Rulfo photographer, more than a personal universe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1445

Keywords:

photography, indigenism, reality and fiction, personal universe

Abstract

To speak of Juan Rulfo is to exalt a literary figure, whose fame crossed borders with only two books, Pedro Páramo and El llano en llamas. In these volumes the national aspect appeared as an obligatory reference. How­ever, there is another area in Rulfo’s work where the aesthetics of photography come to the fore. Despite his artistic quality, he considered himself an amateur photographer; he never wanted to share credits with the great masters of that time in Mé­xico, such as Lola or Manuel Álvarez Bravo, Nacho Ló­pez or Kati Horna. Locating his images together with his literature gives us an enriched vision of Rulfo. In this space, it is about showing a Rulfo photographer who expresses himself in images that are at the height of his books.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bachelard, G. (1986). La intuición del instante. México: Fondo de Cultura Económica.

Badiou, A. y otros (1974). Literatura y sociedad. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Buenos Aires: Paidós.

Barthes, R. y otros. (1972). Lo verosímil. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Beceyro, R. (1983). Henri Cartier-Bresson. México: UNAM.

Belkin, A. e Icaza, F. Revista Nueva Presencia, núm. 1. México: sin ed.

De Luna, A. (2010). Espejo en llamas. México: UAM-Xochimilco.

Didi-Huberman, G. (2008) Ante el tiempo. Historia del arte y ana­cronismo de las imágenes, Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Dutton, D. (2010). El instinto del arte. Madrid: Espasa Libros.

Jiménez Muñoz, V. y otros (2014). En los ferrocarriles. Juan Rulfo. Fotografías. México: UNAM-Fundación Juan Rulfo-RM.

Jiménez Muñoz, V.; Millán, P. y otros (2017). El fotógrafo Juan Rulfo. México: Fundación Juan Rulfo-Editorial RM.

Marías, J. y otros (1966). Revista Cuadernos del Idioma, núm. 2. Buenos Aires: Códex.

Millán, P. (2017). Cronología de Juan Rulfo fotógrafo. En Jiménez Muñoz, V. y otros. El fotógrafo Juan Rulfo. México: Fundación Juan Rulfo-Editorial RM.

Onfray, M. (2009). La escultura de sí. Madrid: Errata Naturae- Universidad Autónoma de Madrid.

Ranciére, J. (2013). Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. Buenos Aires: Bordes Manantial.

Rulfo, J. (2000). Aire en las colinas. Cartas a Clara. Buenos Aires: Sudamericana.

Rulfo, J. (1980). El gallo de oro. México: Era.

Rulfo, J. (1953, 1973). Pedro Páramo. México: Fondo de Cultura Económica.

Rulfo, J. y Brenner, A. (1981). Catálogo Nacho López. México: Mu­seo de Arte Moderno-INBA.

Saer, J. J. (2014). El concepto de ficción. Buenos Aires, Seix-Barral.

Starobinsky, J. (2002). El ojo vivo. Madrid: Cuatro Ediciones.

Valdivieso, J. (1975). Realidad y ficción en Latinoamérica. México: Joaquín Mortiz.

Vanderwood, P. J. y Samponaro, F. (1993). Los rostros de la batalla. México: Conaculta-Grijalbo.

Walsh, R. (1982). La vida de un hombre. Barcelona: Grijalbo.

Published

2022-10-17
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    77
  • PDF (Español (España))
    315

How to Cite

De Luna, A. (2022). Rulfo photographer, more than a personal universe. REVISTA NODO, 17(33), 55–68. https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1445

Issue

Section

Artículo de Reflexión (Ensayo)

Metrics