Caracterización cuantitativa de las producciones audiovisuales en cine y televisión en el departamento del Meta (Colombia) entre 2000 y 2025

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/nodo.v20n39.2304

Keywords:

audiovisual production, regional cinema, television, short film, memory

Abstract

This article analyzes the evolution of film and television production in the Meta department (Colombia) between 2000 and 2025. Using a quantitative methodology, 85 technical records were systematized to identify trends in format, duration, genre, themes, circulation, and recognition. Short films dominated over feature films, with a significant presence of fiction and documentary productions focusing on everyday life, Llanero traditions, collective memory, and the armed conflict. The year 2019 marked a production peak, aligning with national audiovisual industry growth. Despite receiving awards at festivals such as Pele el Ojo and Crisol, most productions circulate only locally. A heavy dependence on public funding and limited national and international distribution were noted. The study concludes that audiovisual production in Meta has evolved toward more critical, diverse, and socially engaged narratives but requires comprehensive strategies to strengthen distribution, preservation, professional training, and the establishment of a regional audiovisual archive. Audiovisual media emerge as a key tool for symbolic territorial construction and memory-building in the post-conflict context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arte Natural Taller Colectivo. (2015). Mitos de tienda [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=BU 5Alfa5NLY

Betancourt Argüelles, D. I. (2021). Ley de cine en Colombia: Impactos y estado del ecosistema industrial cinematográfico colombiano [Film law in Colombia: Impacts and state of the Colombian film industry ecosystem]. Univer­sidad Nacional de San Martín. Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales, UNSAM. https://ri.unsam.edu. ar/bitstream/123456789/1675/1/TESP_EIDAES_2021_BADI.pdf

Ceballos Blandón, J. S. (2019). El documental audiovisual como herramienta para la investigación social [The audiovisual documentary as a tool for social research]. Fun­lam Journal of Students’ Research (4), 169-180. https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/JSR/article/view/3005/2651

Congreso de Colombia. (2003). Ley 814 de 2003. Por la cual se dictan normas para el fomento de la actividad cinema­tográfica en Colombia [Law 814 of 2003. Regulations for the promotion of cinematographic activity in Colombia]. Diario Oficial, No. 45.237. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=11691

DANE (2024). Undécimo reporte del sector cinematográfico colombiano 2024. https://www.dane.gov.co/files/operaciones/CSECC/inf-CSECC-XIReporte-dic2024.pdf

Díaz Jaramillo, J. A. (2023). El cine en Villavicencio 1913-1936 [Cinema in Villavicencio 1913–1936]. En Villavicen­cio, una ciudad de cultura audiovisual [Villavicencio, a city of audiovisual culture] (pp. 11-61). Corcumvi.

Fundación Patrimonio Fílmico Colombiano. (s. f.). Historia [History]. https://patrimoniofilmico.org.co/historia/

Fundación Patrimonio Fílmico Colombiano. (2006). Largo­metrajes colombianos en cine y vídeo [Colombian feature films in cinema and video]. FPFC. https://patrimoniofil mico.org.co/wp-content/uploads/2017/06/Largome trajes_Col_cine_y_video_1915-2006.pdf

Gómez Díaz, R. (2006). La lematización en español: Una aplicación para la recuperación de información [Lemma­tization in Spanish: An application for information retrie­val]. Revista Española de Documentación Científica, 29 (1), 175-176. https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc /article/viewFile/301/348

Gutiérrez, E. (2017). Entre lo documental y lo ficcional: La imagen de la muerte de masas en el cine [Between documentary and fictional: The image of mass death in cinema]. Instantes y Azares: Escrituras Nietzscheanas, (19- 20), 101-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=9045529

