Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v18n36.1615Keywords:
design, experiences, tools, intruments, methodologyAbstract
A summary of the process of representing classroom practices using analog and digital instruments in the development of design exercises is presented, applied to the architecture program at the Universidad Antonio Nariño in the city of Ibagué. This guide aims to contrast the Bruce Archer method, structured in three phases: analytical, creative, and executive, specifically applied to the Advanced Continuity Workshop G-4 at the Universidad Antonio Nariño, 2019. Through a descriptive analysis, it was revealed how each phase of the Archer method was integrated into the development of creative competencies of the students in the design exercises, addressing the use of both analog and digital tools. This process allowed for the contrast of their educational experience, demonstrating the effectiveness and applicability of both types of instruments during the semester. The results obtained were structurally supported, highlighting the importance of combining traditional and modern approaches in architectural education.
Downloads
References
Almería, J. M. (2000). El reciclaje. Una alternativa educativa y económica. Barcelona: INDE.
Álvarez, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Mexico: Paidós.
Archer, B. (1965). Systematic Method for Designers. En N. Cross: John Wiley & Sons Ltd.
Benítez Cervantes, E. C. (2023). Método de la supervisión de la interventoría para verificación de los perímetros catastrales a través de la Tecnología Drone y la fotogrametría en un lote a intervenir para el desarrollo del proyecto Centro Oncológico Fosunab. Bucaramanga: Universidad Santo Tomás.
CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de covid-19. America Latina y el Caribe: CEPAL, UNESCO.
Cerda Gutiérrez, H. (2000). La creatividad en la ciencia y en la educación. Bogotá: Magisterio. Aula Abierta.
Ching, F. D. (2010). Arquitectura. Forma, espacio y orden (3ª ed.). Barcelona: Gustavo Gili.
Esquivias, M. T. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Mexico: Revista Digital Universitaria.
Febres, A. E. (2016). La comprensión tipológica de la institución y su vinculación con la fenomenología del lugar en la obra de Louis Kahn. Guayaquil: Universidad Católica Santiago de Guayaquil. Obtenido de http://www.historia enobras.net/: http://www.historiaenobras.net/assaigs/14_LOUIS_KAHN_II_ORDEN_E_INSTITUCION.pdf
Guarnizo-Sánchez, N. A.-C. (2024). Proyectos del primer semestre en la Universidad Santo Tomás de Bucaramanga. Explorando la metodología creativa de Bruce Archer. Eduscientia. Divulgación de la Ciencia Educativa, 7(13), 7-24.
Haramoto, E. (2018). Metodología de diseño arquitectónico. Adopciones y adaptaciones. Chile: Editorial Adrede.
Ibague, A. D. (2000). Acuerdo 116-2000. Ibague: Secretaría de Planeación Municipal Ibague.
Kalfazade, N. (2009). Diagrammatic Potency of the “Nine Square Grid” in Architecture. Berlín: VDM Verlag.
Mena, O. (2009). Gestión ambiental para el desarrollo sostenible. Módulo III. Guía didáctica. 2° ciclo. Loja: UTPL.
Miles, H. (1994). Miles, M. B. y Huberman, A.M. Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks: Sage.
Montaño, N. (2020). Construcción social de la infancia a través de imágenes y fotografías. Una entrada a la educación. Ánfora, (27), 48, Universidad Autónoma de Manizales, 64-79.
Neufert, E. (1995). Arte de proyectar en arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.
Ponce (2006). La matriz FODA: una alternativa para realizar diagnósticos y determinar estrategias de intervención en las organizaciones productivas y sociales. Malaga: Contribuciones a la Economía.
Raúl, G. S. (2013). Introducción a la lógica. Mexico: Esfinge.
Saleh, M. (2000). Dibujo axonométrico. Guía de diseño, interpretación y construcción en 3D. Uddin: McGraw-Hill.
Sarmiento, J. (2017). Maquetas y prototipos como herramientas de aprendizaje en arquitectura. Arquitectura y Urbanismo, XXXVIII (2), 43-52. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3768/376852683004.pdf.
Schejtman, A. y. (2004). Desarrollo territorial rural, Serie Debates y Temas Rurales, N° 1. Santiago de Chile: RIMISP.
Schulz, N.-C. (1990). Louis Kahn. Idea e imagen. Madrid: Xarait Ediciones.
Social, M. D. (2020). Resolución número 385. Bogotá: Ministerio de Salud.
Úbeda Blanco, M. (2002). La maqueta como experiencia del espacio arquitectónico. Valladolid: Universidad de Valladolid.
Zumthor, P. (2006). Atmósferas. Entornos arquitectónicos. Las cosas a mi alrededor. Barcelona: Gustavo Gili.
Downloads
Published
-
Abstract100
-
PDF (Español)55
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nestor Andres Guarnizo Sanchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.