Dorado. Art and beauty in the urban periphery

Authors

  • Miguel Ángel Castel-Álvarez Universidad Antonio Nariño

DOI:

https://doi.org/10.54104/nodo.v15n30.819

Keywords:

Culture, Art, Visual arts, Urban area, Social exclusion

Abstract

This article presents some of the theoretical and methodological elements that were part of the Dorado research-creation, carried out within the Faculty of Arts of the Antonio Nariño University, whose fundamental purpose was the discovery and reassessment of these other aesthetics that can be seen in the Ciudad Bolívar (Bogota, Colombia) locality to break with the negative stereotype that is had of it and that is still present in the collective imagination of a large part of the Bogota population. The product of this process is the Dorado work, composed of 15 photographs printed on canvas and intervened with golden acrylic paint and a series of cartographies that give an account of the experiences gathered in each route carried out, which is succinctly shown in this communication. All this to value the aesthetic, spatial and human riches of a peripheral sector whose journey is marked by daily struggles for the dignity of existence in all senses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M (2015). Ciudad bolívar: la historia de una lucha colectiva. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá. Recuperado de: [http:// centromemoria.gov.co/ciudad-bolivar-lahistoria-de-una-lucha-colectiva/].

Blanch, T. (2016). Topografías invisibles. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Blanco, M. (2012). Autoetnografía: una forma narrativa de generación de conocimientos. Andamios, 9 (19), pp. 49-74.

Bouhaben, M. A (2018). La investigación artística eurocéntrica y su decolonización estéticoepistémica. En: Ana Rodríguez y Pau Alsina (coords.). Arte e Investigación II. Artnodes, número 21, pp. 187-196. DOI: [http://dx.doi. org/10.7238/a. v0i21.3142].

Canudas, J. (2016). El artista como ciudadano, el artista como vecino. En: T. Blanch (coord.), Topografías invisibles. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Careri, F. (2002). Walscapes. El andar como una práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili.

Cedeño-Pérez, M.C. (2017). Miradas en movimiento: elementos para una etnografía de la vida pública urbana. Anuario de Espacios Urbanos, Historia, Cultura y Diseño (24), pp. 393-403.

Chesneaux, J. (2005). ¿Hacemos tabla rasa del pasado? Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.

Clifford, J. (1998). Dilemas de la cultura. Antropología, literatura y arte en la perspectiva posmoderna. Barcelona: Gedisa, S.A.

Cuervo, F. (2017). Estéticas amarradas con alambres. Revista Periferia (1). Universidad Jorge Tadeo Lozano.

De Rueda, M. A. y Guzmán, G. (2018). Modernidad artística y giro decolonial. Arte e Investigación, (14). DOI: [https://doi.org/10.24 215/24691488e014].

Facundo, R. (1997). En la punta de la lengua [video instalación]. Recuperado de: [http://la-galeria. com.co/portafolios/Portafolio_RodrigoFacundo.pdf].

Facundo, R. (1997). Máquinas de guerra [fotografía]. Recuperado de: [https://www.rodrigofacundo. com/maquinas-de-guerra].

Garaicoa, C. (1997). Primer sembrado de hongos alucinógenos en la Habana [fotografía]. Recuperado de: [http://www.thefarbercollection. com/es/artists/carlos_garaicoa].

Garaicoa, C. (2004). Sin título (Arco, Madera) [fotografía intervenida]. Recuperado de: [http://rrceliatorrente.blogspot.com/2011/04/ carlos-garaicoa.html].

Garaicoa, C. (2012). Calzada del monte y Matadero [fotografía intervenida]. Recuperado de: [https://www.pinterest.es/pin/31532241139 0248368/].

Garaicoa, C. (2014). El orden aparente de las cosas [instalaciones, vídeos, fotografías, esculturas, libros pop-up y dibujos]. Recuperado de: [https://www.hoyesarte.com/evento/2014/10/ el-orden-aparente-de-carlos-garaicoa/].

Guidi, G. (1971). Fosso Ghiaia[pintura]. Recuperado de: [https://www.creativeaustria.at/en/2018/08/22/ guido-guidi-col-tempo-fotohof-salzburg/ web_01_fosso-ghiaia-1971_2-2/].

Guidi, G. (1979). San Zaccaria, Ravenna [fotografía]. Recuperado de: [https://www.artdoc. photo/articles/tra-laltro-a-little-gem-of-ear ly-colour-work].

Guidi, G. (1981). Rimini Nord [fotografía]. Recuperado de: [https://otraformademirar.org/2015/ 12/03/guido-guidi-retina-y-cerebro/].

Gómez Pérez, N. (2014). Partir de lo que somos. Ciudad Bolívar, tierra, agua y luchas. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá.

León, C. (2012). Imagen, medios y telecolonialidad: hacia una crítica decolonial de los estudios visuales. Aisthesis (51), pp. 109-123. DOI: [https://dx.doi.org/10.4067/S0718-718120 12000100007].

Mignolo, W. D. (2019). Reconstitución epistémica/ estética: la aesthesis decolonial una década después. Calle 14: revista de investigación en el campo del arte, 14 (25), pp. 14-32. DOI: [https:// doi.org/10.14483/21450706.14132].

Rey-Somoza, N. (2018). Experiencia y propuesta didáctica para abordar la práctica decolonial desde las artes visuales contemporáneas. Índex, revista de arte contemporáneo (5), pp. 20-29. DOI: [https://doi.org/10.26807/cav.v0i05.143].

Rodríguez, M. y Silva, J. (1972). Chircales [cine documental]. Recuperado de: [https://www.you tube.com/watch?v=Xf8jQt7wnmw].

Rodríguez, M. y Silva, J. (1972). Planas, testimonio de un etnocidio (las contradicciones del capitalismo) [cine documental]. Recuperado de: [https://martarodriguez.com.co/planas-1972-1].

Ruiz Aguilar, Y. A. (2017). Mayaelo: “construir comunidad tejiendo sensibilidades”. Prácticas y resistencias decoloniales. Tesis de grado. Instituto Latinoamericano de Arte, cultura e historia (ILAACH). Letras, artes y mediación cultural. Universidad Federal de Integracao Latino-americana.

Ruiz Aguilar, Y. A. (2019). Mayaelo: “construir comunidad tejiendo sensibilidades”. Prácticas y resistencias decoloniales. Revista LatinoAmericana de Estudos em Cultura e Sociedade, 5. DOI: [http://dx.doi.org/10.23899/relacult. v5i5.1569].

Ruiz, P. (s.f.). ORO, Espíritu y naturaleza de un territorio. Recuperado de: [http://www.pedroruiz.co/past-works].

Secretaría Distrital de Salud (2016). Diagnóstico local con participación social en Ciudad Bolívar. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá.

Silva, A. (2006). Imaginarios urbanos. Bogotá: Arango Editores.

Silva, J. (1980-1975). Campesinos [fotografía]. Recuperado de: [https://martarodriguez.com. co/campesinos-1973-1975#7e45b221-249a4afa-9c84-485368a04931].

Silva, J. (1980-1975). Marginales Bogotá[fotografía]. Recuperado de: [https://martarodriguez.com. co/jorge-silva#a374cd5f-c0bb-4152-bc28- 56ae2c1b03cb].

Published

2021-05-09
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1101
  • PDF (Español (España))
    236

How to Cite

Castel-Álvarez, M. Ángel. (2021). Dorado. Art and beauty in the urban periphery. REVISTA NODO, 15(30), 8–19. https://doi.org/10.54104/nodo.v15n30.819

Issue

Section

Artículos

Metrics