Gutiérrez Montañez, D. F. (2023). Hacia la creación de una cinemateca y comisión fílmica en Villavicencio: Análisis sectorial [Towards the creation of a cinematheque and film commission in Villavicencio: Sector analysis]. En Villavicencio, una ciudad de cultura audiovisual [Villavicencio, a city of audiovisual culture] (pp. 62-100). Corcumvi.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Me­todología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cua­litativa y mixta [Research methodology: Quantitative, qualitative and mixed methods] (1st ed.). McGraw Hill. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/Sampieri LasRutas.pdf

Jurisdicción Especial para la Paz (JEP). (2016). Acuerdo final [Final agreement]. https://www.jep.gov.co/Normativa/Paginas/Acuerdo-Final.aspx

Medina Romero, M. Á., Hurtado Tiza, D. R., Muñoz Murillo, J. P., Ochoa Cervantez, D. O., & Izundegui Ordóñez, G. (2023). Método mixto de investigación: Cuantitativo y cualitativo [Mixed research method: Quantitative and qualitative]. Instituto Universitario de Innovación Cien­cia y Tecnología Inudi Perú S.A.C. https://doi.org/10.35 622/inudi.b.105

Ministerio de las Culturas, las Artes y los Saberes (2025). Términos de referencia: Convocatoria Imaginando Nues­tra Imagen – INI 2025 [Terms of reference: Imagining Our Image Call – INI 2025] [PDF]. https://www.mincultura.gov.co/noticias/Documents/2025/TDR_Convocatoria %20INI%202025.pdf

Morán Lozano, N. S., Zavala Baque, D. L., Intriago Terán, A. B., Avila Parrales, R. A., Guerrero Alcívar, H. A., Tuárez Bravo, H. M., Pinargote Bravo, B. J., & Pilay Robles, N. A. (2025). Metodología de la investigación científica: Di­seño de investigaciones cuantitativas [Scientific research methodology: Design of quantitative investigations] (1st ed.). Editorial Alema. https://editorialalema.org/libros/index.php/alema/article/view/45

Plaza Gómez, C. O. (2005). Sugestión [Video]. YouTube. htt ps://www.youtube.com/watch?v=PL7CFWR-XBc

Portafolio. (2025, January 2). La producción audiovisual es el servicio más fuerte en ingresos hasta diciembre 2024 [Audiovisual production is the strongest service in revenue through December 2024]. Portafolio. https://www. larepublica.co/economia/la-produccion-audiovisual-es- el-servicio-mas-fuerte-en-ingresos-hasta-diciembre- 2024-4062924

Presidencia de la República (2017). Decreto 554 de 2017. Por el cual se modifican artículos del Decreto 1080 de 2015 en lo referente a la actividad cinematográfica [Decree 554 of 2017. Modifying articles of Decree 1080 of 2015 related to cinematographic activity]. Diario Oficial, No. 50.191. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestor normativo/norma.php?i=76833

San-Cornelio, G., Roig, A., & Foglia, E. (2022). La línea de tiempo como herramienta de visualización y co-diseño de historias [The timeline as a tool for visualization and co-design of stories]. Revista Kepes, 19(26), 507-541. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/7426

Sandoval, J. (2019). Everesting Buenavista [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=MzMwkRGFK58

Tanque de Análisis y Creatividad de las TIC – TicTac. (2020). Colombia Audiovisual: Producción de contenido audio­visual en Colombia [Colombia Audiovisual: Audiovisual content production in Colombia]. Cámara Colombiana de Informática y Telecomunicaciones – CCIT. https://www.ccit.org.co/wp-content/uploads/colombia-audio visual.pdf

Cartel de “Endulzante”, cortometraje dirigido por Jaime Sandoval Nieves.

Published

2025-11-18
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    136
  • PDF (Español)
    48

How to Cite

Molano Téllez, A., Orozco Castro, D. P., & Sandoval Nieves, J. E. (2025). Caracterización cuantitativa de las producciones audiovisuales en cine y televisión en el departamento del Meta (Colombia) entre 2000 y 2025. REVISTA NODO, 20(39), 8–26. https://doi.org/10.54104/nodo.v20n39.2304

Issue

Section

Articles

Metrics