Caracterización cuantitativa de las producciones audiovisuales en cine y televisión en el departamento del Meta (Colombia) entre 2000 y 2025
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v20n39.2304Keywords:
audiovisual production, regional cinema, television, short film, memoryAbstract
This article analyzes the evolution of film and television production in the Meta department (Colombia) between 2000 and 2025. Using a quantitative methodology, 85 technical records were systematized to identify trends in format, duration, genre, themes, circulation, and recognition. Short films dominated over feature films, with a significant presence of fiction and documentary productions focusing on everyday life, Llanero traditions, collective memory, and the armed conflict. The year 2019 marked a production peak, aligning with national audiovisual industry growth. Despite receiving awards at festivals such as Pele el Ojo and Crisol, most productions circulate only locally. A heavy dependence on public funding and limited national and international distribution were noted. The study concludes that audiovisual production in Meta has evolved toward more critical, diverse, and socially engaged narratives but requires comprehensive strategies to strengthen distribution, preservation, professional training, and the establishment of a regional audiovisual archive. Audiovisual media emerge as a key tool for symbolic territorial construction and memory-building in the post-conflict context.
Downloads
References
Arte Natural Taller Colectivo. (2015). Mitos de tienda [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=BU 5Alfa5NLY
Betancourt Argüelles, D. I. (2021). Ley de cine en Colombia: Impactos y estado del ecosistema industrial cinematográfico colombiano [Film law in Colombia: Impacts and state of the Colombian film industry ecosystem]. Universidad Nacional de San Martín. Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales, UNSAM. https://ri.unsam.edu. ar/bitstream/123456789/1675/1/TESP_EIDAES_2021_BADI.pdf
Ceballos Blandón, J. S. (2019). El documental audiovisual como herramienta para la investigación social [The audiovisual documentary as a tool for social research]. Funlam Journal of Students’ Research (4), 169-180. https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/JSR/article/view/3005/2651
Congreso de Colombia. (2003). Ley 814 de 2003. Por la cual se dictan normas para el fomento de la actividad cinematográfica en Colombia [Law 814 of 2003. Regulations for the promotion of cinematographic activity in Colombia]. Diario Oficial, No. 45.237. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=11691
DANE (2024). Undécimo reporte del sector cinematográfico colombiano 2024. https://www.dane.gov.co/files/operaciones/CSECC/inf-CSECC-XIReporte-dic2024.pdf
Díaz Jaramillo, J. A. (2023). El cine en Villavicencio 1913-1936 [Cinema in Villavicencio 1913–1936]. En Villavicencio, una ciudad de cultura audiovisual [Villavicencio, a city of audiovisual culture] (pp. 11-61). Corcumvi.
Fundación Patrimonio Fílmico Colombiano. (s. f.). Historia [History]. https://patrimoniofilmico.org.co/historia/
Fundación Patrimonio Fílmico Colombiano. (2006). Largometrajes colombianos en cine y vídeo [Colombian feature films in cinema and video]. FPFC. https://patrimoniofil mico.org.co/wp-content/uploads/2017/06/Largome trajes_Col_cine_y_video_1915-2006.pdf
Gómez Díaz, R. (2006). La lematización en español: Una aplicación para la recuperación de información [Lemmatization in Spanish: An application for information retrieval]. Revista Española de Documentación Científica, 29 (1), 175-176. https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc /article/viewFile/301/348
Gutiérrez, E. (2017). Entre lo documental y lo ficcional: La imagen de la muerte de masas en el cine [Between documentary and fictional: The image of mass death in cinema]. Instantes y Azares: Escrituras Nietzscheanas, (19- 20), 101-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=9045529
Gutiérrez Montañez, D. F. (2023). Hacia la creación de una cinemateca y comisión fílmica en Villavicencio: Análisis sectorial [Towards the creation of a cinematheque and film commission in Villavicencio: Sector analysis]. En Villavicencio, una ciudad de cultura audiovisual [Villavicencio, a city of audiovisual culture] (pp. 62-100). Corcumvi.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta [Research methodology: Quantitative, qualitative and mixed methods] (1st ed.). McGraw Hill. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/Sampieri LasRutas.pdf
Jurisdicción Especial para la Paz (JEP). (2016). Acuerdo final [Final agreement]. https://www.jep.gov.co/Normativa/Paginas/Acuerdo-Final.aspx
Medina Romero, M. Á., Hurtado Tiza, D. R., Muñoz Murillo, J. P., Ochoa Cervantez, D. O., & Izundegui Ordóñez, G. (2023). Método mixto de investigación: Cuantitativo y cualitativo [Mixed research method: Quantitative and qualitative]. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú S.A.C. https://doi.org/10.35 622/inudi.b.105
Ministerio de las Culturas, las Artes y los Saberes (2025). Términos de referencia: Convocatoria Imaginando Nuestra Imagen – INI 2025 [Terms of reference: Imagining Our Image Call – INI 2025] [PDF]. https://www.mincultura.gov.co/noticias/Documents/2025/TDR_Convocatoria %20INI%202025.pdf
Morán Lozano, N. S., Zavala Baque, D. L., Intriago Terán, A. B., Avila Parrales, R. A., Guerrero Alcívar, H. A., Tuárez Bravo, H. M., Pinargote Bravo, B. J., & Pilay Robles, N. A. (2025). Metodología de la investigación científica: Diseño de investigaciones cuantitativas [Scientific research methodology: Design of quantitative investigations] (1st ed.). Editorial Alema. https://editorialalema.org/libros/index.php/alema/article/view/45
Plaza Gómez, C. O. (2005). Sugestión [Video]. YouTube. htt ps://www.youtube.com/watch?v=PL7CFWR-XBc
Portafolio. (2025, January 2). La producción audiovisual es el servicio más fuerte en ingresos hasta diciembre 2024 [Audiovisual production is the strongest service in revenue through December 2024]. Portafolio. https://www. larepublica.co/economia/la-produccion-audiovisual-es- el-servicio-mas-fuerte-en-ingresos-hasta-diciembre- 2024-4062924
Presidencia de la República (2017). Decreto 554 de 2017. Por el cual se modifican artículos del Decreto 1080 de 2015 en lo referente a la actividad cinematográfica [Decree 554 of 2017. Modifying articles of Decree 1080 of 2015 related to cinematographic activity]. Diario Oficial, No. 50.191. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestor normativo/norma.php?i=76833
San-Cornelio, G., Roig, A., & Foglia, E. (2022). La línea de tiempo como herramienta de visualización y co-diseño de historias [The timeline as a tool for visualization and co-design of stories]. Revista Kepes, 19(26), 507-541. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/7426
Sandoval, J. (2019). Everesting Buenavista [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MzMwkRGFK58
Tanque de Análisis y Creatividad de las TIC – TicTac. (2020). Colombia Audiovisual: Producción de contenido audiovisual en Colombia [Colombia Audiovisual: Audiovisual content production in Colombia]. Cámara Colombiana de Informática y Telecomunicaciones – CCIT. https://www.ccit.org.co/wp-content/uploads/colombia-audio visual.pdf
Downloads
Published
-
Abstract136
-
PDF (Español)48
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andrés Molano Téllez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Portal de Ciencia Abierta