 to 9
Keywords:
Children’s furniture, recycling, flexibility, multi-functionalityAbstract
The article addresses the issue of children’s furniture in Colombia. It points out the design deficiencies found in most products currently offered in the market (usefulness for just one or two functions at the greatest, fast obsolescence and high environmental impact), in comparison with those designed in Europe and North America: versatile, multifunctional, built with recycled materials, simple yet efficient, among others. It traces a typical profile of direct and indirect users (children and parents/tutors, respectively), and defines the usual activity zones for kids between 3 to 9 years of age in order to identify the specific functions demanded on their furniture and to determine design strategies and guidelines. Finally, it presents Magoo Modular System, its product concept, its differential value, its design process and its materials. It concludes that multi-functionality and flexibility, versatility and transformation capability are all essential when designing children’s furniture.
Downloads
References
Bejerano González, F. (2009). Características generales del niño y la niña de 0 a 6 años. Cuadernos de Educación y Desarrollo, N° 1. Disponible en http://www. eumed.net/rev/ced/05/fbg2.htm
Bergerón, M. (2000). El desarrollo psicológico del niño. Madrid: Morata.
Farreny, M.T. & Román, G. (1997). El descubrimiento de sí mismo. Barcelona: Grao.
García, B. & Songel, G. (2004). Factores de innovación para el diseño de nuevos productos en el sector juguetero. Valencia, España: Editorial Universidad Politécnica de Valencia.
Gobierno de Chile, Ministerio de salud (S.F.). Instructivo para la evaluación antropométrica de niños menores de 6 años. Chile: Gobierno de Chile/Organización 88 Sistema modular multifuncional: mobiliario para niños de 3 a 9 años Panamericana de la Salud.
Madriz Quirós, C.; Ramírez Coretti, A. & Serrano Montero, R. (2008). Estudio antropométrico para el diseño de mobiliario para niños de edad escolar en Costa Rica. Tecnología en Marcha, vol. 21, N.° 4: 17-28.
Osterrieth, P.A. (1983). Psicologia infantil. Madrid: Morata.
Ruiz Ortiz, M. R. (2001). Tablas Antropométricas Infantiles. Niños y niñas de 5 a 10 años. Estratos 1 y 2, Bogotá. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Shaffer, D. & Kipp, K. (2007). Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. México: Thomson.
Downloads
Published
-
Abstract706
-
PDF (Español)457
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.