Urban transformations as a sustainable urban development strategy: experiences, typological proposal, prospective for Colombia

Authors

  • Julián Rodrigo Quintero-González Ingeniero en Transporte y vías. Magíster en Ingeniería Ambiental
  • Laura Camila Castro-Cubides Ingeniera en Transporte y vías. Investigadora del Grupo RAU de AHCTTUM Quintero-G Ingeniería S.A.S., Tunja, Colombia.
  • Adriana Yisel Soler-Bermejo Ingeniera en Transporte y Vías. Investigadora del Grupo RAU de AHCTTUM Quintero-G Ingeniería S.A.S., Tunja, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.54104/nodo.v15n30.824

Keywords:

Urban area, Public works, Quality of life, Urban planning, Sustainable development

Abstract

This article exposes the nature of urban transformations as a model of urban planning and management-oriented towards the recovery and renovation of places and spaces in urban and peripheral areas. The objective is to identify the benefits in the environmental, social and economic dimensions of cities, and that are generated with the implementation of urban transformations. The methodology is oriented to the study of successful experiences in the global, Latin American and Colombian context; through the characterization of the antecedents and problems in each case, the planning and management processes, and the results of the implementation around the environmental, physical, social and economic system that make up a city. The results are a typological proposal of categories of urban transformations according to their nature and the city-systems on which they have the greatest effects; also a discussion on its implementation in Colombia. It concludes on the need for a broad typological classification applicable in various contexts, and the implementation scenario of urban transformations in Colombian cities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASLA (2010). Tianjin Qiaoyuan Park: the adaptation palettes. American Society of Landscape Architects. Recuperado de: [https://www.asla. org/2010awards/033.html].

Bueno, J. (2016). Tranvía de Medellín, primer sistema de tranvía moderno de Latinoamérica. ROP, 3572, pp. 98-106. Recuperado de: [http:// ropdigital.ciccp.es/pdf/publico/2016/2016_ enero_3572_09.pdf].

Ciudades del Futuro (2012, 3 de agosto). Reutilizando estructuras: High line elevated park [Entrada de blog]. Recuperado de: [https:// ciudadesdelfuturo.es/reutilizando-estructurashigh-line-elevated-park.php].

Icecomex (2007). Pallets. [Entrada de blog]. Consultorio de Comercio Exterior de la Univer sidad Icesi. Recuperado de: [https://www.icesi. edu.co/blogs/icecomex/2007/04/27/pallets/].

Culture Trip (24 de octubre de 2016). The History of The Distillery District in 1 Minute. Recuperado de: [https://theculturetrip.com/north-america/ canada/articles/the-history-of-the-distillerydistrict-in-1-minute/].

Development Asia (13 de mayo de 2016). Case study: revitalizing a city by reviving a stream. Asia Development Bank. Recuperado de: [https://development.asia/case-study/ revitalizing-city-reviving-stream].

Diputación de Barcelona (2008). Ciudades en (re) construcción: necesidades sociales, transformación y mejora de barrios. Colección de Estudios, Serie Territorio 5. Barcelona: Diputación de Barcelona.

Donat, B. (5 de diciembre de 2015). Distillery District, de destilería de whisky a barrio de diseño. EL TIEMPO, Toronto. Recuperado de: https://www.eltiempo.com/archivo/documen to/CMS-16450019

EPM (28 de marzo de 2014). EPM – Camino al Barrio –Historia Tranvía Antiguo. Empresas Públicas de Medellín. [Archivo de video]. Recuperado de: [https://www.youtube.com/ watch?v=cm3z5O2LGfo].

Fukuda, I. (2010). Planeación urbana en Curitiba. Quivera, 12(1), pp. 52-69. Recuperado de: [http://www.celadel.org/textos/curitiba/ Planeamiento%20Urbano.pdf].

Green Planet Architects (2018a). Turenscape. Recuperado de: [https://www.greenplanetarchitects. com/en/architect/landscape/turenscape].

Green Planet Architects (2018b). Tianjin Qiaoyuan Wetland Park. Recuperado de: [https:// www.greenplanetarchitects.com/en/project/ landscape/tianjin-qiaoyuan-wetland-park].

Hammond, R. (2011). Construyendo un parque en el cielo. [Archivo de video]. TED Ideas worth spreading. Recuperado de: [https://www.ted. com/talks/robert_hammond_building_a_ park_in_the_sky?language=es].

Higueras, E. (2013). La ciudad como ecosistema urbano. Monografía (artículo de discusión). Madrid: Universidad Politécnica de Madrid. Recuperado de: [http://oa.upm.es/16625/1/ Ecosistema.pdf].

Kontentreal LLC. (2008). Seoul: The Stream of Consciousness [Archivo de vídeo]. Recuperado de: [https://www.youtube.com/watch? v=o-kWbIVVib0].

Landschaftspark Duisburg-Nord (s.f.). Denkmal Hüttenwerk. Recuperado de: [https://www. landschaftspark.de/rundweg-industriegeschichte/denkmal-huttenwerk/].

Latz und Partner (s.f.). Postindustrial Landscapes. Recuperado de: [https://www.latzundpartner. de/en/projekte/postindustrielle-landschaften/].

Linde, P. (2017). ¿Qué tiene el transporte público de Medellín para ser un modelo en Latinoamérica? El País. Recuperado de: [https://elpais.com/elpais/2017/03/01/plane ta_futuro/1488327644_918944.html].

