The mural painting of the city of Sogamoso and the construction of the public
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v18n36.1891Keywords:
art and city, public space, urban historyAbstract
The purpose of this work is to account for the narratives and the transformation of public space, manifested in the mural painting in the Colombian city of Sogamoso. For this we have referred, as a source of analysis, to a previous theoretical and historical approach, as well as to the photographic record. Thus, unprecedented results are obtained in the study of the city and its relationship with the construction of its public spaces by artistic collectives. On the other hand, the artistic aspect —still very little recognized— is affirmed as an extension of the reality of the city itself. It is concluded how mural painting, in a visual laboratory, preferably defines urban art, and creates identity, memory and a city thought through citizen participation.
Downloads
References
Arango, Silvia (1993). Historia de la arquitectura en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional.
Argan, Giulio Carlo (1983). Historia del arte como historia de la ciudad. Barcelona: Laia.
Augé, Marc (1993). Los no lugares. Barcelona: Gedisa.
Bergson, Henri (1987). Memoria y vida. Textos escogidos por Gilles Deleuze. Madrid. Alianza.
Borja, Jordi (2010). La ciudad conquistada. Madrid. Alianza.
Humboldt, Alexander von (1982). Alexander Von Humboldt en Colombia. Extractos de sus diarios. Bogotá: Publicismo y Ediciones, Academia Colombiana de Ciencias Exactas Físicas y Naturales.
Lynch, Kevin (1976). La imagen de la ciudad. Buenos Aires: Infinito.
Llamosa, David (2009). La historia del arte, la historiografía, la crítica. Una mirada al presente. Revista Alarife, Bogotá: U. Piloto. ISSN 1657-61, Nº 18, 2009, p. 51. http://www.unipiloto.edu.co/revista-alarife/Convenio U. Rioja
Llamosa, David (2013). Grafías, trazas y rúbricas en la imagen de la ciudad contemporánea. Revista Nodo, Bogotá: Universidad Antonio Nariño, n°14, vol. 7, año 7: 35-48, enero-junio 2013. http://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo
Llamosa, David (2013). Hip Hop, la ciudad hecha imagen. El habitar en función de lo visual. Revista Nodo, Bogotá: Universidad Antonio Nariño, nº 15, vol. 8, año 8: 23-34, julio-diciembre 2013. http://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo
Mumford, Lewis (1979). La ciudad en la historia. Buenos Aires: Infinito.
Norberg-Schulz, Christian (1975). Existencia, espacio arquitectura. Barcelona: Blume.
Pedro Simón, fray (2010). Noticias historiales del Nuevo Reyno de Granada. Kessinger Pub Co.
Pergolis, Juan Carlos (1998). Bogotá fragmentada. Bogotá: Tercer Mundo.
Rama, Ángel (1982). Transculturación narrativa en América Latina. México: Siglo XXI.
Reclus, Eliseo (1906). Novísima geografía universal. Valencia: Prometeo.
Rossi, Aldo (1982). La arquitectura de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili.
Rossi, Aldo (1981). Autobiografía científica. Barcelona: Gustavo Gili.
Salabert Pere, Solé (1982). El infinito en un instante. Medellín: Universidad Nacional de Colombia.
Vergara y Velasco, Francisco (1901). Nueva geografía de Colombia: escrita por regiones naturales, vol. 1.
AA/VV. (2013). Cronistas de Indias en la Nueva Granada. 1536, 1731. Bogotá: Idartes.
AA/VV. (2000). La imagen de la ciudad en las artes y en los medios. Bogotá: IIE-Facultad de artes, Universidad Nacional.
AA/VV. (1994). Visiones urbanas. Europa 1870-1993. La ciudad del artista. La ciudad del arquitecto. Madrid: Electa.
Calvino, Italo (1995). Por qué leer los clásicos. Barcelona: Tusquets.
Calvino, Italo (1972). Las ciudades invisibles. Barcelona: Minotauro.
Careri, Francesco (2004). El andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili.
Baudrillard, Jean (1987). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
Deleuze, Gilles (1993). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.
De Sola Morales, Ignazi (2002). Territorios. Barcelona: Gustavo Gili.
Chávez, A. (2006). Plazas, parques, jardines y avenidas en Bogotá, 1920-1930. Textos Documentos de Historia y Teoría (14).
Cortés-Garzón, L. (2023). Cultura, prácticas artísticas y espacio urbano en la localidad de San Cristóbal. El caso del suroriente. Bogotá: Revista de Arquitectura, 25(1), 127-136. https://doi.org/10.14718.RevArq.2023.25.3864
Ellard, Collin (2016). Psicogeografía, la influencia de los lugares en la mente y el corazón. Barcelona: Planeta.
García Canclini, Néstor (1999). Globalización imaginada. Buenos Aires: Paidós.
Heidegger, Martin (1986). Ser y tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.
Heidegger, Martin (1970). El arte y el espacio. Bogotá: Revista Eco. tomo 122.
Kubler, George (1988). La configuración del tiempo. Madrid: Nerea.
Lefebvre, Henri (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing Libros.
Lyotard, Jean Francois (1998). Lo inhumano. Charlas sobre el tiempo. Buenos Aires: Manantial.
Merleau-Ponty, Maurice (1964). El ojo y el espíritu. Bogotá: Eco. Revista de la Cultura de Occidente, tomo IX.
Martínez, Carlos (1988). Santafé. Capital del Nuevo Reino de Granada. Bogotá: Banco Popular.
Platón (1999). Timeo. Buenos Aires: Colihue.
Páramo, Pablo (2007). El significado de los lugares públicos para la gente de Bogotá. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Silva, Armando (1994). Imaginarios urbanos. Bogotá y São Paulo: cultura y comunicación urbana en América Latina. Bogotá: Tercer Mundo.
Tonucci, Francesco (1996). La ciudad de los niños. Un modo nuevo de pensar ciudad. Buenos Aires: Losada.
Zalamea, Gustavo (1994). La ciudad es la utopía. gustavozalamea.com
Downloads
Published
-
Abstract121
-
PDF (Español)78
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 David Francisco Llamosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.