From here: Anna Maria Guasch and Visual Studies
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v19n37.2057Keywords:
Anna Maria Guasch, Archaeology, Visual Studies, Genealogy, Image, VisualityAbstract
This text starts from the concept “place of enunciation” to explore the various sites of enunciation from which Anna Maria Guasch has spoken about Visual Studies. In the first instance, the article addresses Guasch's work from the point of view of translation, providing an overview of his text “Visual Studies: A State of the Question” through the prism of an expanded translation exercise. Secondly, Guasch's work is analyzed from the point of view of archaeo-cartography, addressing his text “Twelve Rules for a New Academy” as an example of his ability to produce coordinates to navigate the discourse of Visual Studies. Finally, this text approaches Guasch's work from a site of enunciation marked by genealogy in its Foucauldian meaning. This section analyzes two recent texts that exemplify this author's work from a genealogical perspective.
Downloads
References
Barreiro, Paula y Julián Díaz Sánchez (eds.) (2013). Crítica(s) de arte: discrepancias e hibridaciones de la Guerra Fría a la globalización. España: Cendeac.
Carabine, Jean (2001). Unmarried Motherhood, 1830-1990: A Genealogical Analysis, en M. Wetherell et al. (eds.), Discourse as Data: A Guide for Analysis. Nueva York: Sage.
Castro-Gómez, Santiago (2005). La Hybris del punto cero. Ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.
Davidson, Arnold (1986). Archaeology, Genealogy, Ethics, D. Couzens (ed.), Foucault: A Critical Reader. Estados Unidos: Blackwell.
Deleuze, Gilles y Félix Guattari (1980). Mille plateaux. Francia: Les Éditions de Minuit, 1980.
Elkins, James (2010). Visual Cultures, Intellect, en Miguel Ángel Hernández, “Introducción. Estudios visuales: mapas y líneas de fuga”, Derivas. Ensayos críticos sobre arte y pensamiento. Madrid: Akal/Arte contemporáneo.
Evans, Jessica y Stuart Hall (1999). Visual Culture: The Reader. Estados Unidos: Sage & Open University Press.
Foucault, Michel (1969). L’archéologie du savoir. Francia: Éditions Galllimard.
Guasch, Anna Maria (2023). Los Estudios visuales. Un estado de la cuestión, Derivas. Ensayos críticos sobre arte y pensamiento. Madrid: Akal/Arte Contemporáneo.
Guasch, Anna Maria (2021). “De la crítica formal a la (con)textual. El paso del crítico formalista al crítico como teórico cultural”, Derivas. Ensayos críticos sobre arte y pensamiento. Madrid: Akal / Arte contemporáneo.
Guasch, Anna Maria (2021). “El potencial del arte para reorganizar el campo de la visibilidad”, Derivas. Ensayos críticos sobre arte y pensamiento. Madrid: Akal / Arte contemporáneo.
Guasch, Anna Maria (2005). Doce reglas para una Nueva Academia: la “nueva Historia del arte” y los Estudios audiovisuales, Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización, Akal & ARCO.
Guasch, Anna Maria (2003). Los Estudios visuales. Un estado de la cuestión, Estudios Visuales, 1, noviembre.
Gutting, Gary (2005). Foucault. A Very Short Introduction. Reino Unido: Oxford University Press.
Hernández, Miguel Ángel (2023). Introducción. Estudios visuales: mapas y líneas de fuga, en Derivas. Ensayos críticos sobre arte y pensamiento. Madrid: Akal/Arte Contemporáneo.
Marchán Fiz, Simón (2005). Las artes ante la cultura visual. Notas para una genealogía en la penumbra, en José Luis Brea (coord.), Estudios visuales: la epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal y ARCO.
Mignolo, Walter (2000). Local Histories / Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledges, and Border Thinking. Estados Unidos, Princeton University Press.
Mirzoeff, Nicholas (1998). The Visual Culture Reader. Reino Unido: Routledge.
Mirzoeff, Nicholas (1998). An Introduction to Visual Culture. Reino Unido: Routledge.
Mitchell, W.J.T. (2005). What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. University of Chicago Press.
Mitchell, W.J.T. (1995). “Interdisciplinarity and Visual Culture”, Art Bulletin, vol. lxxvii, núm. 4, diciembre.
Mitchell, W.J.T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. University of Chicago Press.
Ramírez, Juan Antonio (1997). Medios de masas e Historia del Arte. Madrid: Cátedra.
Julia Ramírez-Blanco, “Introducción: Entreviajes”, Derivas. Ensayos críticos sobre arte y pensamiento. Akal / Arte Contemporáneo.
Downloads
Published
-
Abstract10
-
PDF (Español)6
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nasheli Jiménez del Val
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.