Decolonial aesthetics and artivism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1443

Keywords:

artivism, collaborative digital cartographies, coloniality, decolonial aesthetic, Ana Mendieta, Shirin Neshar, Andrés Sierra

Abstract

Based on the concept of coloniality, the notion of de­co­loniality is explained in relation to aesthetics under­stood as epistemological, critical, and political reflection. This relationship will allow us to elucidate the purposes of a decolonial aesthetics, which in this article will have art as the focus of analysis. It will be shown how this aes­thetic approach allows art to move to­wards de­co­lo­nial artivism, that is, towards expressive forms of meaning configuration that give rise to actions of resistance and creation against colonial systems of patriar­chal and oppres­sive representation. After pro­posing that aesthetics can enrich and, at the same time, be enriched by expressions of decolonial artivism, it is shown how some works by Ana Mendieta (Cuba), Shirin Neshar (Iran) and Andrés Sie­rra (Colombia) invite us to think about that mutual en­richment. Finally, we refer to the exercise of collective creation called “collaborative digital cartographies” and show how this exercise enhances forms of decolonial artivism, even among those of us who are not artists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta López, M. R. (2022). De la estética como crítica a las gramáticas de la escucha: resistencias estéticas frente a la violen­cia epistémica, Estudios de Filosofía, 66. Versión en inglés: Acosta López, M.R. (2021). From Aesthetics as Critique to Grammars of Listening: On Reconfiguring Sensibility as a Political Project (autobiographical essay). Journal of World Phi­losophies, 6, pp. 139-156.

Aladro-Vico, E., Jivkova-Semova, D., Nottingham, O. (2018). Ar­tivismo, un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora. Comunicar, 57, vol. XXVI, pp. 9-18. https://doi.org/10.3916/C57-2018-01

Assis, D. (2022). Colonialidad, en Rufer, M. (coord.), La colonialidad y sus nombres: conceptos clave. Siglo Veintiuno, CLACSO, pp. 39-53.

Bidaseca, K., Sierra, M. (2020). Introducción. En Bidaseca, K. y Sierra, M. Trazos comunes. Estéticas feministas descoloniales de América Latina y Oriente Medio. En prensa.

Cockburn, C. (2015). Standpoint theory, en S. Mojab (ed.), Marx­ism and Feminism. Reino Unido: Zed Books.

Escobar, A. (2011). Epistemología de la naturaleza y colonialidad de la naturaleza. Variedades de realismo y constructivismo, en Cultura y Naturaleza. Aproximaciones a propósito del bicen­tenario de la independencia de Colombia. Bogotá, Centro de In­vestigación y Desarrollo Científico del Jardín Botánico de Bo­gotá José Celestino Mutis, pp. 49-72.

Faba-Zuleta, P. (2020). El cuerpo como acontecimiento. Las formas de operar de lo político en el arte de Ana Mendieta. Arte, Individuo y Sociedad, 32(1), pp. 133-154.

GESCO [Grupo de Estudios sobre Colonialidad] (2012). Estudios decoloniales. Un panorama general, Kula. Antropólogos del Atlántico Sur, 6, pp. 8-21.

Harding, S. (2004a). Introduction: Standpoint theory as a site of Political, Philosophic, and Scientific Debate. En The feminist standpoint theory reader: Intellectual and political controver­sies. Reino Unido: Routledge.

Harding, S. (ed.) (2004b). The feminist standpoint theory reader. Reino Unido: Routledge.

Kristie, D. (2014). Conceptualizing Epistemic Oppression, Social Epistemology. A Journal of Knowledge, Culture and Policy, 28: 2, pp. 115-138, doi: 10.1080/02691728.2013.782585

Lander, E. (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y cien­cias sociales. Perspectivas Latinoamericanas, Buenos Aires: CLACSO.

Lippard L. (1984). Trojan horses, activist art and power en Varios autores (1984), Art after Modernism. Rethinking representation. Nueva York: New Museum of Contemporary Art.

Lugones, M. (2008). Colonialidad y género, Tabula rasa, 9, pp. 73-101.

Maldonado-Torres, N. (2006). Against War. Durham/London: Duke University Press.

Maldonado-Torres, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser: con­­tri­­buciones al desarrollo de un concepto”, en Santiago Castro- Gómez y Ramón Grosfoguel (comps.), El giro decolonial. Re­flexiones para una diversidad epistémica más allá del capi­talismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores/ Universi­dad Central/Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pon­tificia Universidad Javeriana/Instituto Pensar, pp. 127-167.

Maldonado-Torres, N. (2008). La descolonización y el giro descolonial. Tabula Rasa, 9, pp. 61-72.

Medina, J. (2013). The Epistemology of Resistance: Gender and Racial Oppression, Epistemic Injustice, and Resistant Imaginations, Nueva York: Oxford University Press.

Mignolo, W. (2007). Delinking. Cultural Studies, 21 (2), pp. 449-514.

Mignolo, W. (2019). Reconstitución epistémica/estética: la aesthesis decolonial una década después. Calle 14: Revista de In­vestigación en el Campo del Arte, 14(25), pp. 14-22

Mills, Charles W. (1998). Blackness Visible: Essays on Philosophy and Race. Nueva York: Cornell University Press.

Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad, en Bonilla, H. (comp.). Los conquistados. 1492 y la población in­dígena de las Américas. Ecuador: Libri Mundi, Tercer Mundo Eds., pp. 437-448.

Quijano, A. (2000). Modernidad, colonialidad y América Latina, Nepantla. Views from South, I/3, pp. 533-580.

Pitts, A. (2017). Decolonial praxis and epistemic injustice, en I. Kidd, J. Medina, G. Pohlhaus, Jr. (eds.). The Routledge Handbook of Epistemic Injustice. Londres and Nueva York: Routlege, pp. 149-157.

Pollock, G. (2013). Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e his­torias del arte. Trad. de Azucena Galettini. Buenos Aires: Fiordo.

Rancière, J. (2002). La división de lo sensible. Estética y política. Salamanca: Consorcio Salamanca.

Rancière, J. (2013). Aisthesis. Trad. de Horacio Pons. Buenos Aires: Bordes Manantial.

Santos, B. (2018). Introducción a las epistemologías del sur, en Boaventura de Sousa Santos, Maria Paula Meneses, João Arris­cado Nunes, Carlos Lema Añón, Antoni Aguiló Bonet, Nilma Lino Gomes (eds.). Construyendo las epistemologías del sur. Buenos Aires: CLACSO.

Published

2022-10-17
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    274
  • PDF (Español (España))
    353

How to Cite

Garzón-Rodríguez, C. A. (2022). Decolonial aesthetics and artivism. REVISTA NODO, 17(33), 21–30. https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1443

Issue

Section

Artículo de Reflexión (Ensayo)

Metrics