“How can I translate nothing into movement?”

The mimesis in Arcadia and Excuse me can you choreograph me

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1444

Keywords:

mimesis, dance, language, movement

Abstract

This article investigates different modes of correlation between word and mouvement from Luis Abraham’s (2008) concept of productive mimesis. For this purpose, we analyze two Argentine dance works that can be included in the “aesthetics of emergence” (Laddaga, 2006): Disculpe, puede usted usted coreografiarme (2007) by Laura Kalauz, and Arcadia (2017) by Bárba­ra Hang and Ana Laura Lozza. In both of them verbal language is used as scenic material creating images or situations which tension dance universe in different ways. We star by reviewing the concept of mimesis. Then we analyze the two pieces taking into account, firstly, how the “autopoietic loop” (Fischer-Lichte, 2011) between the performers of each piece and the spectators is established in them. Secondly, how the relationship between language and movement develops throughout the diegesis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadi, F. (2015) Mímesis y corporalidad en Walter Benjamin y Roger Caillois, Cuadernos de Filosofía, 65, pp. 33-45.

Abraham, L. E. (2008). Escenas que sostienen mundos. Mímesis y modelos de ficción en el teatro. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Instituto de Lengua, Literatura y Antropología.

Aristóteles (2004). Poética. Buenos Aires: Leviatán.

Auerbach, E. (1993). Mímesis. La representación de la realidad en la literatura occidental. España: Fondo de Cultura Económica.

Austin, Paul (1982). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós.

Banes, S. (1986). Terpsichore in sneakers. Post-modern dance.Estados Unidos: Wesleyan University Press.

Benjamin, Walter (1982). La caza de las mariposas, Infancia en Berlín hacia 1900, Madrid: Alfaguara.

Benjamin, Walter (2007). Doctrina de lo semejante y Sobre la facultad mimética, en Walter Benjamin, Obras, libro II, vol. 1. Madrid: Abada.

Bozal, V. (1987). Las imágenes y las cosas. Madrid: Visor (La Balsa de la Medusa).

Derrida, J. (1982). Différance, Margins of Philosophy. Chicago: University of Chicago Press, pp. 1-27.

Deleuze, G. (1968). Différance et répétition, París: Presses Universitaires de France.

Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Madrid: Aba­da Editores.

Hlebovich, Ludmila (2017). El fundamento sensorial de Infancia en Berlín 1900, en XI Jornadas de Investigación del Depar­ta­mento de Filosofía FaHCE-UNLP. Disponible en: https://www. memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13750/ev.1375 0.pdf Fecha de última consulta: 29 de mayo de 2022.

Kunkst, B. (2009). The Voice of the Dancing Body, en Frakcija, Zagreb. Disponible en: http://wp.me/p1iVyi-1V. Fecha de última consulta: 10 de agosto de 2022.

Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. La formación de otra cultura de las artes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Lepecki, A. (2008). Agotar la danza. Performance y política del mo­vimiento. España: Centro Coreográfico Galergo, Mercat de las Flores, Universidad de Alcalá.

Martínez Sánchez, Alfredo (2006). Invención y realidad. La noción de mímesis como imitación creadora en Paul Ricoeur, Diánoia, vol. LI, nº 57, noviembre de 2006, pp. 131-166.

Pierce, C. (1986). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Nueva Visión.

Ricoeur, P. (1998). Tiempo y narración. México: Siglo XXI.

Ricoeur, P. (1980). La metáfora viva, Madrid: Ediciones Europa.

Said, E. (2014). Posfacio a 50 años de la aparición de Mímesis, en Auerbach, E. (2014), Mímesis: la representación de la realidad en la literatura occidental. España: Fondo de Cultura Eco­nó­mica.

Salomon, N. (2018). Talking Dancing: Véronique Doisneau and the Somato-Discursive Invention of the Choreographic Sujet, Dance Chronicle, vol. 41, n° 1, pp. 29-50.

Tambutti, S. (2012). Cuerpo, danza, idea: desde una realidad cam­biante hacia una realidad suprasensible, Cuerpo del Drama, 2012, septiembre de 2021 (1).

Tatarkiewitcz, W. (2001). Historia de seis ideas. Arte, belleza, for­ma, creatividad, mímesis, experiencia estética. España: Tecnos.

Published

2022-10-17
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    72
  • PDF (Español (España))
    285

How to Cite

Lazzaro, L., & Cohen, V. (2022). “How can I translate nothing into movement?”: The mimesis in Arcadia and Excuse me can you choreograph me. REVISTA NODO, 17(33), 31–44. https://doi.org/10.54104/nodo.v17n33.1444

Issue

Section

Artículo de Reflexión (Ensayo)

Metrics