Rulfo photographer, more than a personal universe
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1445Keywords:
photography, indigenism, reality and fiction, personal universeAbstract
To speak of Juan Rulfo is to exalt a literary figure, whose fame crossed borders with only two books, Pedro Páramo and El llano en llamas. In these volumes the national aspect appeared as an obligatory reference. However, there is another area in Rulfo’s work where the aesthetics of photography come to the fore. Despite his artistic quality, he considered himself an amateur photographer; he never wanted to share credits with the great masters of that time in México, such as Lola or Manuel Álvarez Bravo, Nacho López or Kati Horna. Locating his images together with his literature gives us an enriched vision of Rulfo. In this space, it is about showing a Rulfo photographer who expresses himself in images that are at the height of his books.
Downloads
References
Bachelard, G. (1986). La intuición del instante. México: Fondo de Cultura Económica.
Badiou, A. y otros (1974). Literatura y sociedad. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Buenos Aires: Paidós.
Barthes, R. y otros. (1972). Lo verosímil. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.
Beceyro, R. (1983). Henri Cartier-Bresson. México: UNAM.
Belkin, A. e Icaza, F. Revista Nueva Presencia, núm. 1. México: sin ed.
De Luna, A. (2010). Espejo en llamas. México: UAM-Xochimilco.
Didi-Huberman, G. (2008) Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes, Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Dutton, D. (2010). El instinto del arte. Madrid: Espasa Libros.
Jiménez Muñoz, V. y otros (2014). En los ferrocarriles. Juan Rulfo. Fotografías. México: UNAM-Fundación Juan Rulfo-RM.
Jiménez Muñoz, V.; Millán, P. y otros (2017). El fotógrafo Juan Rulfo. México: Fundación Juan Rulfo-Editorial RM.
Marías, J. y otros (1966). Revista Cuadernos del Idioma, núm. 2. Buenos Aires: Códex.
Millán, P. (2017). Cronología de Juan Rulfo fotógrafo. En Jiménez Muñoz, V. y otros. El fotógrafo Juan Rulfo. México: Fundación Juan Rulfo-Editorial RM.
Onfray, M. (2009). La escultura de sí. Madrid: Errata Naturae- Universidad Autónoma de Madrid.
Ranciére, J. (2013). Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires: Bordes Manantial.
Rulfo, J. (2000). Aire en las colinas. Cartas a Clara. Buenos Aires: Sudamericana.
Rulfo, J. (1980). El gallo de oro. México: Era.
Rulfo, J. (1953, 1973). Pedro Páramo. México: Fondo de Cultura Económica.
Rulfo, J. y Brenner, A. (1981). Catálogo Nacho López. México: Museo de Arte Moderno-INBA.
Saer, J. J. (2014). El concepto de ficción. Buenos Aires, Seix-Barral.
Starobinsky, J. (2002). El ojo vivo. Madrid: Cuatro Ediciones.
Valdivieso, J. (1975). Realidad y ficción en Latinoamérica. México: Joaquín Mortiz.
Vanderwood, P. J. y Samponaro, F. (1993). Los rostros de la batalla. México: Conaculta-Grijalbo.
Walsh, R. (1982). La vida de un hombre. Barcelona: Grijalbo.
Downloads
Published
-
Abstract94
-
PDF (Español)351
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Universidad Antonio Nariño
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.