From here: Anna Maria Guasch and Visual Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/nodo.v19n37.2057

Keywords:

Anna Maria Guasch, Archaeology, Visual Studies, Genealogy, Image, Visuality

Abstract

This text starts from the concept “place of enunciation” to explore the various sites of enunciation from which Anna Maria Guasch has spoken about Visual Studies. In the first instance, the article addresses Guasch's work from the point of view of translation, providing an overview of his text “Visual Studies: A State of the Question” through the prism of an expanded translation exercise. Secondly, Guasch's work is analyzed from the point of view of archaeo-cartography, addressing his text “Twelve Rules for a New Academy” as an example of his ability to produce coordinates to navigate the discourse of Visual Studies. Finally, this text approaches Guasch's work from a site of enunciation marked by genealogy in its Foucauldian meaning. This section analyzes two recent texts that exemplify this author's work from a genealogical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barreiro, Paula y Julián Díaz Sánchez (eds.) (2013). Crítica(s) de ar­te: discrepancias e hibridaciones de la Guerra Fría a la globalización. España: Cen­deac.

Carabine, Jean (2001). Unmarried Motherhood, 1830-1990: A Genealogical Analysis, en M. Wetherell et al. (eds.), Dis­course as Data: A Guide for Analysis. Nue­va York: Sage.

Castro-Gómez, Santiago (2005). La Hybris del punto cero. Ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.

Davidson, Arnold (1986). Archaeology, Genealogy, Ethics, D. Cou­zens (ed.), Foucault: A Critical Reader. Estados Uni­dos: Blackwell.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari (1980). Mille plateaux. Fran­cia: Les Éditions de Minuit, 1980.

Elkins, James (2010). Visual Cultures, Intellect, en Miguel Án­gel Hernández, “Introducción. Estudios visuales: ma­pas y líneas de fuga”, Derivas. Ensayos críticos sobre arte y pen­samiento. Madrid: Akal/Arte contemporáneo.

Evans, Jessica y Stuart Hall (1999). Visual Culture: The Reader. Estados Unidos: Sage & Open University Press.

Foucault, Michel (1969). L’archéologie du savoir. Francia: Édi­tions Galllimard.

Guasch, Anna Maria (2023). Los Estudios visuales. Un esta­do de la cuestión, Derivas. Ensayos críticos sobre arte y pensamiento. Madrid: Akal/Arte Contemporáneo.

Guasch, Anna Maria (2021). “De la crítica formal a la (con)textual. El paso del crítico formalista al crítico como teó­rico cultural”, De­rivas. Ensayos críticos sobre arte y pensamiento. Madrid: Akal / Arte con­tem­po­rá­neo.

Guasch, Anna Maria (2021). “El potencial del arte para reor­ganizar el campo de la visibilidad”, Derivas. Ensayos crí­ticos sobre arte y pensamiento. Madrid: Akal / Arte contemporáneo.

Guasch, Anna Maria (2005). Doce reglas para una Nueva Aca­demia: la “nueva Historia del arte” y los Estudios au­diovisuales, Estudios visuales. La epistemología de la vi­sualidad en la era de la globalización, Akal & ARCO.

Guasch, Anna Maria (2003). Los Estudios visuales. Un esta­do de la cuestión, Estudios Visuales, 1, noviembre.

Gutting, Gary (2005). Foucault. A Very Short Introduction. Reino Unido: Oxford University Press.

Hernández, Miguel Ángel (2023). Introducción. Estudios vi­suales: mapas y líneas de fuga, en Derivas. Ensayos críticos sobre arte y pensamiento. Madrid: Akal/Arte Contemporáneo.

Marchán Fiz, Simón (2005). Las artes ante la cultura visual. Notas para una genealogía en la penumbra, en José Luis Brea (coord.), Estudios visuales: la epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal y ARCO.

Mignolo, Walter (2000). Local Histories / Global Designs: Co­loniality, Subaltern Knowledges, and Border Thinking. Es­tados Unidos, Princeton University Press.

Mirzoeff, Nicholas (1998). The Visual Culture Reader. Reino Unido: Routledge.

Mirzoeff, Nicholas (1998). An Introduction to Visual Culture. Reino Unido: Routledge.

Mitchell, W.J.T. (2005). What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images. University of Chicago Press.

Mitchell, W.J.T. (1995). “Interdisciplinarity and Visual Culture”, Art Bulletin, vol. lxxvii, núm. 4, diciembre.

Mitchell, W.J.T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. University of Chicago Press.

Ramírez, Juan Antonio (1997). Medios de masas e Historia del Arte. Madrid: Cátedra.

Julia Ramírez-Blanco, “Introducción: Entreviajes”, Derivas. En­sayos críticos sobre arte y pensamiento. Akal / Arte Con­tempo­rá­neo.

Published

2024-11-26
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    10
  • PDF (Español)
    6

How to Cite

Jiménez del Val, N. (2024). From here: Anna Maria Guasch and Visual Studies. REVISTA NODO, 19(37), 38–54. https://doi.org/10.54104/nodo.v19n37.2057

Metrics