Problems in utopia: reflections on aesthetic theories in contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1260Keywords:
contemporary art, contemporary music, visual arts, aesthetic theoriesAbstract
This paper analyzes the reasons why much of contemporary art continues to be an experience not yet assimilated today, focusing on the study of the factors that potentially determine the aesthetic experience of the work of art of our time; it raises a reflection that relates areas of cultural, artistic and historical knowledge, with a view to offering a work that delves into the creative processes of contemporary art and the origin of detachment between contemporary and public art. The statements about the presence of romantic culture and the need for a new viewer can offer light to place us in the reality of the problem, and possibly the excess of aesthetic discourse is the cause of it, as well as the abandonment of the theory of proportion and harmony in the plastic and visual arts, and the renunciation of the idea of narration in musical art.
Downloads
References
Benjamin, W. (1920/1988). El concepto de crítica de arte en el romanticismo alemán. Barcelona: Península.
Benjamin, W. (1936/2021). La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica y otros ensayos sobre arte, técnica y masas. Madrid: Alianza.
Boulez, P. (2003). La escritura del gesto. Conversaciones con Cécile Gilly. Barcelona: Gedisa.
Burrows, J. (2005/2012). Guía completa de la música clásica. Madrid: Akal.
Cage, J. (1996/2013). Music. Conversaciones con Joan Retallack. Santiago de Chile: Metales Pesados.
Copland, A. (1939/2018). Cómo escuchar la música. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Da Vinci, L. (1542/1964). Tratado de pintura. Madrid: Espasa- Calpe.
Damasio, A. (2017/2018). El extraño orden de las cosas. La vida, los sentimientos y la creación de las culturas. Barcelona: Destino.
Eco, U. (2004/2005). Historia de la belleza. Barcelona: Lumen.
Ehrenzweig, A. (1953/1976). El psicoanálisis de la percepción artística. Barcelona: Gustavo Gili.
Feldman, M. (1967/2012). Pensamientos verticales. Buenos Aires: Caja Negra.
Foster, H. (ed.). (1985/2010). La postmodernidad. Barcelona: Kairós.
Fischerman, D. (2011). Después de la música. Buenos Aires: Cadencia.
Gombrich. E. H. (1950/2013). La historia del arte. Nueva York: Phaidon.
Gompertz, W. (2012/2013). ¿Qué estás mirando? 150 años de arte contemporáneo. Madrid: Taurus.
Goodall, H. (2013/2015). Una historia de la música. La contribución de la música a la civilizacion, de Babilonia a los Beatles. Barcelona: Antoni Bosch.
Hughes, R. (1991/2000). El impacto de lo nuevo. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
Kandinsky, W. (1911/1996). De lo espiritual en el arte. Barcelona: Barral.
Kyle, G. (2010). No Such Thing As Silence: John Cage’s 4’33”. New Heaven: Yale University Press.
Kubler, G. (1988/1998). La configuración del tiempo. Madrid: Nerea.
L’Ecuyer, C. (2015). Educar en la realidad. Barcelona: Plataforma Editorial.
LeWitt, S. (1967). Paragraphs on conceptual art. Artfrorum 5, (10), 79-83.
Luria, A. (1973). The working brain: An introduction to neuropsychology. Nueva York: Basic Books.
Marina, J. A. (2006). Anatomía del miedo. Barcelona: Anagrama.
Ross, A. (2007/2009). El ruido eterno. Barcelona: Seix Barral.
Saehredent, C. y Kittl, S. (2009). Yo también podría hacerlo. Barcelona: Ma Non Troppo.
Schoenberg, A. (1922/1979). Tratado de armonía. Madrid: Real Musical.
Stockhausen, K. (1985/1988). Entrevista sobre el genio musical. Madrid: Turner.
Storr, A. (1992/2007). La música y la mente. Barcelona: Paidós.
Subirats, E. (1985). La crisis de las vanguardias y la cultura moderna. Madrid: Ediciones Libertarias.
Tatarkiewicz, W. (1976/1986). Historia de seis ideas: arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Madrid: Tecnos.
Vico-Prieto, A. F., Cagigas, A., Rosas, J. M. y Callejas-Aguilera, J. E. (2016). Experimental approach to the study of beauty: The role of Golden proportion. Psicológica, 37, 187-207.
Downloads
Published
Versions
- 2022-10-11 (2)
- 2022-10-11 (1)
-
Abstract956
-
PDF (Español)406
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Antonio Félix Vico Prieto, Ángel Cagigas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.