Lindner, C. y Rosa, B. (2016). Deconstructing the High Line. Postindustrial Urbanism and the Rise of the Elevated Park. New Brunswick: Rutgers University Press Recuperado de: [https://www.researchgate.net/ publication/321980523_Deconstructing_the_ high_line_Postindustrial_Urbanism_and_the_ rise_of_the_Elevated_Park].

Lozano, L. H. (2016). Caso Eje Ambiental: urbanismo táctico en Bogotá, Colombia. ResearchGate. DOI: [10.13140/RG.2.1.3763.6084].

Márquez, J.W. (2012). El tranvía eléctrico de Medellín (Colombia) y su aporte al proceso de modernización urbana: 1920-1951. Historelo Revista de Historia Regional y Local, 4(7), pp. 131-155. Recuperado de: [http://www.scielo. org.co/pdf/histo/v4n7/v4n7a06.pdf].

Martínez, C. (2013). “Pabellón de Pallets”: Ciudadanos logran regenerar un nuevo espacio público en Nueva Zelanda. Plataforma urbana. Recuperado de: [http://www.plataformaurbana. cl/archive/2013/09/29/pabellon-de-pallets-ciudadanos-logran-regenerar-un-nuevo-espacio-publico-en-nueva-zelanda/].

Marván, A. (16 de abril de 2018). Toronto: una historia empapada en whisky.Avianca en revista. Recuperado de: [https://www.aviancaenrevista. com/experiencias/toronto-historia-whisky/].

Metro de Medellín (2015). El tranvía y sus dos cables, un proyecto regional. Revista Metro. Recuperado de: [https://www.metrodemedellin.gov.co/Portals/1/Images/Contenido/ REVISTAS-OTROS/2015-Revista-NuestroTranvia-15-09-2015.pdf].

Metro de Medellín (11 de abril de 2016). El metro se reafirma como un sistema amigable con el medio ambiente. Recuperado de: [https:// www.metrodemedellin.gov.co/al-d%C3%ADa/ noticias-metro/artmid/6905/articleid/26/ el-metro-se-reafirma-como-un-sistemaamigable-con-el-medio-ambiente].

Mishra, S.A. y Pandit, R.K. (2013). Urban transformation and role of architecture towards social sustainability. International Journal of Engineering Research and Development, 5(7), pp. 16-20.

Motoa, F. (30 de agosto de 2018). La avenida Jiménez cumple 80 años de haber sido inaugurada. Bogotá: El Tiempo. Recuperado de: [https:// www.eltiempo.com/bogota/asi-era-antes-laavenida-jimenez-que-cumple-80-anos-262002].

ONU (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Organización de Naciones Unidas. Recuperado de: [https://www.un.org/sustainabledevelo pment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/].

Paisajismo Digital (10 de octubre de 2017). Curitiba, modelo de urbanismo verde y sustentable. Recuperado de: [https://paisajismodigital.com/ blog/curitiba-urbanismo-verde-y-sustentable/].

Pascuali, M. (2020). Ciudades más pobladas de Brasil en 2020. Statista. Recuperado de: [https://es.statista.com/estadisticas/599077/ ciudades-mas-grandes-en-brasil-en/].

Quintero, J. R. y Quintero, L. E. (2018). Estrategias de transformación urbana en la ciudad de Tunja, Colombia: infraestructuras públicas y recursos naturales en la Comuna 5 Centro. Medellín, Colombia: Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia

Rottle, N. y Lacson, D. (2011). Tianjin Qiaoyuan Park: The Adaptation Palettes. Landscape Performance Series. Landscape Architecture Foundation. Recuperado de: [https://landscapeperformance.org/case-study-briefs/ tianjin-qiaoyuan-park-the-adaptation-palettes].

Sánchez, N. (25 de octubre de 2017). High Line: un parque levantado sobre rieles en New York. El caribe. Recuperado de: [https://m.elcaribe.com. do/2017/10/25/high-line-un-parque-levantado-sobre-rieles-en-new-york/].

Stilgenbauer, J. (2005). Landschaftspark DuisburgNord - Duisburg, Germany [2005 EDRA/Places Award – Design]. Places, 17(3), pp. 6-9. Recuperado de: [https://placesjournal.org/assets/ legacy/pdfs/landschaftspark-duisburg-nord. pdf].

Velásquez, C.J. (2012). Ciudad y desarrollo sostenible. Primera Edición. BarranquillaBogotá D.C.: Editorial Universidad del Norte, ECOE Ediciones.

Yu, K. (2013). Proyectar el paisaje como un ecosistema vivo. Paisea (24), pp. 104-111 Recuperado de: [http://www.paisea.com/wpcontent/uploads/PAISEA24.-ART-5.pdf].

Zeren, N. y Gürler, E. (2011). Conceptual challenges on urban transformation. AZ ITU Journal of the Faculty of Architecture, 8(1), pp. 10-24.

Published

2021-05-09
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1747
  • PDF (Español)
    658

How to Cite

Quintero-González, J. R., Castro-Cubides, L. C., & Soler-Bermejo, A. Y. (2021). Urban transformations as a sustainable urban development strategy: experiences, typological proposal, prospective for Colombia. REVISTA NODO, 15(30), 45–60. https://doi.org/10.54104/nodo.v15n30.824

Issue

Section

Artículos

Metrics