Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/nodo.v18n36.1615

Keywords:

design, experiences, tools, intruments, methodology

Abstract

A summary of the process of representing classroom practices using analog and digital instruments in the development of design exercises is presented, applied to the architecture program at the Universidad An­tonio Nariño in the city of Ibagué. This guide aims to contrast the Bruce Archer method, structured in three phases: analytical, creative, and executive, specifically applied to the Advanced Continuity Workshop G-4 at the Universidad Antonio Nariño, 2019. Through a des­criptive analysis, it was revealed how each phase of the Archer method was integrated into the development of creative competencies of the students in the design exercises, addressing the use of both analog and digital tools. This process allowed for the contrast of their educational experience, demonstrating the ef­fectiveness and applicability of both types of instruments during the semester. The results obtained were structurally supported, highlighting the importance of combining traditional and modern approaches in architectural education. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almería, J. M. (2000). El reciclaje. Una alternativa educati­va y económica. Barcelona: INDE.

Álvarez, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fun­damentos y metodología. Mexico: Paidós.

Archer, B. (1965). Systematic Method for Designers. En N. Cross: John Wiley & Sons Ltd.

Benítez Cervantes, E. C. (2023). Método de la supervisión de la interventoría para verificación de los perímetros catastrales a través de la Tecnología Drone y la fotogrametría en un lote a intervenir para el desarrollo del proyecto Centro Oncológico Fosunab. Bucaramanga: Universidad Santo Tomás.

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de covid-19. America Latina y el Caribe: CEPAL, UNESCO.

Cerda Gutiérrez, H. (2000). La creatividad en la ciencia y en la educación. Bogotá: Magisterio. Aula Abierta.

Ching, F. D. (2010). Arquitectura. Forma, espacio y orden (3ª ed.). Barcelona: Gustavo Gili.

Esquivias, M. T. (2004). Creatividad: definiciones, anteceden­tes y aportaciones. Mexico: Revista Digital Universitaria.

Febres, A. E. (2016). La comprensión tipológica de la institu­ción y su vinculación con la fenomenología del lugar en la obra de Louis Kahn. Guayaquil: Universidad Católica San­tiago de Guayaquil. Obtenido de http://www.historia enobras.net/: http://www.historiaenobras.net/assaigs/14_LOUIS_KAHN_II_ORDEN_E_INSTITUCION.pdf

Guarnizo-Sánchez, N. A.-C. (2024). Proyectos del primer semestre en la Universidad Santo Tomás de Bucaraman­ga. Explorando la metodología creativa de Bruce Archer. Eduscientia. Divulgación de la Ciencia Educativa, 7(13), 7-24.

Haramoto, E. (2018). Metodología de diseño arquitectónico. Adopciones y adaptaciones. Chile: Editorial Adrede.

Ibague, A. D. (2000). Acuerdo 116-2000. Ibague: Secretaría de Planeación Municipal Ibague.

Kalfazade, N. (2009). Diagrammatic Potency of the “Nine Square Grid” in Architecture. Berlín: VDM Verlag.

Mena, O. (2009). Gestión ambiental para el desarrollo sostenible. Módulo III. Guía didáctica. 2° ciclo. Loja: UTPL.

Miles, H. (1994). Miles, M. B. y Huberman, A.M. Qualitati­ve data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks: Sage.

Montaño, N. (2020). Construcción social de la infancia a tra­vés de imágenes y fotografías. Una entrada a la educación. Ánfora, (27), 48, Universidad Autónoma de Manizales, 64-79.

Neufert, E. (1995). Arte de proyectar en arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.

Ponce (2006). La matriz FODA: una alternativa para realizar diagnósticos y determinar estrategias de intervención en las organizaciones productivas y sociales. Malaga: Contribuciones a la Economía.

Raúl, G. S. (2013). Introducción a la lógica. Mexico: Esfinge.

Saleh, M. (2000). Dibujo axonométrico. Guía de diseño, inter­pretación y construcción en 3D. Uddin: McGraw-Hill.

Sarmiento, J. (2017). Maquetas y prototipos como herramien­tas de aprendizaje en arquitectura. Arquitectura y Urba­nismo, XXXVIII (2), 43-52. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3768/376852683004.pdf.

Schejtman, A. y. (2004). Desarrollo territorial rural, Serie De­bates y Temas Rurales, N° 1. Santiago de Chile: RIMISP.

Schulz, N.-C. (1990). Louis Kahn. Idea e imagen. Madrid: Xarait Ediciones.

Social, M. D. (2020). Resolución número 385. Bogotá: Minis­terio de Salud.

Úbeda Blanco, M. (2002). La maqueta como experiencia del espacio arquitectónico. Valladolid: Universidad de Valla­dolid.

Zumthor, P. (2006). Atmósferas. Entornos arquitectónicos. Las cosas a mi alrededor. Barcelona: Gustavo Gili.

Published

2024-06-10
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    100
  • PDF (Español)
    55

How to Cite

Guarnizo Sanchez, N. A. (2024). Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño. REVISTA NODO, 18(36), 57–69. https://doi.org/10.54104/nodo.v18n36.1615

Issue

Section

Artículos

Metrics

Most read articles by the same author(s)